Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Μία φιλόδοξη πρόταση για το πρώτο πράσινο δημόσιο σχολείο

Η πρωτοβουλία «Κοινά υπό κατοίκηση» κατάφερε να κερδίσει το βραβείο στον διαγωνισμό Balkan Green Ideas με το πρότζεκτ «Ημέρες Πράσινου Σχολείου»

Μια σημαντική διάκριση κατάφερε η πρωτοβουλία «Κοινά υπό κατοίκηση» η οποία κέρδισε το βραβείο στον διαγωνισμό Balkan Green Ideas παρουσιάζοντας το πρότζεκτ «Ημέρες Πράσινου Σχολείου».

Η ομάδα, που επικεντρώνει τη δράση της στο περιβάλλον, τη βιωσιμότητα και τη συλλογική ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης, κέρδισε πρώτα στον διαγωνισμό Green Ideas Greece, παίρνοντας έτσι το εισιτήριο για το επόμενο, βαλκανικό επίπεδο. Με τη βοήθεια των οργανώσεων HIGGS και Human Right 360 ενδυνάμωσε την πρότασή της και έτσι βρέθηκε να κατακτά την πρωτιά και στο Balkan Green Ideas λαμβάνοντας συνολικά το ποσό των 6.000 ευρώ.

Η πρόταση που της έδωσε την πρωτιά έχει ως αντικείμενο να εκπαιδεύσει μικρούς και μεγάλους ώστε να υιοθετήσουν μια ενεργητική στάση για τα περιβαλλοντικά ζητήματα και να εξοικειωθούν με πρακτικές για την αστική ανθεκτικότητα και το περιβάλλον. Πώς θα το καταφέρει αυτό; Όπως εξηγεί στη Voria.gr, ο Περικλής Χατζηνάκος, ιδρυτικό μέλος της πρωτοβουλίας, οι «Ημέρες Πράσινου Σχολείου» θα φέρουν μαζί μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς ώστε από κοινού να σχεδιάσουν την αυλή του σχολείου τους μετατρέποντάς τη σε μια πράσινη, φιλική προς το περιβάλλον, αυλή με την εφαρμογή ιδεών όπως η δημιουργία λαχανόκηπων, η κομποστοποίηση ή ακόμα και η δημιουργία ενός ανταποδοτικού συστήματος ανακύκλωσης καλλιεργώντας τη βιωματική περιβαλλοντική εκπαίδευση.

Το πιλοτικό πρόγραμμα στο 40ό Ιωαννίδειο Δημοτικό Σχολείο

Η πρωτοβουλία είχε αρχίσει να εφαρμόζει ήδη το πρότζεκτ αυτό, λίγο πριν ξεκινήσει το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού με την 3η και την 4η τάξη του 40ού Ιωαννίδειου Δημοτικού Σχολείου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στο σχολείο, που αναμένεται να λειτουργήσει πιλοτικά το πρόγραμμα, είχαν ήδη γίνει οι πρώτες συναντήσεις ενώ ακολούθησαν και κάποια meeting μέσω διαδικτύου. Η ταμίας του ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, η Ιρέν Χοβανισιάν, περιγράφει πως η συνάντηση που πρόλαβε να πραγματοποιηθεί ήταν μια πολύ καλή εμπειρία για όλους όσους συμμετείχαν. «Οι δραστηριότητες ήταν μελετημένες και προσεκτικά σχεδιασμένες ενώ τα παιδιά έδειξαν συνειδητοποίηση και ευαισθησία. Συμμετείχαν σε όλα και εξέφρασαν μερικές πολύ ωραίες και ώριμες ιδέες», σημειώνει, προσθέτοντας πως το σχολείο είναι ήδη ενεργό στον τομέα του πράσινου καθώς συμμετέχει και σε άλλα περιβαλλοντικά προγράμματα.

Παρότι το αρχικό σχέδιο είναι το πρόγραμμα να εφαρμοστεί πιλοτικά στο 40ό Ιωαννίδειο Δημοτικό, ο κ. Χατζηνάκος επισημαίνει ότι θα προχωρήσει σε συζητήσεις με τους φορείς και τον δήμο Θεσσαλονίκης για να διερευνήσει την πιθανότητα περαιτέρω στήριξης και χρηματοδότησης ώστε η πρωτοβουλία να πραγματοποιήσει περισσότερες παρεμβάσεις και να δημιουργήσει το πρώτο πρότυπο περιβαλλοντικό δημόσιο σχολείο.

Ο κ. Χατζηνάκος ανέφερε πως στην πρόταση της πρωτοβουλίας έχουν μελετηθεί και σχολεία στα Βαλκάνια, τα οποία ακολουθούν συνήθως το ίδιο μοντέλο με τα ελληνικά, έτσι ώστε σε μεταγενέστερο χρόνο, αν το πρόγραμμα επιτύχει στη Θεσσαλονίκη, η μεθοδολογία να εφαρμοστεί και στα σχολεία άλλων βαλκανικών χωρών. 

Ο ίδιος τόνισε, καταλήγοντας, πως τα «Κοινά υπό Κατοίκηση» ακολουθούν μια ολιστική μεθοδολογία που εστιάζει στο εκπαιδευτικό και συμμετοχικό κομμάτι. «Δεν έχει νόημα απλά να καθαρίσουμε μια ακτή ή σχολική αυλή. Πρέπει να δημιουργήσουμε πρότυπα και πιλοτικά μοντέλα, τα οποία θα βοηθούν στο να εκπαιδεύουμε και να ενισχύουμε την περιβαλλοντική ανταπόκριση». 

Σημειώνεται πως τα «Κοινά υπό Κατοίκηση» παράλληλα επιχειρούν τη δημιουργίας της πρώτης πράσινης πολυκατοικίας στη Θεσσαλονίκη (δείτε εδώ).