Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Οι μηδενικές πωλήσεις, η εποχή των logistic centers και τα φθινοπωρινά φύλλα

Γιατί είναι εντελώς προσωρινό το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2023, σε ποιο κλάδο οι πωλήσεις είναι μηδενικές και τα κίτρινα φύλλα.

Καλημέρα σας!

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης κατέθεσε χθες στη Βουλή το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2023, ικανοποιώντας έτσι το γράμμα του νόμου σε ό,τι αφορά τις προθεσμίες. Όχι όμως και την ουσία, αφού μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, όταν θα ψηφιστεί ο οριστικός προϋπολογισμός, μεσολαβούν 2,5 καυτοί για την οικονομία μήνες. Είναι, λοιπόν, βέβαιο ότι οι αριθμοί του Δεκεμβρίου –ας μην ξεχνάμε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός έχει βαρύνουσα αξία διότι αναφέρει αριθμούς- θα είναι διαφορετικοί από αυτούς του προσχεδίου. Άλλωστε ήδη μέσα στο 2022 η ελληνική κυβέρνηση υποχρεώθηκε να καταρτήσει δύο συμπληρωματικούς προϋπολογισμούς την άνοιξη και το φθινόπωρο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Ίσως, μάλιστα, οφείλουμε να αρχίσουμε να συνηθίζουμε στην ιδέα ότι για κάποια χρόνια η έννοια του ενός και μοναδικού κατ’ έτος προϋπολογισμού του κράτους δεν ισχύει. Βρισκόμαστε στην εποχή τού «βλέποντας και κάνοντας».

Μηδενικές πωλήσεις

Αν και οι αισιόδοξοι πιστεύουν ότι ήδη στην Ευρώπη αρχίζουν να διαμορφώνονται κάποιες νέες ισορροπίες, που επιτρέπουν να υπάρξει βραχυπρόθεσμος οικονομικός προγραμματισμός και σχεδιασμός, η αλήθεια είναι ότι το μέγεθος του ενεργειακού προβλήματος θα φανεί όταν στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη «σφίξουν» τα κρύα. Άλλωστε εντός του Οκτώβρη οι Ευρωπαίοι πολίτες αναμένουν αποφάσεις της ΕΕ που θα απαντούν στα δύο μεγάλα ζητήματα που παραμένουν ανοιχτά: Πρώτον, τις τιμές του φυσικού αερίου και δεύτερον την επάρκεια του συγκεκριμένου καυσίμου. Και οι δύο συνδέονται τόσο με την παραγωγή και την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος όσο και με τη θέρμανση των νοικοκυριών. Χωρίς να είναι αμελητέο το ποσοστό των βιομηχανιών και άλλων επιχειρήσεων στην Ευρώπη που «κινούνται» χάρη στο φυσικό αέριο. Πάντως, μια παράπλευρη απώλεια της κρίσης, για την οποία δεν συζητάμε και πολύ, είναι το πλήρες πάγωμα στην εμπορία και τοποθέτηση νέων εγκαταστάσεων φυσικού αερίου. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, όπου το δίκτυο είναι ευρύτατο. Είναι χαρακτηριστικό οι νέοι ατομικοί ή μεγαλύτεροι λέβητες που τοποθετούνται τους τελευταίους μήνες είναι ελάχιστοι και υπάρχουν επιχειρήσεις που στο συγκεκριμένο αντικείμενο οι πωλήσεις τους το τελευταίο τρίμηνο είναι μηδενικές. Κυριολεκτικά.

Η εποχή των logistic center 

Η Βαλκάν Export ήταν κάποτε μία από τις κραταιές βιομηχανίες της Βορείου Ελλάδος. Όταν, όμως, ξεκίνησε η παρακμή της η κατηφόρα δεν είχε τέλος. Κάποιοι θυμούνται ακόμη τις συζητήσεις για ανεπαρκή διαχείριση, κάποιοι άλλοι κάνουν λόγο για χαρακτηριστικό παράδειγμα κακού ανταγωνισμού μέχρι τελικής πτώσεως. Όπως και να έχουν τα πράγματα για το ακίνητο της άλλοτε βιομηχανίας επεξεργασίας ξύλου ξημερώνει μια νέα εποχή. Κάτι που συγχρόνως σηματοδοτεί και τις επιχειρηματικές προτεραιότητες και τα πλεονεκτήματα που καταγράφει η αγορά για τη Θεσσαλονίκη αυτή την περίοδο. Σε αυτή τη φάση η ευρύτερη περιοχή αναδεικνύεται περισσότερο σε διαμετακομιστικό κέντρο, παρά σε βιομηχανική ζώνη. Επομένως η ζήτηση για υποδομές που υποστηρίζουν τις μεταφορές και τη διαμετακόμιση εμπορευμάτων είναι μεγαλύτερη. Γι’ αυτό πριν από λίγες ημέρες οι γηπεδικές εκτάσεις της πρώην Βαλκάν Εξπορτ, συνολικής επιφάνειας 355,6 στρεμμάτων, που βρίσκονται στο 15ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, πέρασαν στην κατοχή της εταιρείας ακινήτων DIMAND, η οποία σκοπεύει  να ανεγείρει, σε δύο φάσεις, συγκρότημα Logistics, συνολικής επιφάνειας 120.000 τ.μ. περίπου. Η πρώτη φάση αφορά στη δόμηση 55.000 τ.μ. περίπου, εντός 24 μηνών, ενώ η δεύτερη φάση, σε δόμηση 65.000 τ.μ. περίπου, εντός 30 μηνών. Αν και το ακίνητο εξαγοράστηκε έναντι μόλις 6 εκατ. ευρώ, η συνολική ακαθάριστη αξία ανάπτυξης (GDV) του έργου κατά την ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε περίπου 160 εκατ. ευρώ, κάτι που υπογραμμίζει την αξία των μεταφορικών υποδομών. Το συγκεκριμένο ακίνητο απέχει 23 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 16 χλμ. από το λιμάνι, κάτι που σημαίνει ότι το σημείο μπορεί να χαρακτηριστεί προνομιακό για τη δραστηριότητα ενός εμπορευματικού κέντρου. Άλλωστε από τα σχέδια επί χάρτου που υπάρχουν στη Δυτική Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία Logistic center (στρατόπεδο Γκόνου κλπ.) η πρωτοβουλία της DIMAND στο οικόπεδο της Βαλκάν είναι βέβαιον ότι θα υλοποιηθεί και μάλιστα γρήγορα, αφού βασίζεται σε ιδιωτικά κεφάλαια. Η νέα επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει 200 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.

Φθινοπωρινά φύλλα

Το φετινό φθινόπωρο στη Θεσσαλονίκη είναι… κανονικό φθινόπωρο. Εδώ και λίγες ημέρες, σχετικά νωρίς δηλαδή, τουλάχιστον σε σχέση με τα τελευταία χρόνια, η θερμοκρασία έχει υποχωρήσει και ο αναζωογονητικός αέρας φυσάει σε καθημερινή βάση. Πολλοί ανάμεσά μας πιστεύουν ότι το φθινόπωρο είναι η καλύτερη εποχή για τη Θεσσαλονίκη και μάλλον δεν έχουν άδικο. Ακολουθούν κατά σειρά αξιολόγησης ο χειμώνας, η άνοιξη και στο τέλος το καλοκαίρι της υγρασίας και της… ταλαιπωρίας. Για φέτος, λοιπόν, τα πεσμένα κίτρινα φύλλα στα πάρκα της Θεσσαλονίκης (φωτογραφία) που διεκδικούν επάξια το μελαγχολικό και γλυκό σήμα κατατεθέν του φθινοπώρου, υπογράφουν μια απολύτως αυθεντική κατάσταση.