Skip to main content

Επιστολή Μυλόπουλου σε Ζέρβα: Παράνομη και ακριβή η λύση της απόσπασης

Ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό δεν κλήθηκε στην ειδική συνεδρίαση της Δευτέρας του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης.

Τη δυσαρέσκεια του εξέφρασε με επιστολή του προς τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος για το γεγονός ότι δεν προσκλήθηκε στην ειδική συνεδρίαση της Δευτέρας του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης για το έργο του μετρό.

Στην μακροσκελή επιστολή του ο κ. Μυλόπουλος παραθέτει σειρά επιχειρημάτων σύμφωνα με τα οποία η κατασκευή του σταθμού του μετρό στη Βενιζέλου πρέπει να γίνει με παραμονή των αρχαιοτήτων εκεί, γνωστό και ως in situ, μία λύση της οποίας ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό είναι υπέρμαχος.

Αναλυτικά η επιστολή Μυλόπουλου σε Ζέρβα:

Αν και δεν... χώρεσα, ως μέχρι προχτές πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, να προσκληθώ στη συνεδρίαση του Δημ. Συμβουλίου, στην οποία προσκλήθηκαν κατά βάση οι ημέτεροι πλην... Λακεδαιμονίων, πλην δλδ του προηγούμενου δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη και εμού, η αλήθεια για το μετρό κατατέθηκε σε επιστολή, η οποία και ζήτησα από τον δήμαρχο να διαβαστεί.

Μη νόμιμη, καταστροφική για τα αρχαία, πιο χρονοβόρα και πιο ακριβή η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

«Αξιότιμε κε Δήμαρχε,

Ως ο επί 3,5 χρόνια και μέχρι πριν λίγες μέρες, πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, επιτρέψτε μου να σας κάνω γνωστά τα εξής:

Οι πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης για αλλαγή στο σχεδιασμό της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης ανακόπτουν αδικαιολόγητα και χωρίς καμία τεκμηρίωση την πορεία προόδου ενός έργου το οποίο, για πρώτη φορά στην ιστορία του, σημείωσε τα τελευταία χρόνια σημαντική πρόοδο.

Σύμφωνα με το σημερινό χρονοδιάγραμμα του έργου, οι 12 στους 13 σταθμούς θα παραδίδονταν στο τέλος του 2020, 2,5 δηλαδή χρόνια νωρίτερα από τη νέα, εξαγγελθείσα από την κυβέρνηση, ημερομηνία. Εντός του 2021 θα παραδίδονταν η γραμμή Καλαμαριάς, ενώ στο τέλος του 2023 θα παραδίδονταν και ο σταθμός Βενιζέλου.

Όσοι επικαλούνται επιστολές του εργολάβου για να τεκμηριώσουν μεγάλη, δήθεν, καθυστέρηση στο έργο, υποπίπτουν στο βαρύ ατόπημα της εξυπηρέτησης αλλότριων συμφερόντων, αφού αυτές υπηρετούν τη σκοπιμότητα της διεκδίκησης αποζημιώσεων σε βάρος του δημοσίου.

Πρόσφατες είναι, άλλωστε, οι δηλώσεις του Δνοντα Συμβούλου της ΑΚΤΩΡ, ο οποίος τον Φεβρουάριο του 2019, διαβεβαίωνε δημοσίως ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται πιστά και ότι το έργο θα παραδοθεί τέλος του 2020.Αυτό που συνέβη είναι πρωτοφανής παραβίαση κάθε έννοιας επιστημονικής δεοντολογίας.

Οι αποφάσεις που ελήφθησαν ήδη για την πορεία του έργου, δυστυχώς με πολιτικές και μόνο εξαγγελίες που βρίθουν ανακριβειών και η τεχνική τεκμηρίωση που έρχεται εκ των υστέρων, για να επιβεβαιώσει τις ήδη ειλημμένες αποφάσεις, εγείρουν ένα πολύ σοβαρό ζήτημα αξιοπιστίας των όσων ανακοινώνονται και θέτουν το έργο σε σοβαρό κίνδυνο.

Τα τεχνικά έργα ολοκληρώνονται με μελέτες και τεκμηριωμένα χρονοδιαγράμματα και όχι με πολιτικές εξαγγελίες και φτηνά επικοινωνιακά πυροτεχνήματα τύπου «μουσαμάδες» και «κολοβό μετρό». Θυμάται, αλήθεια, κανείς στην Αθήνα να αποκαλείται το μετρό «κολοβό», επειδή ο κεντρικός σταθμός Μοναστηράκι, καθυστέρησε χρόνια να παραδοθεί, σε σχέση με τους υπόλοιπους σταθμούς;

Όσον αφορά την επαναφορά της λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου, η οποία και στο παρελθόν είχε προκαλέσει καθυστέρηση στο έργο, αυτή είναι μη νόμιμη και θα πέσει στα αρμόδια δικαστήρια.

Σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο, η απόσπαση αρχαιοτήτων δεν επιτρέπεται, όσο υπάρχουν επιστημονικές εισηγήσεις ότι υπάρχει άλλη λύση για την παραμονή τους στη θέσης τους. Και σήμερα είναι ευρέως γνωστό και τεκμηριωμένο επιστημονικά, ότι τέτοια λύση υπάρχει και έχει κατατεθεί. Άσχετο αν η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό και ο ανάδοχος, για δικούς τους λόγους ο καθένας, δεν επιθυμούν να την εφαρμόσουν.

Η απόσπαση των αρχαιοτήτων εκτός από παράνομη, είναι και πολύ κακή λύση, καθώς θέτει σε κίνδυνο την ακεραιότητα του πολύ σημαντικού αρχαιολογικού συγκροτήματος της Βενιζέλου.

Είναι όμως και πιο χρονοβόρα, σε σχέση με τη σημερινή, λύση

α) επειδή το ανοικτό όρυγμα δεν επιτρέπει τη διέλευση του μετρό από το σταθμό, καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής. Με αποτέλεσμα οι 12 υπόλοιποι σταθμοί, ενώ θα είναι έτοιμοι, να περιμένουν να ολοκληρωθεί η Βενιζέλου για να λειτουργήσουν

β) γιατί προϋποθέτει επιπλέον την εκπόνηση και έγκριση νέων μελετών, την αποκαθήλωση όσων έργων έγιναν μέχρι σήμερα, την απορρύπανση του εδάφους από τον υδράργυρο, την απόσπαση του συγκροτήματος και τέλος μια πρόσθετη και χρονοβόρα αρχαιολογική ανασκαφή σε βάθος 3,5 μέτρων κάτω από το δάπεδο των αρχαιοτήτων, που θα καθυστερήσουν το έργο 1-2 χρόνια αργότερα από τον εξαγγελθέντα χρόνο.

Τέλος η απόσπαση, σε αντίθεση με ό,τι υποστηρίζεται, είναι πιο ακριβή λύση, γιατί η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου θα προκαλέσει

α) κατακόρυφη αύξηση του κόστους κατασκευής και

β) διεκδίκηση μεγάλων αποζημιώσεων από τον εργολάβο. Τις οποίες, το ελληνικό δημόσιο δεν θα μπορεί να αντικρούσει, όπως συνέβη στο παρελθόν, γιατί ο ίδιος ο πρωθυπουργός υπέπεσε στο μοιραίο λάθος να τις εξαγγείλει ως δική του πρωτοβουλία.

Δυστυχώς με αφορμή το μετρό, η Θεσσαλονίκη επιστρέφει σε ένα κακό παρελθόν. Πρωθυπουργοί που έρχονται στη ΔΕΘ όχι για να εξαγγείλουν, αλλά για να σταματήσουν έργα, νέοι σχεδιασμοί που εξαγγέλλονται πρώτα από πολιτικούς, χωρίς καμιά προηγούμενη τεχνική τεκμηρίωση, ένα ράβε-ξήλωνε κι ένα διαρκές μπρος-πίσω, με ανακρίβειες και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα και ένας νέος διχασμός της πόλης γύρω από τα ίδια θέματα που την ταλάνισαν και πριν χρόνια, μας επαναφέρουν σε ένα κακό παρελθόν που η πόλη και η οικονομία ήδη το έχουν πληρώσει ακριβά.

Τέλος, υπάρχει ένα ακόμη σοβαρότατο ζήτημα δημοκρατίας αυτή τη φορά, που έχει να κάνει με τη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Το οποίο, δυστυχώς, έρχεται εκ των υστέρων να συζητήσει για ήδη ειλημμένες, από την κυβέρνηση, αποφάσεις. Ποιο λοιπόν το νόημα της σημερινής συζήτησης; Μήπως να επιβεβαιώσουν και να νομιμοποιήσουν εκ των υστέρων τους ήδη αποφασισμένους σχεδιασμούς;

Σας παρακαλώ η επιστολή αυτή να αναγνωσθεί και να κατατεθεί στα πρακτικά, ώστε κανείς στο εξής να μην μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε την αλήθεια για τους ολέθριους σχεδιασμούς σε βάρος του μετρό, της Θεσσαλονίκης και του δημόσιου συμφέροντος».