Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Η χωροθέτηση του νέου Ογκολογικού και ένα έργο που ξεχάστηκε

Μία δεύτερη ανάγνωση των ανακοινώσεων του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της 85ης Διεθνούς Έκθεσης για τα έργα της Θεσσαλονίκης.

Έβγαλε ειδήσεις η διήμερη παρουσία του πρωθυπουργού στην 85η Διεθνή Έκθεση, αναφορικά με τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης. Θα παρακάμψω τις απλές επαναλήψεις, όπως για παράδειγμα όσα ειπώθηκαν περί ΟΑΣΘ, flyover, λιμάνι, αεροδρόμιο, Μουσείο Ολοκαυτώματος, thess intec κ.λπ. και θα σταθώ στα εντελώς καινούργια και σε όσα από τα παλιά είχαν κάποια καινούργια εξέλιξη.

Η κατασκευή νέου ογκολογικού νοσοκομείου είναι ένα σχετικά νέο στοιχείο στην ατζέντα της Θεσσαλονίκης. Το Θεαγένειο έχει εξαντλήσει εδώ και χρόνια τις δυνατότητες και τις αντοχές του, ωστόσο, ποτέ η πόλη δεν είχε θέσει με έμφαση το αίτημα για ένα καινούργιο αντικαρκινικό νοσοκομείο. Η εξαγγελία για την κατασκευή του είναι ασφαλώς θετική, αλλά παραμένει αρκετά ασαφής προς το παρόν. Δεν υπήρξε καμία δέσμευση ως προς το χρονοδιάγραμμα κατασκευής ούτε φυσικά ως προς την χρηματοδότηση. Ασαφής ήταν και η αναφορά σχετικά με τη χωροθέτησή του. Ειπώθηκε πως θα είναι κάπου στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, με τον δήμαρχο Ωραιοκάστρου Παντελή Τσακίρη να “μαρτυρά” ότι θα είναι στα διοικητικά όρια του δήμου του, κάπου ανάμεσα στο Δερβένι και στη Λητή. Νομίζω πως η επιλογή του χώρου θα μπορούσε να είναι καλύτερη. Η Λητή είναι αρκετά μακριά για όσους μετακινούνται με αστική συγκοινωνία. Επιπλέον, θεωρώ ότι η πρόταση η οποία κατατέθηκε από ορισμένους δημάρχους (Δανιηλίδης, Δεμουρτζίδης) να γίνει το νοσοκομείο πλησίον των άλλων δύο, του Παπαγεωργίου και του 424 είναι καταλληλότερη. Πάντως, το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός δεν αποκάλυψε το ακριβές σημείο, ίσως να σημαίνει ότι η χωροθέτηση είναι ακόμη ανοιχτή.

Το δεύτερο νέο στοιχείο στην ατζέντα της Θεσσαλονίκης είναι η κατασκευή του νέου γηπέδου του Άρη, στο δήμο Πυλαίας, κάπου πριν από το ΙΚΕΑ. Σύμφωνα με όσα εξαγγέλθηκαν θα γίνει στη λογική της διπλής ανάπλασης. Δηλαδή στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα το “Κλεάνθης Βικελίδης” θα γίνει πάρκο, ο Άρης θα πάρει κάποια χρήματα για το οικόπεδο στου Χαριλάου και θα αναζητήσει τα υπόλοιπα που απαιτούνται για το νέο γήπεδο. Βρίσκω την ιδέα πολύ ενδιαφέρουσα και επιπλέον, συμφέρουσα για όλους. Και για τον Άρη που επιτέλους θα μπορεί να αποκτήσει ένα σύγχρονο στάδιο, αλλά και για την πόλη που θα αποκτήσει ένα νέο πάρκο που τόσο πολύ το έχει ανάγκη.

Απορώ, μόνο, γιατί και η κατασκευή του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ δεν μπήκε στην ίδια λογική. Μήπως η πυκνοκατοικημένη περιοχή της Τούμπας δεν έχει ανάγκη από πράσινο; Άλλωστε και μόνο το γεγονός ότι έχει περάσει τόσος καιρός και ακόμη δεν έχει υπογραφεί το Προεδρικό Διάταγμα που ανοίγει το δρόμο για να προχωρήσει η κατασκευή του νέου γηπέδου, αναδεικνύει τις δυσκολίες του εγχειρήματος. Και στο θέμα αυτό υπήρξε είδηση όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια της ομιλίας του το Σάββατο άφησε μπηχτή σε βάρος του Ιβάν Σαββίδη όταν είπε ότι “το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ αναμένει από τον επενδυτή να ξεκινήσει”.

Νέο στοιχείο ήταν και η υιοθέτηση εκ μέρους του πρωθυπουργού της πρότασης του περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα να κολλήσει στο οικόπεδο της ΔΕΘ και το γειτονικό της Αγίας Φωτεινής το οποίο ανήκει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ώστε να αυξηθεί ο χώρος πρασίνου που θα προκύψει μετά την ανάπλαση, κατά έντεκα στρέμματα.

Την ίδια ώρα ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας πρότεινε στον Μητσοτάκη να συγκροτηθεί μια task force, η οποία θα αναλάβει να τρέξει τα κρίσιμα έργα της πόλης όπως η ανάπλαση της Αριστοτέλους, η πλατεία Διοικητηρίου, οι αναπλάσεις γύρω από τους σταθμούς του μετρό κ.ά. Μάλιστα, περιέλαβε στα έργα που πρέπει να τρέξουν και την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας η οποία θα ήταν βεβαίως ήδη πραγματικότητα εάν η δική του διοίκηση δεν ματαίωνε τον προηγούμενο σχεδιασμό. Αναμένω με ενδιαφέρον την αξιολόγηση της πρότασης του δημάρχου εκ μέρους του Μεγάρου Μαξίμου.

Κλείνω με δύο θέματα συγκοινωνιακού ενδιαφέροντος. Το ένα αφορά το μετρό όπου ο πρωθυπουργός μετακύλησε τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου κατά εννέα μήνες σε σχέση με όσα είχε πει προ διετίας από το ίδιο βήμα. Μίλησε για παράδοση τον Δεκέμβριο του 2023, αντί για τον Απρίλιο. Στοιχηματίζω ότι θα πιάσουμε και το '24, αλλά δεν είμαι ακόμη σε θέση να μιλήσω για μήνα.

Τέλος, μετά πολλά χρόνια, δεν ειπώθηκε ούτε λέξη για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Δεν ξέρω εάν αυτό σημαίνει ότι εγκαταλείπεται ή εάν απλώς ξεχάστηκε. Πάντως, δεν είδα κανέναν εκ των θεσμικών εκπροσώπων της πόλης, να δυσαρεστείται, πολλώ δεν μάλλον, να διαμαρτύρεται.