Σάββατο 20 Ιουλίου 2019
x

ΜΟΛΙΣ ΕΞΙ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ ΘΑ «ΔΕΣΟΥΝ» ΦΕΤΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

618 κρουαζιερόπλοια θα πιάσουν στον Πειραιά στη διάρκεια του έτους - Ακτοπλοϊκά απομονωμένο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναζητά νέα στρατηγική.

Tην ώρα που η βιομηχανία κρουαζιέρας παγκοσμίως αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς αναμένοντας φέτος να αγγίξει τα 30 εκατ. τουρίστες, με την Ελλάδα να υποδέχεται περί τα 5 εκατ. εξ αυτών στα λιμάνια της, η Θεσσαλονίκη, παραμένει ακτοπλοϊκά απομονωμένη αναζητώντας λύση προκειμένου το λιμάνι της να γίνει περισσότερο ελκυστικό και να αποκτήσει τη θέση που του αναλογεί.

Είναι χαρακτηριστικό πως στη Θεσσαλονίκη αναμένεται τους επόμενους μήνες να προσεγγίσουν μόλις έξι κρουαζιερόπλοια, όταν στις ‘καλές’ εποχές οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων άγγιζαν τις 35. Τελευταία θετική χρονιά το 2016, οπότε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης έπιασαν 24 κρουαζιερόπλοια, με το τελευταίο να δένει το Νοέμβριο κάνοντας μάλιστα και διανυκτέρευση στην πόλη, κάτι που δεν είναι σύνηθες καθώς η Θεσσαλονίκη επιλέγεται για στάση κάποιων ωρών.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί πως ενώ άλλες χρονιές οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ξεκινούσαν από τον Απρίλιο, φέτος η πρώτη αναμένεται να γίνει στις 11 Ιουλίου από το Crown Ιris, με επόμενο λιμάνι τη Σκιάθο.Το Crown Ιris, που αναμένεται να ξαναπιάσει στη Θεσσαλονίκη στις 19 Σεπτεμβρίου, θα είναι και το τελευταίο- βάσει των μέχρι στιγμής δηλωθεισών αφίξεων- κρουαζιερόπλοιο για τη φετινή χρονιά.

Αν και η Θεσσαλονίκη αποτελούσε μονίμως το «φτωχό συγγενή» στον κλάδο της κρουαζιέρας, εντούτοις οι τουρίστες που στο παρελθόν συνέρρεαν, με ενδιάμεσο σταθμό την πόλη, αποτελούσαν τονωτική ένεση για την αγορά, τους καλοκαιρινούς μήνες.

Πέρυσι, που ήταν μία αντίστοιχα κακή χρονιά, την πόλη επισκέφτηκαν μόλις 1.500 τουρίστες που αποβιβάστηκαν από τα πέντε κρουαζιερόπλοια που αφίχθησαν στη Θεσσαλονίκη.    

Και όλα αυτά την ώρα που το λιμάνι της πόλης, κατέχει κομβική θέση και παράλληλα εκσυγχρονίζεται με έργα υποδομών. Είναι χαρακτηριστικό πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, βρίσκεται στην καρδιά της πόλης, είναι άμεσα προσβάσιμο στο κέντρο, στοιχείο που εκλείπει ακόμη και από λιμάνια δημοφιλών ελληνικών νησιών που ‘βουλιάζουν’ από κρουαζιερόπλοια.

Ποια είναι η εικόνα της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη

Η Ελλάδα, κατέχει μερίδιο 10% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, σημαντικό ποσοστό παγκοσμίως, δεδομένου ότι η περιοχή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Καραϊβική όσον αφορά τις πολλαπλές επιλογές δρομολογίων. Το μεγαλύτερο μερίδιο κρουαζιερόπλοιων έχει η Καραϊβική με 34,4% και ακολουθεί η Μεσόγειος με 17,3%.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι από τους 42 τουριστικούς προορισμούς, που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια μόλις οι 8 από αυτούς (Πειραιάς, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Μύκονος, Κατάκολο, Ηράκλειο, Ρόδος) προσελκύουν το 90% των σκαφών και το 80% των τουριστών.

Στους συγκεκριμένους προορισμούς μπορούν να δέσουν πλοία με μέσο μήκος 260 μέτρα και δυνατότητα μεταφοράς 2.600 – 2.700 επιβατών. Στους υπόλοιπους προορισμούς προσεγγίζουν μικρότερα πλοία με μήκος γύρω στα 200 μέτρα και οπωσδήποτε μικρότερη μεταφορική ικανότητα.

Οι καλύτερες επιδόσεις

Την πρωτιά κατέχει ο Πειραιάς με 618 προσεγγίσεις πλοίων, ενώ τις καλύτερες επιδόσεις της τελευταίας τετραετίας αναμένεται να καταγράψει φέτος η Σαντορίνη, με 578 προσεγγίσεις πλοίων και 800.000 αφίξεις επιβατών. Ήδη, από το 2016 και μετά, στους προορισμούς των Κυκλάδων καταγράφεται αυξητική τάση, με τη Μύκονο και τη Σαντορίνη να κρατούν (εναλλάξ) την πρωτιά.

Την ίδια στιγμή, το λιμάνι της Κέρκυρας αναμένεται να βρεθεί στην τρίτη θέση, προσελκύοντας περίπου 735.000 αφίξεις. Στην τέταρτη θέση των ελληνικών λιμανιών κρουαζιέρας αναμένεται φέτος να βρεθεί η Μύκονος με 700.000 αφίξεις, ενώ την πρώτη πεντάδα των δημοφιλέστερων λιμανιών συμπληρώνει το Κατάκολο με 421.000 αφίξεις.

Λύση για τη Θεσσαλονίκη το home port κρουαζιέρας;

«Η ζήτηση του τουρισμού κρουαζιέρας καταγράφει αύξηση, η δε αγορά της τείνει να γίνει μαζική, αφού τα τελευταία χρόνια προσφέρει φθηνότερο θαλάσσιο τουρισμό υψηλής όμως στάθμης, σε ευρύτερες και νεότερες πληθυσμιακές ομάδες» αναφέρει ο εκτελεστικός διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) Γιώργος Καστελλάνος, ο οποίος επισημαίνει πως μέσα στο επόμενο διάστημα και κατόπιν συνεργειών θα μπορούσε  το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αναδειχθεί σε home port, δηλαδή σε λιμάνι εκκίνησης.

Προς αυτή την κατεύθυνση συντείνει το γεγονός πως τόσο οι εταιρίες κρουαζιέρας, όσο και οι τουρίστες αναζητούν  νέες εναλλακτικές διαδρομές και ‘πακέτα κρουαζιέρας’ στην Ανατολική Μεσόγειο. 

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με την υπάρχουσα υποδομή των δύο προβλητών, 230 και 400 μέτρων, για την ταυτόχρονη υποδοχή δύο μεγάλων, νέας γενιάς κρουαζιεροπλοίων, τη διαμόρφωση του νέου επιβατικού σταθμού και την υλοποίηση άλλων λιμενικών υποδομών που είναι ενταγμένα στο master plan της εταιρείας, αλλά και η μικρή απόσταση, μόλις 16 χλμ. από το αεροδρόμιο, το καθιστούν κομβικό σημείο εξυπηρέτησης κρουαζιέρας τα επόμενα χρόνια. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να λειτουργήσει ως home port» αναφέρει ο κ. Καστελλάνος υπογραμμίζοντας πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα δίκτυο λιμένων, στη Βόρειο Ελλάδα, στο οποίο θα μπορούσαν να ενταχθούν τα λιμάνια της Καβάλας, του Βόλου αλλά και των νησιών των Βορείων Σποράδων.

Επιπρόσθετα καταλυτικό ρόλο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να παίξουν μία σειρά μνημείων και αξιοθέατων που διαθέτει, καθώς και  σημαντικοί αρχαιολογικοί τόποι και μνημεία, που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής, όπως η Βεργίνα,η αρχαία Πέλλα, το Δίον, η Χαλκιδική, το Άγιο Όρος κ.αλ.

Ωστόσο, το ζητούμενο είναι οι όποιες προθέσεις και ιδέες να μην μένουν, μόνο, στα λόγια αλλά να μετουσιώνονται σε πράξεις. Η στρατηγική θα πρέπει να αλλάξει, προκειμένου η πόλη να αλλάξει σελίδα.  




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ