Skip to main content

Ημερίδα Voria - Μπουτάρης: Να διώξουμε τα ΙΧ από το κέντρο της πόλης

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης εκτίμησε ότι αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούμε στην λύση να διώξουμε τα αυτοκίνητα από το κέντρο.

Χρυσή ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη χαρακτήρισε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης «την επικείμενη ολοκλήρωση του μετρό, την αναβάθμιση του ΟΑΣΘ, σε συνδυασμό με την λειτουργία του ΟΣΕΘ», προκειμένου η πόλη να αποκτήσει ολοκληρωμένο και βιώσιμο σχέδιο αστικών μετακινήσεων.

Μιλώντας στην ημερίδα της Voria.gr για το κυκλοφοριακό και τις αστικές συγκοινωνίες, ο κ. Μπουτάρης τόνισε ότι δεν πρέπει να χαθεί αυτή η ευκαιρία, επαναλαμβάνοντας τη θέση της διοίκησης ότι πρέπει να φύγουν τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης. Εκτίμησε, μάλιστα, ότι αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούμε σε αυτή την λύση.

«Έχω επανειλημμένα πει –με μια δόση υπερβολής- ότι πρέπει να διώξουμε τα αυτοκίνητα από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ο σοβαρότερος αντίλογος είναι ότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο για κλειστό κέντρο. Βέβαια, ούτε ο τρόπος με τον οποίο δομήθηκε η πόλη υπέρ των ΙΧ βασίστηκε σε κάποιο σχέδιο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πλέον η πόλη δεν μπορεί να σηκώσει τον σημερινό όγκο των αυτοκινήτων. Οπότε πιστεύω πως μοιραία –αργά ή γρήγορα- θα οδηγηθούμε σ’ αυτήν τη λύση. Μια λύση που θα αποσυμφορήσει το κέντρο και θα έχει πολλαπλά οφέλη για την αγορά. Αυτό όμως προϋποθέτει τη χωροθέτηση πάρκινγκ περιφερειακά, που επίσης όμως θα πρέπει να γίνει με βάση τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς» σημείωσε.

Ο κ. Μπουτάρης τόνισε ότι αν και ο Δήμος δεν έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών, επιχείρησε να δοθούν ανάσες στο κυκλοφοριακό με διάφορες παρεμβάσεις. «Με πεζοδρομήσεις, με διαμόρφωση δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, με εφαρμογή νέου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, με προστασία των λεωφορειοδρόμων με πασαλάκια. Αυτά, όμως, είναι απλώς παυσίπονα στο μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης», τόνισε.

Ο δήμαρχος υπενθύμισε ότι «η τελευταία ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για το πολεοδομικό συγκρότημα παραδόθηκε το 2000».

«Έχει γραφτεί και ειπωθεί κατά κόρον τα τελευταία χρόνια ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη πολυμελετημένη. Δυστυχώς, όμως, αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση των κυκλοφοριακών θεμάτων ή –πιο σωστά- σε επίπεδο ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Να σας θυμίσω ότι η τελευταία ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για το πολεοδομικό συγκρότημα παραδόθηκε το 2000, δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ πριν από 18 χρόνια- από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης. Περιττό, βέβαια, να πούμε ότι πλέον είναι παρωχημένη και βέβαια εκτός πραγματικότητας σε σχέση με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα της χώρας», υπογράμμισε.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, «οι όποιες παρεμβάσεις έγιναν για το κυκλοφοριακό ήταν αποσπασματικές και εν πολλοίς πρόχειρες. Άλλες πάλι ήταν πολιτικά πυροτεχνήματα, που έσκασαν τελικά μέσα στην πόλη, ταλαιπωρώντας την για πολλά χρόνια».

«Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι το μετρό, το οποίο ξεκίνησε ως μία τρύπα, την τρύπα Κούβελα, με πολιτικούς συμβολισμούς, χωρίς όμως ρεαλιστική βάση. Εξαγγέλθηκε από όλες τις μετέπειτα κυβερνήσεις και εντέλει σχεδιάστηκε λανθασμένα. Αρκεί να αναφέρω ότι είχαμε την παγκόσμια πρωτοτυπία να υπάρχει γραμμή μόνο εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης και να μην προβλέπεται σύνδεση με το αεροδρόμιο. Στη συνέχεια ξεκίνησε να υλοποιείται με απολύτως στρεβλό τρόπο –τη γνωστή μέθοδο μελέτης – κατασκευής- και δεν έχει ολοκληρωθεί 30 χρόνια μετά».

Όπως ανέφερε ο δήμαρχος, «μέσα στις τελευταίες δεκαετίες συζητήθηκε επίσης η λειτουργία του τραμ, που τελικά εγκαταλείφθηκε χωρίς ουσιαστικά επιχειρήματα. Και επίσης της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, για την οποία υπήρξαν πολλές παλινωδίες, ενώ τελευταία έχει πέσει θύμα των απίστευτων γραφειοκρατικών καθυστερήσεων».

Ο κ. Μπουτάρης χαρακτήρισε μεγάλο αγκάθι τον ΟΑΣΘ, «ο οποίος ακόμα και σήμερα είναι το μοναδικό μέσο μαζικής μετακίνησης στην πόλη». «Όλοι γνωρίζουμε τις παθογένειες που είχε το προηγούμενο καθεστώς. Ωστόσο, η επιχείρηση εξυγίανσης του οργανισμού με την αποιδιωτικοποίησή του, παρά τις καλές προθέσεις, δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η κατάσταση όχι μόνο δε βελτιώθηκε, αλλά μάλλον χειροτέρεψε, με τον κόσμο να ταλαιπωρείται αφόρητα σε καθημερινή βάση», τόνισε.

Αναφερόμενος στη χρήση του ποδηλάτου παραδέχθηκε ότι ως διοίκηση αποτύχαμε στην προώθησή του. «Δεν πετύχαμε ούτε την προστασία, ούτε βέβαια των επέκταση των ποδηλατοδρόμων. Μόλις πρόσφατα ξεκινήσαμε να υλοποιούμε σχετικό πρόγραμμα μέσω ΕΣΠΑ. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού προστατεύουμε τις ειδικές λωρίδες για τα ποδήλατα με όλες τις αναγκαίες τεχνικές προδιαγραφές, ενώ δημιουργούμε νέο ποδηλατόδρομο από την Παπάφη ως το κέντρο. Ίσως ο πιο βασικός λόγος της αποτυχίας όμως –κι αυτό δε συνιστά άλλοθι- είναι ότι συλλογικά το ποδήλατο δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς, αλλά αποκλειστικά ως μέσο αναψυχής».

«Ποτέ στην πόλη δεν υπήρξε συνεκτικό και οικονομικά βιώσιμο σχέδιο για τις μετακινήσεις στην πόλη. Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί σ’ αυτόν τον ρόλο. Γι’ αυτό στηρίξαμε όσο περισσότερο μπορούσαμε τη δημιουργία του διάδοχου φορέα, του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας ενεργά και ουσιαστικά με εκπρόσωπό μας στην επιτροπή διαβούλευσης», ανέφερε.

Όπως ανέφερε ο δήμαρχος, «παρότι δε συμμετέχουμε ως Δήμος στον νέο φορέα, εκτιμώ ότι μία ανώνυμη εταιρία με μέτοχο το Δημόσιο, μπορεί και πρέπει να παίξει αυτόν τον ρόλο».

«Δυστυχώς, όμως, ένα χρόνο μετά την ίδρυσή του, ο Οργανισμός φαίνεται να κινείται με αργούς ρυθμούς σε δύο βασικά σημεία. Το πρώτο είναι η προετοιμασία για την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας, βάσει της οποίας απελευθερώνονται οι αστικές μεταφορές μέχρι το τέλος του 2019. Και δεύτερο ο σχεδιασμός της αναδιάρθρωσης των λεωφορειακών γραμμών μετά την ολοκλήρωση του μετρό».

Όπως σημείωσε είναι «απολύτως αναγκαίο να προσδιορίσουμε το ταχύτερο δυνατόν τις ανάγκες που θα προκύψουν όταν το μετρό μπει στις ράγες. Με τον τρόπο αυτό θα διευκολύνουμε και τη λειτουργία του ΟΑΣΘ, που αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα υποδομών. Και αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί, στο σχεδιασμό θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η θαλάσσια αστική συγκοινωνία που δρομολογείται».

Τέλος, ο κ. Μπουτάρης αναφερόμενος στα αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου σημείωσε ότι με την αλλαγή στο υπουργείο Υποδομών άλλαξε η αντίληψη του υπουργείου για τον τρόπο διαχείρισης των αρχαίων που βρέθηκαν και έτσι η τεράστια περιουσία διασώζεται».