Skip to main content

Βασισμένος σε Ροτόντα Θεσσαλονίκης και Αγιά Σοφιά ο νέος ΙΝ Αγίου Νικολάου στη Νέα Υόρκη

Το εσωτερικό του νέου Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου στη Νέα Υόρκη έχει σχεδιαστικές επιρροές από τη Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη και την Αγιά Σοφιά

Σχεδιαστικές επιρροές από τη Ροτόντα στη Θεσσαλονίκη και από την Αγιά Σοφιά στην Κωνσταντινούπολη έχει το εσωτερικό του Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη που προχθές λειτούργησε για πρώτη φορά μετά από 22 χρόνια.

Συγκεκριμένα, οι επισκέπτες του Ιερού Ναού παρατηρούν στον κύριο χώρο της εκκλησίας, που βρίσκεται κάτω από το άνοιγμα ενός κεντρικού τρούλου όπου δεσπόζει η εικόνα του Χριστού (Παντοκράτορα). Οι βόρειες και νότιες αξονικές κόγχες έχουν διαφανή τοξωτά παράθυρα που χωρίζονται με σταυρό. Το εικονοστάσι εκτείνεται σε όλο το ανατολικό άκρο του Ναού για να τραβήξει το βλέμμα του επισκέπτη σε όλο το πλάτος του χώρου καθώς εισέρχεται στην εκκλησία. Στο πλάι της κύριας εισόδου υπάρχουν κυκλικοί χώροι κεριών. Πίσω από το εικονοστάσι βρίσκεται το ιερό με την Αγία Τράπεζα, όπου έχουν πρόσβαση μόνο κληρικοί και εξουσιοδοτημένα άτομα.

Ο ναός είναι καλυμμένος με πεντελικό μάρμαρο, το ίδιο υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την ανέγερση του Παρθενώνα, και τη νύχτα ο τρούλος του, μέσα από τα ημιδιαφανή μαρμάρινα πάνελ, λάμπει σαν φάρος.

Την αγιογράφηση του νέου ναού του Αγίου Νικολάου στη Νέα Υόρκη ανέλαβε ο μοναχός πατήρ Λουκάς Ξενοφωντινός από την Ιερά Μονή Ξενοφώντος του Αγίου Όρους.

Ο νέος ναός είναι σχεδιασμένος από τον ισπανικής καταγωγής αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα, ο οποίος είχε δηλώσει παλαιότερα ότι «αυτό το έργο θα γίνει κάτι πολύ μεγαλύτερο από μια απλή ανακατασκευή της εκκλησίας που καταστράφηκε την 11η Σεπτεμβρίου. Θα αποτελεί ένα εξαιρετικό σύμβολο ενότητας, καθώς και ένα σύμβολο ότι οι ξεπερνάμε τις αντιξοότητες και επανακάμπτουμε μέσα από τις δυσκολίες. Στις προκλήσεις που αντιμετώπισα στον σχεδιασμό της νέας εκκλησίας περιλαμβανόταν ο σεβασμός στις παραδόσεις και τη λειτουργία της ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, και την ίδια στιγμή η σκέψη ότι ζούμε στον 21ο αιώνα. Έτσι άντλησα την έμπνευσή μου από τα σύμβολα της Ορθόδοξης Πίστης και κυρίως από την Αγία Σοφία, την οποία θεωρώ πρότυπο αρχιτεκτονικής της Ορθόδοξης Παράδοσης (όπως αντίστοιχα είναι ο Παρθενώνας για την κλασική αρχιτεκτονική). Η νέα εκκλησία στηρίζεται πρωταρχικώς σε έναν κεντρικό τρούλο. Η επιφάνεια του τρούλου είναι χωρισμένη σε 40 επίπεδα ταμπλό προς τιμή των 40 παραθύρων που βρίσκονται στον τρούλο της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Οι γωνιακοί στύλοι είναι καλυμμένοι με εναλλασσόμενες μικρές και μεγάλες οριζόντιες λωρίδες από λευκό και γκρίζο μάρμαρο, ως ενθύμηση της Εκκλησίας του Σωτήρος στη Χώρα. Παίρνοντας σαν υπόδειγμα την Εκκλησία της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη και την Αγία Σοφία, το κεντρικό κλίτος της εκκλησίας απλώνεται κάτω από το άνοιγμα που αγκαλιάζει τον κεντρικό τρούλο, στο κέντρο του οποίου βρίσκεται η εικόνα του Χριστού (Παντοκράτορα)».

Δείτε φωτογραφίες από το designboom.com: