Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2021
x

ΝΕΟ ΔΡΟΜΟ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΟ ΦΙΛΥΡΟ

Δρομολογήθηκε η βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δέσμευσε 10 εκ. ευρώ και σχεδιάζεται και νέος δρόμος.

Νέο δρόμο, που θα εξυπηρετεί μια σειρά από περιοχές της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, στην ευρύτερη περιοχή του Σέιχ Σου, φέρνει η ανέγερση του Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, στο Φίλυρο.

Σε συνδυασμό μάλιστα με τη δρομολογημένη βελτίωση της υφιστάμενης κεντρικής οδού (δημοπρατείται την άνοιξη), αποκαθίσταται ένα μείζον ζήτημα στην προσβασιμότητα της περιοχής, που αναδείχτηκε λόγω του νοσοκομείου που είναι υπό ανέγερση.

Ο νέος δρόμος που προγραμματίζεται να κατασκευαστεί θα ενώνει την εξωτερική περιφερειακή οδό (ύψος ΤΙΤΑΝ) με τα Πεύκα και το Φίλυρο και ο προϋπολογισμός του αναμένεται να κυμανθεί περίπου στα 50 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, οι βελτιώσεις στον υφιστάμενο δρόμο, οι διαπλατύνσεις και ενδεχόμενες νέες χαράξεις σε κάποια σημεία έχουν διασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 10 εκ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και είναι σε εξέλιξη οι σχετικές διαδικασίες υλοποίησης του έργου.

Η νέα χάραξη, που σχεδιάζεται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θα δώσει εναλλακτική διέξοδο για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, κυρίως όμως θα εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες προσβασιμότητας του Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, στο Φίλυρο, δεδομένου ότι αναμένεται σημαντική αύξηση των κυκλοφοριακών φόρτων, τους οποίους σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, ακόμη και με την προβλεπόμενη βελτίωσή του. Ο νέος δρόμος αναμένεται να είναι έτοιμος με την έναρξη λειτουργίας του Παιδιατρικού Νοσοκομείου, που υπολογίζεται τον Ιανουάριο του 2025 και θα εξυπηρετήσει ειδικά τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης από τους άλλους νομούς.

Τα ζητήματα

Σειρά από τεχνικά ζητήματα, σχετικά με την έκταση που θα καταλάβει και τις προσβάσεις στο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, στο Φίλυρο, έθεσαν ήδη δήμαρχοι, βουλευτές, φορείς και εκπρόσωποι του τεχνικού κόσμου της πόλης.

Το νοσοκομείο έχει χωροθετηθεί στο Φίλυρο και με δεδομένη τη διασφαλισμένη χρηματοδότησή του από τη δωρεά 150 εκ. ευρώ του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», ο υφιστάμενος σχεδιασμός δεν μπορεί να αλλάξει, όπως παραδέχονται όλοι, χωρίς να διακυβεύεται το όλο project. Εξάλλου, η σπουδαιότητα του Παιδιατρικού Νοσοκομείου είναι τεράστια όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, αλλά για το σύνολο της βόρειας Ελλάδας, ενώ πρόκειται για μια πολύ μεγάλη δομή, με δυναμικότητα 228 κλινών και 33 κλινών ΜΕΘ.

Το ενδεχόμενο να αλλάξει η χωροθέτηση και αντί του Φιλύρου να γίνει το νοσοκομείο στο στρατόπεδο Καρατάσιου, απλώς πλέον δεν υφίσταται στην πράξη. Παρότι τα ζητήματα που εγείρονται σήμερα είχαν επισημανθεί εγκαίρως όταν αποφασιζόταν η χωροθέτηση του νοσοκομείου. Η τότε άρνηση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να συναινέσει στο αίτημα της κατασκευής της δομής στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, που διαθέτει και τους απαιτούμενους χώρους και επαρκείς προσβάσεις, οδήγησε στη λύση – μονόδρομο της κατασκευής στην έκταση του υπουργείου Υγείας στο Φίλυρο.

Σήμερα όμως ανακύπτουν τα προβλήματα στο συγκεκριμένο χώρο, με κυριότερα δύο. Το πρώτο προκύπτει από την απόφαση το νοσοκομείο να είναι πανεπιστημιακό, που σημαίνει ότι θα απαιτηθεί περισσότερος χώρος από το σημερινό δεσμευμένο, ώστε να φιλοξενηθούν οι πανεπιστημιακές παιδιατρικές κλινικές της Θεσσαλονίκης. Συνεπώς υπάρχει η πιθανότητα το νοσοκομείο τελικά να «κόβεται» στη μέση από το δρόμο! Το δεύτερο πρόβλημα είναι οι ανεπαρκείς προσβάσεις στο χώρο που επιλέχτηκε.

Σύμφωνα με πολιτικούς μηχανικούς το θέμα που δημιουργήθηκε με το χαρακτηρισμό του νοσοκομείου ως πανεπιστημιακό είναι σχεδόν ανυπέρβλητο, διότι «εφόσον προχωρήσει ο υφιστάμενος σχεδιασμός, ο χώρος στον οποίο έχει σχεδιαστεί να αναπτυχθεί το νοσοκομείο δεν επαρκεί και συνεπώς θα πρέπει να γίνουν κτήρια του νοσοκομείου και απέναντι από τον κεντρικό δρόμο πρόσβασης σ' αυτό. Δηλαδή θα έχουμε ένα παιδιατρικό νοσοκομείο, το οποίο θα 'κόβεται' στη μέση από τον κεντρικό δρόμο του Φιλύρου; Θα πρέπει να εξεταστεί το θέμα, ώστε είτε να αντιμετωπιστεί στον υφιστάμενο δεσμευμένο χώρο η χωρητικότητα του νοσοκομείου, είτε να δεσμευτεί επιπλέον χώρος»...

Κι αν αυτό είναι ένα αντιμετωπίσιμο ζήτημα, το θέμα των προσβάσεων στο νοσοκομείο δεν είναι καθόλου εύκολο. Αντιθέτως, ο κίνδυνος να κατασκευαστεί το νοσοκομείο (υπολογίζεται τον Ιανουάριο του 2025) και οι προσβάσεις να είναι ανεπαρκείς είναι πλέον ορατός.

Ο δρόμος που συνδέει το υπό ανέγερση Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης με το πολεοδομικό συγκρότημα μετά βίας εξυπηρετεί τις σημερινές ανάγκες μετακίνησης. Με την αναμενόμενη αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου, λόγω της λειτουργίας του νοσοκομείου, τα πράγματα θα δυσκολέψουν. Επίσης, η περιοχή τους χειμερινούς μήνες αντιμετωπίζει προβλήματα προσβασιμότητας ακόμη και σήμερα (περίοδοι χιονόπτωσης και παγετού).

Το ζήτημα έχουν αναγνωρίσει όλοι και σήμερα η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να δώσει μια λύση εκπονεί μελέτη οδοποιίας για τη βελτίωση της κατάστασης των οδικών αξόνων προς το οικόπεδο του υπό κατασκευή Παιδιατρικού Νοσοκομείου.

Ήδη φορείς της Θεσσαλονίκης έχουν συντάξει και αποστείλει σχετικό κοινό υπόμνημα (δήμαρχοι Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά και Πυλαίας – Χορτιάτη και μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως).

Ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, επισημαίνει στην επιστολή του προς την κυβέρνηση: «Σας καλούμε και σας παρακαλούμε να επιδείξετε δραστικό και αποφασιστικό ενδιαφέρον στηρίζοντας τις προτάσεις μας ώστε ένα τέτοιο νέο νοσοκομειακό στολίδι στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα εξυπηρετεί και θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες όχι μόνο της ευρύτερης περιοχής αλλά και όλης της βόρειας Ελλάδας και αποτελούσε ένα χρόνιο αίτημα όλων των φορέων και της κοινωνίας, να μην 'υπονομευθεί' από τη μη ασφαλή πρόσβαση σε αυτό».

Τα έργα υποδομής που σύμφωνα με το σχετικό υπόμνημα πρέπει να γίνουν είναι πολλά και πιθανώς χρονοβόρα, τόσο ώστε να ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην προλάβουν να υλοποιηθούν όταν θα έχει ήδη αρχίσει η λειτουργία του Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για έργα πρόσβασης, ανισόπεδους κόμβους, αποχαρακτηρισμούς και μια σειρά από διαδικασίες που απαιτούν χρόνο και χρήμα.

Τα κυριότερα ζητήματα που τίθενται ως προς την προσβασιμότητα είναι ότι το υφιστάμενο δίκτυο είναι «πεπαλαιωμένο, κάκιστο και επί πολλά χρόνια ασυντήρητο». Επίσης, «η διαδρομή από τα Πεύκα είναι ανηφορική, με επικίνδυνες κλειστές στροφές, με μηδενική ορατότητα». Στο ίδιο υπόμνημα επισημαίνονται στενώσεις σε σημεία του δρόμου και ανύπαρκτα πεζοδρόμια.

«Σύμφωνα με ασφαλείς εκτιμήσεις το 70% - 80% των ανθρώπων που θα προσέρχονται στο νέο νοσοκομείο θα προέρχεται από τη Λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου, τον άξονα ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό μέσω της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, ακολουθώντας από τον κόμβο Κ6 τη διαδρομή Λεωφόρος Γ. Παπανικολάου – στροφή Φιλύρου / Ορφέως – Κωνσταντινουπόλεως. Το άλλο 20% - 30% των προσερχομένων θα προέρχεται από την ανατολική και βορειοανατολική Θεσσαλονίκη, από τις περιοχές του Πανοράματος και του Ασβεστοχωρίου, μέσω της Λεωφόρου Γ. Παπανικολάου, που διασχίζει τον οικισμό των Πεύκων, και της οδού Κωνσταντινουπόλεως», αναφέρεται στο υπόμνημα.

Οι υπογράφοντες ζητούν τα βελτιωτικά έργα υποδομής να υλοποιηθούν ταυτόχρονα με την ανέγερση του νοσοκομείου, ώστε όταν αυτό είναι έτοιμο να λειτουργήσει να έχουν αποκατασταθεί τα προβλήματα και η πρόσβαση να είναι ασφαλής και επαρκής. Εφιστούν δε την προσοχή των αρμοδίων στο ρέμα της στροφής Φιλύρου και τον κίνδυνο πλημμυρών.

Προτείνονται επτά σημαντικά έργα υποδομής:

1.Ανακατασκευή και ανάπλαση της Λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου και πεζοδρομίων, και της Λεωφόρου Γεωργίου Παπανικολάου.

2.Διαπλάτυνση της οδού Ορφέως από τη στροφή Φιλύρου έως την οδό Κωνσταντινουπόλεως με κατασκευή ανισόπεδου κόμβου.

3.Διαπλάτυνση της οδού Κωνσταντινουπόλεως.

4.Ανακατασκευή, διάνοιξη και βελτίωση της οδού από το 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο και το Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» προς την οδό Κωνσταντινουπόλεως.

5.Βελτίωση της παλιάς οδικής σύνδεσης Ν. Ευκαρπίας – Φιλύρου.

6.Κατασκευή και διαμόρφωση ασφαλών πεζοδρομίων.

7.Κατασκευή νέου ολοκληρωμένου ανισόπεδου κόμβου στη θέση Κ6.

Το θέμα έχουν αναδείξει επίσης βουλευτές Θεσσαλονίκης της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΙΝΑΛ και του ΚΚΕ.


Η βελτίωση του δρόμου

Την εξεύρεση των κατάλληλων λύσεων είχε αναλάβει το Μέγαρο Μαξίμου και πλέον ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους, ο οποίος έχει την ευθύνη συντονισμού του προγράμματος του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», για την ανέγερση δομών υγείας μέσω δωρεών.

Ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, επισήμανε ότι «έχει δρομολογηθεί μια σοβαρή λύση στα προβλήματα προσβασιμότητας, που θεωρούμε ότι θα βελτιώσει θεαματικά τα πράγματα. Την άνοιξη αναμένουμε να δημοπρατηθεί η γενναία αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου που συνδέει τα Πεύκα με το Φίλυρο και συνδέει την περιοχή με την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης. Το έργο θα περιλαμβάνει κυκλικούς κόμβους, νησίδα, νέο οδόστρωμα, νέο φωτισμό και άλλες σημαντικές βελτιώσεις, που θα αυξήσουν το επίπεδο ασφάλειας και θα εξυπηρετήσουν σε σημαντικό βαθμό τον αναμενόμενα αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο στην περιοχή από τη λειτουργία του Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης. Η συγκεκριμένη παρέμβαση θα είναι σημαντική, καθώς θα δώσει σοβαρές λύσεις στο ζήτημα της προσβασιμότητας και προωθείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Εμείς πάντως δεν παύουμε να επιδιώκουμε το καλύτερο, γι' αυτό και έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για έργα υποδομής. Εκτός λοιπόν των βελτιώσεων στον κεντρικό δρόμο σύνδεσης του νοσοκομείου, ζητάμε να διερευνηθεί και η δυνατότητα κατασκευής ενός νέου δρόμου, που θα συνδέει την περιφερειακή οδό με την Ευκαρπία, την περιοχή του 424 ΓΣΝ και από εκεί να βγαίνει στην περιοχή πάνω από τα Πεύκα, μεταξύ Πεύκων και Φιλύρου».

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη εντάξει στον προϋπολογισμό του (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) τη ριζική ανακατασκευή του υφιστάμενου οδικού δικτύου, που ζητούν οι δήμαρχοι και οι άλλοι φορείς.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, «οι μελέτες για τη βελτίωση της οδικής σύνδεσης του Παιδιατρικού Νοσοκομείου στο Φίλυρο έχουν ολοκληρωθεί και βρισκόμαστε στη φάση έγκρισης του Κτηματολογίου και στη συνέχεια κήρυξης των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων για το έργο. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, καθώς έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου, με προϋπολογισμό 10 εκ. ευρώ».

Όπως τόνισε ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, «αποτελεί βασική προτεραιότητα του υπουργείου μας ένα ολοκληρωμένη σχέδιο παρεμβάσεων και έργων για την ασφαλή και ταχεία πρόσβαση των πολιτών και των ασθενών στο υπό κατασκευή Παιδιατρικό Νοσοκομείο στην περιοχή του Φιλύρου του δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη. Στόχος μας είναι να ενισχυθούν οι οδικές υποδομές και να αναβαθμιστούν πλήρως οι προσβάσεις προς το οικόπεδο, ώστε με την έναρξη λειτουργίας της νέας, κρίσιμης για όλη τη βόρεια Ελλάδα νοσοκομειακής μονάδας, να διασφαλιστεί η ασφαλής προσέγγιση των πολιτών σε αυτή».

Ο νέος δρόμος

Η δημοπράτηση της βελτίωσης του άξονα που συνδέει την περιφερειακή οδό, τα Πεύκα και το Φίλυρο δεν είναι όμως η μόνη λύση που προωθείται.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει αναλάβει, σε συνεννόηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, τη νέα χάραξη οδού που θα συνδέσει τελικά την Ευκαρπία, την εξωτερική περιφερειακή οδό, την περιοχή των νοσοκομείων «Παπαγεωργίου» και 424, τα Πεύκα και το Φίλυρο.

Ο σχεδιασμός έχει προχωρήσει, έχουν γίνει συσκέψεις και σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς ο προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 50 εκ. ευρώ.

 

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ