Skip to main content

ΓΓ Νησιωτικής Πολιτικής από Ουρανούπολη: Μετατροπή του μεταφορικού ισοδύναμου σε νησιωτικό

Στόχος, σύμφωνα με τον Εμμ. Κουτουλάκη, να εξισωθεί το οικονομικό κόστος των νησιωτικών επιχειρήσεων με αυτό των χερσαίων περιοχών

Την επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου με τη μετατροπή του σε νησιωτικό ισοδύναμο, έτσι ώστε να εξισωθεί το οικονομικό κόστος των νησιωτικών επιχειρήσεων με αυτό των χερσαίων περιοχών, προανήγγειλε ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Εμμανουήλ Κουτουλάκης, από το βήμα της 51ης γενικής συνέλευσης του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (ΕΟΑΕΝ) που πραγματοποιείται στην Ουρανούπολη Χαλκιδικής.

Ο κ. Κουτουλάκης ανέφερε πως πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ανασχεδιάσει το μεταφορικό ισοδύναμο, ώστε να είναι στοχευμένο, να αφορά όλες τις επιχειρήσεις και κυρίως να απαντά στα θέματα των μικρών νησιών διακριτά. «Έχουμε αναθέσει μελέτη, την οποία θα συζητήσουμε εντός του καλοκαιριού, για να πάμε στη λογική του νησιωτικού ισοδυνάμου», είπε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ότι στόχος είναι να αποσυνδεθεί το σκέλος της μεταφοράς, καθώς υπάρχουν κι άλλα κόστη που έχουν να κάνουν με την ανταγωνιστικότητα των νησιωτικών επιχειρήσεων. «Κάθε επιχείρηση θα μπορεί να επιλέγει τον κλάδο του ισοδυνάμου, το οποίο την αφορά», επισήμανε, σημειώνοντας ότι η επέκταση του μέτρου είναι δεδομένη σταδιακά και στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αλλαγών. Μάλιστα, είπε χαρακτηριστικά ότι από τις 9.500 ωφελούμενες επιχειρήσεις, οι 9.000 επιχειρήσεις παίρνουν όσα και οι 500 μεγαλύτερες, κάτι που αποδεικνύει ότι πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για το πώς θα στηριχθούν αποτελεσματικότερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ήδη, πάντως, όπως είπε, τα μικρά νησιά που δεν περιλαμβάνονται στο μεταφορικό ισοδύναμο θα ενταχθούν με την πιστοποίηση των πρατηρίων, από τα οποία οι κάτοικοι προμηθεύονται τα καύσιμα. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ και θα εκπονηθεί στοχευμένη μελέτη, που θα αξιοποιεί τα υπάρχοντα στοιχεία από το μεταφορικό ισοδύναμο, με στόχο την καταγραφή του τρόπου μεταφοράς των προϊόντων και του πραγματικού κόστους.

Ο γενικός γραμματέας ανέφερε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κάνει σημαντικά βήματα για την ενίσχυση των νησιών με ειδικούς, στοχευμένους πόρους. «Το υπουργείο δεν είχε αναπτυξιακά προγράμματα να διαχειρίζεται. Σε μεγάλο βαθμό διαχειριζόταν μία καθημερινότητα. Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αλλάξει και μπαίνουμε πάρα πολύ δυναμικά στο κομμάτι των υποδομών. Έχουν δημιουργηθεί χρηματοδοτικές αναμονές για κρίσιμα έργα και υποδομές στα νησιά, με έμφαση στα μικρά νησιά», είπε και πρόσθεσε: «Η ρήτρα νησιωτικότητας είναι μόνο η επίκληση της εθνικής στρατηγικής που θα παρουσιάσουμε τέλη Ιουνίου για να ξεκινήσει η διαβούλευση. Έχει δημιουργήσει ήδη περί τα 205 εκατ. ευρώ στο ΕΣΠΑ για κρίσιμες λιμενικές υποδομές στο Ταμείο Ανάκαμψης, έχει δημιουργήσει αναμονές χρηματοδοτήσεων για πρώτη φορά για τις άγονες γραμμές με έμφαση στις ενδονησιωτικές περιφερειακές γραμμές».

Ο ίδιος ανέφερε πως το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απέκτησε έναν βηματισμό στα συγχρηματοδοτούμενα έργα που δεν τον είχε παλαιότερα, δεσμεύοντας αυτή τη στιγμή πάνω από 800 εκ. για διαφορετικές δράσεις. Χαρακτήρισε δε θεσμική επιτυχία τη συσχέτιση με τον κλιματικό νόμο της πρωτοβουλίας Greco islands, το οποίο ξεκινάει με 150 εκατ. για τα μικρά νησιά και θα υποστηρίζεται με πόρους που σχετίζονται με την κλιματική ουδετερότητα και παρεμβάσεις που θα αφορούν τις επιχειρήσεις.

Απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των επιμελητηρίων ο κ. Κουτουλάκης τους προέτρεψε να εξετάσουν το θέμα των νησιωτικών logistics, με τη διερεύνηση των διαθέσιμων αποθηκευτικών χώρων, αλλά και να προχωρήσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.

Τους στόχους και τις προτεραιότητες της ολοκλήρωμένης νησιωτικής πολιτικής παρουσίασε στην ομιλία του ο πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών και Υποεπιτροπής Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής, Εμμανουήλ Κόνσολας.

Τη σημασία του αγροδιατροφικού τομέα στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο των νησιών τόνισε η γενική γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Χριστιάνα Καλογήρου, η οποία ανέφερε πως τα προϊόντα ΠΟΠ, που αποτελούν ανεκτίμητο θησαυρό, παράγονται σε ποσοστό 50% σε νησιά.

Την ανάγκη ανάδειξης των τοπικών προϊόντων υπογράμμισε και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης. «Ήλιο και θάλασσα πουλάνε όλοι. Εμείς όμως έχουμε προϊόντα και τεράστιο δίκτυο εστίασης. Πρέπει όλα να τα συνδυάσουμε, ώστε να αναδείξουμε τη Χαλκιδική σε γαστρονομικό προορισμό, για να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο και να φέρουμε καλύτερους επισκέπτες», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι μέσα από κατανάλωση θα έχουν όφελος όλοι οι κλάδοι.