Skip to main content

Φωτίου: Η Μεγάλη Απορρύθμιση στον δήμο Θεσσαλονίκης

«Οι εξαγγελίες για μια σειρά έργα είναι ακόμη στα χαρτιά, το ξεχαρβάλωμα στην πόλη, αντιθέτως, συμβαίνει ήδη».Γράφει ο πρώην αντιδήμαρχος Νίκος Φωτίου

Άρθρο του Νίκου Φωτίου*

Καθ’ όλη την προεκλογική περίοδο αλλά και μετέπειτα, ο νέος δήμαρχος, κ. Ζέρβας, επαναλαμβάνει εμμονικώς το δόγμα περί «ευταξίας» στην πόλη. Σήμερα, έναν χρόνο μετά την εκλογή του, ας εστιάσουμε στο θέμα «ευταξία» και στα αντίστοιχα «επιτεύγματα».

1. Υπηρεσίες του Δήμου

Οι αλλεπάλληλες «μετακινήσεις» προσωπικού των υπηρεσιών, χωρίς σχεδιασμό και αξιολογικά κριτήρια, απαξίωσαν, εξοβέλισαν και έβαλαν στον πάγο έμπειρα και άξια στελέχη πλήττοντας σοβαρά τη διοικητική ικανότητα του Δήμου. Παράλληλα, ένας μικρός κύκλος παραθεσμικών «συνεργατών» του δημάρχου ανακατεύεται σε υπηρεσιακά θέματα και παραδιοικεί αντί των υπηρεσιακώς αρμοδίων. Αψευδής μάρτυρας οι επανειλημμένες καταγγελίες του «Συλλόγου Εργαζομένων»: «Όλα δείχνουν ότι ξεχρεώνετε γραμμάτια σε εκείνους που σας βοήθησαν προεκλογικά και όχι ότι υπηρετείτε το δημόσιο συμφέρον» (16/11/19), «Καταγγέλλουμε την εξωθεσμική διοίκηση που ασκεί ο δήμαρχος» (27/1/20), του «Συλλόγου Νηπιαγωγών και Νηπιοβρεφοκόμων «κ. Δήμαρχε, διαφωνούμε με τον άθλιο τρόπο της διαχείρισης των υπαλλήλων του Δήμου μας. Θέλουμε να πιστεύουμε, όμως, ότι οι αυλικοί σας ευθύνονται για τέτοιου είδους απαξιωτικές ενέργειες» (20/9/19).

2. Ελεγχόμενη στάθμευση

Στη νέα διοίκηση παραδόθηκε από την προηγούμενη ένα λειτουργικό και αποτελεσματικό σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, που εξυπηρετούσε μεγάλο αριθμό κατοίκων και επισκεπτών.

Για τη δίκαιη και διαφανή λειτουργία του, οι υπεύθυνοι αντιδήμαρχοι για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και τον έλεγχό του (Ά. Αγγελίδου, Ν. Φωτίου), σε συνεργασία με τις υπηρεσίες και την ανάδοχο εταιρεία, εργάστηκαν συστηματικά και αντιτάχθηκαν σε συντεχνιακές και ατομικές πιέσεις (υπήρξαν πλήθος!), που ζητούσαν ρουσφετάκια και «εξαιρέσεις».

- Τι έκανε η υπέρ της «ευταξίας» διοίκηση του κ. Ζέρβα; Υποχωρώντας στις προαναφερθείσες πιέσεις κατάργησε τις δωρεάν θέσεις των κατοίκων της Ε’ Κοινότητας(!) οδηγώντας τους κατοίκους στην απελπισία της αναζήτησης μιας θέσης στάθμευσης και στην αναγκαστική παρανομία.

3. Φορτοεκφορτώσεις

Η Διοίκηση Μπουτάρη – «Πρωτοβουλίας» μετά από πολύμηνη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς της πόλης στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής αλλά και μετά από σειρά συσκέψεων υπό τον αρμόδιο αντιδήμαρχο (Θ. Παππάς) και τις υπηρεσίες εκπόνησε ένα ολοκληρωμένο και λειτουργικό σχέδιο φορτοεκφορτώσεων και τροφοδοσίας επιχειρήσεων και καταστημάτων (ΦΕΚ 6178/31/12/18).

Οι διάφορες συντεχνίες -παρά την ευρεία αρχική συναίνεση- ζητούσαν επιμόνως «αναβολές», «αναστολές», «εξαιρέσεις», τα γνωστά τερτίπια… Το ωράριο φορτοεκφορτώσεων, όμως, άρχισε να εφαρμόζεται πλήρως και με τον νόμο από 1/3/19 (με μόνο πρόβλημα τη δυναντότητα πλήρους αστυνόμευσης), καθώς οι πιέζοντες δεν βρήκαν ευήκοον ους στην τότε διοίκηση. Βρήκαν, όμως, ορθάνοιχτες τις πόρτες της νυν διοίκησης διά στόματος του τότε αρμόδιου αντιδήμαρχου, Σ. Δημητριάδη, ο οποίος, αντί να φροντίσει για την εφαρμογή και την τήρηση του θεσμοθετημένου ρυθμιστικού πλαισίου, ανέκραζε: “Πρέπει επιτέλους η Θεσσαλονίκη να λειτουργεί σωστά!” και υποσχόταν ότι «άμεσα θα βρεθεί λύση για ένα λειτουργικό ωράριο φορτοεκφορτώσεων» (ΑΠΕ-ΜΠΕ 2/10/ 2019). Ουδεμία άμεση, έμμεση, λειτουργική ή αλειτούργητη λύση υπήρξε έκτοτε! «Φορτοεκφορτώνω όταν γουστάρω, όπου γουστάρω και όπως τη βρίσκω» είναι το σύνθημα της «νέας ευταξίας».

4. Πασαλάκια – λεωφορειολωρίδες

Σε τμήματα 10 κεντρικών οδών της πόλης η προηγούμενη διοίκηση (αντιδήμαρχος Θ. Παππάς) τοποθέτησε «ελαστικά πασαλάκια» βελτιώνοντας, κατά γενική παραδοχή, την κυκλοφορία αλλά και την κίνηση στους λεωφορειόδρομους.

Κι εδώ, όμως, η νέα διοίκηση άρχισε να ξηλώνει τα πασαλάκια στον ένα μετά τον άλλο δρόμο ικανοποιώντας ασμένως τις κοντόφθαλμες ορέξεις μερικών καταστηματαρχών και την αντικοινωνική συμπεριφορά πολιτών του τύπου «Πέντε λεφτά θα το αφήσω, φιλαράκι».

Οι εργαζόμενοι του Ο.Α.Σ.Θ. που τραβούν καθημερινά των παθών τους τον τάραχο, είναι σαφέστατοι: «Τα διπλο-τριπλοπαρκαρισμένα σε κεντρικούς δρόμους προκαλούν κατάσταση χάους. Η λήψη μέτρων που ευνοούν το σύνολο, αλλά δυσαρεστούν μικρές συντεχνίες, χρειάζονται τόλμη και θάρρος για να παρθούν» (parallaxi 17/6/20).

Αυτά, σε συνδυασμό με τον κυκεώνα των μέτρων για τη «διευκόλυνση» της επιχειρηματικότητας της εστίασης, έχουν οδηγήσει κατοίκους του κέντρου, οργανωμένους και μη σε συλλόγους, με σαφώς ευνοϊκή μέχρι σήμερα στάση υπέρ του δημάρχου, να ανεβούν πλέον στα κεραμίδια και να επιτιμούν, ονομαστικά, τον ίδιο και συνεργάτες του.

Η πρόσφατη υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΕΛ.ΑΣ. και Δημοτικής Αστυνομίας έχει θετικές πλευρές αλλά και την αντίφαση ότι καλείται να πατάξει μέρος της παρανομίας που αφήνει να διογκωθεί η ίδια η διοίκηση(!).

5. Μεγάλα έργα

Οι τραγικές επιλογές στα έργα του μετρό (ιδιαίτερα με τα αρχαία ευρήματα!), οδηγούν σε μακρά ταλαιπωρία την πόλη, η άστοχη επιμονή κατασκευής υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Ελευθερίας, η ακύρωση στην ολοκλήρωση της πεζοδρόμησης της οδού Αγίας Σοφίας, λόγω πιέσεων της Μητρόπολης και άλλων συντεχνιών εξελίσσονται σε μείζονες παράγοντες απορρύθμισης της Θεσσαλονίκης.

Πολλοί πολίτες καταφεύγουν πλέον σε ιστότοπους, όπου αναδεικνύονται και συζητούνται σημαντικά ζητήματα της πόλης, αφού αυτά δεν βρίσκουν θέση στην αίθουσα του υποβαθμισμένου Δημοτικού Συμβουλίου.

Οι εξαγγελίες της διοίκησης για μια σειρά έργα είναι ακόμη στα χαρτιά και θα κριθούν, αν και όταν ολοκληρωθούν. Το ξεχαρβάλωμα στην πόλη, αντιθέτως, συμβαίνει ήδη!

Ο Μεγάλος Απορρυθμιστής

Ο δήμαρχος και η διοίκηση, που εκλέχτηκαν με λάβαρο την «ευταξία», δικαιούνται επαξίως τον τίτλο του «Μεγάλου Απορρυθμιστή» της Θεσσαλονίκης. Και το θέμα δεν είναι τόσο αν ο νυν δήμαρχος ξηλώνει το έργο του προηγούμενου (που το ξηλώνει!) αλλά ότι τραυματίζει τη διοίκηση και προκαλεί θρομβώσεις στις αρτηρίες και στις φλέβες της πόλης, εξαιτίας σοβαρής ανεπάρκειας περί την άσκηση διοίκησης, εκτεταμένης υπηρεσιακής αποδιάρθρωσης αλλά και συνειδητής εξυπηρέτησης συντεχνιακών συμφερόντων εις βάρος του συνόλου των πολιτών της Θεσσαλονίκης.

Η αντιπολίτευση;

Αυτή η διοίκηση αλωνίζει ανεμπόδιστη. Η αντιπολίτευση, θεσμικά υποβαθμισμένη, κατακερματισμένη και κουτσουρεμένη από το πλιάτσικο στελεχών της, έχει, άραγε, αποδεχτεί τη μοίρα του παρατηρητή ρίχνοντας που και που «ντουφέκια ανάρια», ανώδυνα για μια διοίκηση δυσανεκτική στον διάλογο και στην κριτική;

Η ελάχιστη συνεννόηση και ο συντονισμός της αντιπολίτευσης αποτελεί αναγκαιότητα για την πόλη, τη δημοκρατία και τη βελτίωση της διακυβέρνησης της Θεσσαλονίκης, που διολισθαίνει προς την απορρύθμιση και την παραθεσμική διοίκηση. Σήμερα! Όχι τις παραμονές των εκλογών του 2023.

*Ο Νίκος Φωτίου είναι πρώην αντιδήμαρχος στον δήμο Θεσσαλονίκης