Skip to main content

Νομοσχέδιο για ΟΑΣΘ: Διασταύρωσαν τα ξίφη τους Σπίρτζης-Στεφανίδης

Αντισυνταγματικό το νομοσχέδιο, είπε ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Όαση σπατάλης σε μία χώρα που υποφέρει ο ΟΑΣΘ, τόνισε ο κ.Σπίρτζης.

Τα ξίφη τους διασταύρωσαν ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με το οποίο κρατικοποιείται ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Ερωτήσεις σχετικά με τη μέχρι τώρα λειτουργία του ΟΑΣΘ απηύθυναν βουλευτές όλων των κομμάτων, ενώ ο υπουργός Μεταφορών μεταξύ άλλων ρώτησε τον κ.Στεφανίδη για τους μετόχους του Οργανισμού, εάν υπάρχουν πολιτικοί μέτοχοι, πώς γίνεται η πώληση μετοχών, πώς γίνεται η αντικατάσταση των λεωφορείων και γενικότερα για την οικονομική κατάσταση του Οργανισμού.

Ο κ.Στεφανίδης τόνισε ότι οι οφειλές του ΟΑΣΘ στο ελληνικό δημόσιο είναι το ποσό που χρωστάει το δημόσιο στον ΟΑΣΘ. «Χρωστάμε στο ΙΚΑ, στους προμηθευτές, στους προμηθευτές λεωφορείων και έχει κατατεθεί σχετικό έγγραφο στον υπουργό. Η αγορά λεωφορείων χρηματοδοτείται από τους μετόχους. Για αυτό τον λόγο κρατείται το 10% από τους μετόχους. Τα αποθεματικά ξοδεύτηκαν γιατί βρισκόμαστε σε οικονομικό αδιέξοδο», σημείωσε ο κ.Στεφανίδης προσθέτοντας απευθυνόμενος στον υπουργό «υποσχεθήκατε ότι θα μας δώσετε τα χρήματα που μας χρωστάτε από τον ΦΠΑ κ.υπουργέ και δεν έχουμε πάρει τίποτα». Τον ισχυρισμό αυτό, πάντως, διέψευσε ο κ.Σπίρτζης λέγοντας ότι οι οφειλές έχουν καταβληθεί.

Σύμφωνα με τον κ.Στεφανίδη, η μεταβίβαση των μετοχών γίνεται με δωρεά ή γονική παροχή, μέσω συμβολαιογραφικής πράξης και μπορεί να γίνει νόμιμα και σε οδηγούς του ΟΑΣΘ. «Έχω δώσει στο υπουργείο το Μετοχολόγιο. Πολιτικοί μέτοχοι του ΟΑΣΘ είναι μόνο μέσω κληρονομιάς τα τρία αδέρφια Τσοχατζόπουλου», ανέφερε ο κ.Στεφανίδης.

Για τις προμήθειες ανταλλακτικών και άλλων υλικών υπογράμμισε ότι γίνονται μετά από δημόσιους διαγωνισμούς.

Το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό γιατί η σύμβαση για τη λειτουργία του ΟΑΣΘ λήγει στις 03/12/2019, υποστήριξε ο κ.Στεφανίδης προκαλώντας την παρέμβαση του υπουργού Μεταφορών, ο οποίος μεταξύ άλλων επισήμανε ότι «υπάρχει μία παραβατική κατάσταση, επειδή υπουργοί θέλησαν να επεκτείνουν παράνομα συμβάσεις. Είναι παράνομη η παράταση της σύμβασης γιατί δεν έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο».

«Δεν μπορούμε να ανεχτούμε το πάρτι που γίνονταν στον ΟΑΣΘ, δεν μπορούμε να πληρώνουμε περισσότερα στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης παρά στην Αθήνα, δεν μπορούμε να είναι δύο μήνες απλήρωτοι οι εργαζόμενοι», τόνισε ο κ.Σπίρτζης. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι «δεν κάνουμε εξαγορά μίας βιομηχανίας που είναι εμπορικό προϊόν, ο ΟΑΣΘ είναι μονοπώλιο. Με υπέρογκες επιδοτήσεις ο ΟΑΣΘ είναι μία όαση σπατάλης σε μία χώρα που υποφέρει».

Από την πλευρά του ο Χρήστος Στεφανίδης παρουσίασε τις προτάσεις του Οργανισμού, που έχει καταθέσει στον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών για την μείωση του κόστους λειτουργίας του ΟΑΣΘ, που μεταξύ άλλων προβλέπει μείωση του μερίσματος των μετόχων, 30% μείωση στις δαπάνες προσωπικού, αλλαγή στο σύστημα διαιτησίας και μείωση 7% στο επιχειρηματικό κέρδος.

Τσερμενίδης: Θα υπερασπιστούμε με αγωνιστικές διαθέσεις τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, όταν πήρε τον λόγο δήλωσε πως «οι εργαζόμενοι δεν εκβιάζονται, δεν απειλούνται και δεν φοβούνται με την κινητικότητα». Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή ΝΔ Σερρών, κ. Καραμανλή, υπενθύμισε πως κατά τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, υπήρξε σημαντική μείωση στις αποδοχές των εργαζομένων. Κατόπιν, αναφέρθηκε στην ανάγκη διατήρησης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, τις οποίες, όπως είπε οι εργαζόμενοι σκοπεύουν να υπερασπιστούν «με αγωνιστικές διαθέσεις».

Εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου επεσήμανε την ανάγκη βελτίωσης της παρεχόμενης ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών.

Ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ενότητας Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου τόνισε πως «φυσικά οι πολίτες δεν είναι ευχαριστημένοι τα τελευταία τρία - τέσσερα χρόνια από τις υπηρεσίες που παρέχει ο ΟΑΣΘ, οφείλουμε όμως να εξετάσουμε την πολιτική που ασκήθηκε σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη επιχείρηση». Χαρακτήρισε το κατατεθέν νομοσχέδιο με την πρόταση του υπουργού ως «γουρούνι στο σακί» ή «ραντεβού στα τυφλά» και κατηγόρησε τον κ. Σπίρτζη πως δεν δρα με διαφάνεια, αλλά κρατά κρυφά τα επίμαχα έγγραφα από τους ανθρώπους με τους οποίους συνομιλεί. Αλλωστε, όπως είπε, «ουδείς μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι το νομοσχέδιο θα περάσει από τις μνημονιακές δεσμεύσεις».

Απαντώντας σε ερώτηση του υπουργού, ο δήμαρχος Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης ανέφερε πως από το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στον Φοίνικα, το μισό οικόπεδο ανήκει στον δήμο, ο οποίος εισπράττει μίσθωμα από τον Οργανισμό. Όπως είπε, για ένα μέρος των μισθωμάτων, το οποίο δεν έχει καταβληθεί, ο δήμος έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη.

Ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών Σίμος Δανιηλίδης απηύθυνε έκκληση προς τους βουλευτές να κρατήσουν τη συζήτηση εκτός κομματικής αντιπαράθεσης, καθώς απασχολεί περισσότερους από ένα εκατομμύριο πολίτες του νομού. «Ο κόσμος έχει ανάγκη από ποιοτικές δημόσιες συγκοινωνίες», τόνισε και κατόπιν έκανε εκτενή αναφορά σε προβλήματα που είχαν προκύψει κατά το παρελθόν εξαιτίας της κακής λειτουργίας του ΟΑΣΘ και της κακής διαχείρισης της διοίκησης του Οργανισμού, η οποία ήρθε πολλές φορές σε ρήξη με τις δημοτικές αρχές. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο νομοσχέδιο, «κουτσονόμο», όπως το χαρακτήρισε, που είχε τεθεί προς ψήφιση το 2014, επί υπουργίας του κ. Χρυσοχοΐδη, το οποίο, ωστόσο δεν πέρασε. Κλείνοντας, τόνισε την ανάγκη να υπάρξει ένας δημόσιου χαρακτήρα Οργανισμός, ο οποίος θα παρέχει βελτιωμένες υπηρεσίες.

Την ίδια ανάγκη επεσήμανε και ο αντιδήμαρχος Θέρμης, κ. Τσολάκης.

Τέλος, έγινε αναφορά στην προέλευση των εσόδων του ΣΑΣΘ, ως απάντηση σε σχετική ερώτηση του υπουργού, τα οποία, όπως επισημάνθηκε, ανέρχονται μόλις στο 7 τοις χιλίοις των εσόδων του ΟΑΣΘ.

Η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε με τον κ. Τσερμενίδη να υπενθυμίζει στον υπουργό πως οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι εδώ και δύο μήνες.