Skip to main content

Ο κολοσσός της αεροπορικής βιομηχανίας που επενδύει στη Θεσσαλονίκη

Το παράδειγμα της Altair απαντάει στο γιατί η Ελλάδα δεν έφτιαξε ποτέ αυτοκίνητα. Τι είδαν οι Αμερικανοί και... προσγειώθηκαν στη Θεσσαλονίκη.

Εάν κάποιος αναζητούσε απαντήσεις και διαρκώς εξέφραζε τη δυσφορία του για την πιθανή αδυναμία της Ελλάδας να αναπτύξει βαριά βιομηχανία και να κατασκευάσει αυτοκίνητα σε μία οργανωμένη γραμμή παραγωγής, μία εταιρεία που έχει έδρα τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και σε 49 ακόμα χώρες του κόσμου, αποτελεί την πιο πειστική απάντηση. Ο λόγος είναι ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, αποδεικνύει πως όταν μια χώρα δεν διαθέτει βαριά βιομηχανία, μπορεί να αναπτύξει την έρευνα και το προσωπικό για να γίνει απαραίτητη στη βαριά βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η άφιξη της αμερικανικών συμφερόντων, Altair, πριν από μερικά χρόνια στη Θεσσαλονίκη και στο Balkan Center, συνοδεύτηκε από αρκετά επικριτικά σχόλια, τα οποία εξέφραζαν μεταξύ άλλων και απορία για τη συγκεκριμενη επιλογή. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα στελέχους της εταιρείας, εξ Αμερικής, ο οποίος κατά τον ερχομό του στην πόλη, φοβόταν ότι κινδύνευε να καταστεί θύμα απαγωγής. H πραγματικότητα ωστόσο, ήταν εντελώς διαφορετική από την εντύπωση που είχε σχηματίσει ο ίδιος για τη Θεσσαλονίκη, καθώς και για την Ελλάδα ευρύτερα.

«Αποφασίσαμε να επιλέξουμε έναν εξειδικευμένο άνθρωπο, να έρθει στην Ελλάδα για ένα χρόνο, και να εκπαιδεύσει το προσωπικό μας. Μόλις έφτασε στην Ελλάδα πίστευε ότι θα τον απαγάγουν ή θα τον ληστέψουν. Η δυσφήμιση που δεχόταν η Ελλάδα, την προσομοίαζε με την Καμπότζη ή το Μεξικό. Ο ίδιος άλλαξε γνώμη, όταν είδε ότι τα πάντα ήταν φήμες, από ανθρώπους που δεν είχαν επισκεφθεί ποτέ τη χώρα μας. Στο εξάμηνο αποφάσισε να εγκαταστεθεί μόνιμα στην Ελλάδα, πουλώντας το σπίτι του στην Αμερική. Πλέον προτίθεται να επενδύσει σε ακίνητα καθώς και σε άλλους τομείς».

«Μας θεώρησαν τρελούς όταν είπαμε ότι θα εγκατασταθούμε στη Θεσσαλονίκη»

Όπως λέει στη Voria.gr, ο Chief of Technology της Altair, Λάζαρος Τσιορακλίδης, «χαρακτηριστικό της εικόνας που είχαν οι αμερικανικές επιχειρήσεις για την πόλη, είναι πως όταν η Altair ανακοίνωσε ότι επενδύει στη Θεσσαλονίκη πριν από έξι χρόνια, μας θεώρησαν τρελούς. Σήμερα,  αμερικανικές επιχειρήσεις με τζίρο που υπερβαίνει το 1 δισ. δολάρια ετησίως, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους εδώ, συνειδητοποιώντας ότι έχουν χάσει μία εξαετία ευκαιριών και επενδύσεων στην Ελλάδα».

«Ως στελέχη της Altair, παρατηρούσαμε επί σειρά ετών, πολλούς Έλληνες μηχανικούς και προγραμματιστές, να απασχολούνται σε θέσεις κλειδιά των πελατών μας. Επισκεφτόμαστε αυτοκινητοβιομηχανίες και βλέπαμε πολλούς Έλληνες εργαζόμενους. Όταν βλέπετε ανθρώπους με μεγάλη εξειδίκευση, να προέρχονται από μία χώρα χωρίς βιομηχανία όπως η Ελλάδα, σημαίνει πως όχι μόνο μεταναστεύουν οι Έλληνες, αλλά έχουν και τον τρόπο να γίνονται απαραίτητοι στις χώρες που εγκαθίστανται. Είναι καλά εκπαιδευμένοι από το σύστημά τους. Ένας Έλληνας θα περάσει από εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του λυκείου, για να πάρει το πτυχίο του, επομένως δοκιμάζεται διαρκώς. Η Altair παρατήρησε ότι το έμψυχο υλικό της Ελλάδας, διέθετε σημαντική εξειδίκευση. Δεδομένου ότι και εγώ είχα επιχειρηματική εμπειρία από τη χώρα, διατηρώντας ήδη μία άλλη εταιρεία στη Θεσσαλονίκη, λάβαμε την απόφαση να ιδρύσουμε επιχείρηση εδώ. Όλοι οι σύμβουλοί στους οποίους προστρέξαμε, υποστήριζαν ότι θα βαδίζουμε με μαθηματική ακρίβεια προς την καταστροφή. Ωστόσο μέσα στην κρίση, το 2011, επιλέξαμε να κάνουμε το βήμα, και να διαψεύσουμε τους πάντες».

Η απόφαση εγκατάστασης στη Θεσσαλονίκη, η οποία παρουσιάζει σημαντική δραστηριότητα τα τελευταία χρόνια, κατά τον ίδιο ήταν μία ορθή επιλογή. Πρόκειται για την πόλη, στην οποία αναπτύσσεται η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, φιλοξενώντας πρωτοπόρες επιχειρήσεις η καθεμία στον τομέα της.



Με αντικείμενο την παραγωγή ειδικού λογισμικού για μεγάλες βιομηχανίες

To αντικείμενό της σχετίζεται με την παραγωγή ειδικού λογισμικού. Κι αυτό που διέγνωσαν τα στελέχη της μητρικής και επέλεξαν να έρθουν στην Ελλάδα, ήταν το γεγονός ότι η χώρα μας διαθέτει επιστημονικό προσωπικό εγνωσμένης αξίας και κατάρτισης, ούτως ώστε να μπορέσει να διευρύνει την ερευνητική της δραστηριότητα. Η Altair εντόπισε στην Ελλάδα την κοιτίδα επιστημόνων, οι οποίοι σε δεύτερο χρόνο, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές τους, αποφασίζουν να διαφύγουν επαγγελματικά στο εξωτερικό.

«Κάποτε είχαν ρωτήσει τον ιδρυτή και CEO της Αltair για το τι ακριβώς κάνουμε. Διαπίστωσα και ο ίδιος πως όταν μου ανέθεσαν να κάνω την παρουσίαση των δραστηριοτήτων της εταιρεία, θα χρειάζονταν πολλές ώρες για να εξηγήσω, τι ακριβώς κάνουμε καθώς είμαστε μία εταιρεία με πολυδιάστατη στρατηγική και τομείς ενασχόλησης. Κύριος τομέας δραστηριοποίησής μας είναι η υπολογιστική μηχανική, που βασίζεται σε cloud, είτε σε μηχανική ρευστών. Επίσης, ασχολούμαστε με cloud computing, optimization engines, καθώς και με βελτιστοποιήσεις μέσω των οποίων κατέχουμε ηγετική θέση στην τεχνολογική αγορά. Τις λύσεις μας επιλέγουν εταιρείες που βρίσκονται στο χάρτη των 500+ του κόσμου», λέει ο κ. Τσιορακλίδης.

Για παράδειγμα, η Αltair συνεργάζεται με τις περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, που σχεδιάζουν και επιδιώκουν να βελτιστοποιήσουν τα σασί των αυτοκινήτων τους και την καταπόνηση που αυτά δέχονται.

H Αltair είναι παρούσα και στην ιατρική τεχνολογία, παρέχοντας λογισμικό αλλά και σε εταιρείες που υπολογίζουν την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, καθώς και σε επιχειρήσεις αγροτεχνολογίας.

Εισηγμένη στο Nasdaq

Aπό τον Oκτώβριο η Altair έχει εισαχθεί  στο χρηματιστήριο επιχειρήσεων τεχνολογίας, Nasdaq.  

H εξαγορά της Solid Iris

Εκτός από τη Θεσσαλονίκη, διαθέτει έδρα και στην Αθήνα μέσω της πρώην Solid Iris Technologies, η οποία δημιουργεί λογισμικό φωτορεαλισμού. «Όταν την εντοπίσαμε ήταν μία πολύ μικρή εταιρεία. Μας άρεσε πολύ αυτό που έκανε, ενώ απαρτίζεται από πολύ ικανούς επιστήμονες. Πλέον το λογισμικό της είναι διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο μέσω της Altair».

Δικτυώνοντας εταιρείες Startup

Όραμα της Altair, το οποίο προσφέρει ιδιαίτερη ικανοποίηση και προσωπικά στον Λάζαρο Τσιορακλίδη, όπως ο ίδιος παραδέχεται, είναι η συνεργασία με νεοσύστατες καινοτόμες επιχειρήσεις. «Σε αυτό το πλαίσιο υλοποιούμε πρόγραμμα, με την ονομασία, Startup program. Σε αυτό μπορούν να ενταχθούν μικρές  startup για να δικτυωθούν μέσω της  Αltair σε παγκόσμιο επίπεδο, και να πουλήσουν το λογισμικό τους. Στο πρόγραμμα έχει ενταχθεί ήδη η Fieldscale, από τη Θεσσαλονίκη, διαχέοντας τα προϊόντα της σε ολόκληρο τον κόσμο. Σκοπός μας είναι να δώσουμε την ευκαιρία σε νέους που εξέταζαν το ενδεχόμενο μετανάστευσης στο εξωτερικό, να παγκοσμιοποιήσουν τις ιδέες τους και να μείνουν στην Ελλάδα».

Όπως ο ίδιος λέει, μέσω του Startup program, η Altair συζητάει ενδεχόμενες συνεργασίες με αρκετές επιχειρήσεις. «Στόχος μας δεν είναι να καπελώσουμε τις επιχειρήσεις αυτές. Η φιλοσοφία μας είναι βασισμένη στα αμερικανικά πρότυπα. Θεωρούμε επομένως, πως είναι προτιμότερο να συνεργαζόμαστε με μία μικρή εταιρεία, παρά να την επισκιάσουμε. Μην ξεχνάτε ότι η Google αυτή τη στιγμή διατηρεί συνεργασία με περισσσόρες από 200 καινοτόμες εταιρείες, χωρίς απαίτηση να τις εξαγοράσει. Αντιθέτως, στην Ελλάδα κυριαρχεί η λογική, που επιτάσσει ότι κάποιος πρέπει να βρίσκεται εγκλωβισμένος στο άρμα μιας μεγάλης επιχείρησης, ενώ σε διαφορετική περίπτωση δεν γίνεται αποδεκτός».

Ο ρόλος του κράτους στην Ελλάδα

Αναφορικά με το ρόλο του κρατισμού στην Ελλάδα, ο ίδιος αναφέρει ότι η Altair τον συνάντησε στο διάβα της αρκετές φορές κατά την παρουσία της στην Ελλάδα. «Είχα προτείνει ο ίδιος σε ελληνικά πανεπιστήμια, να συνεργαστούμε στον τομέα έρευνας και τεχνολογίας. Το μόνο τμήμα που δέχτηκε, ανήκει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και ο καθηγητής του είναι αμερικανοτραφής, διαθέτοντας κοινή λογική με τη δική μας. Αυτή τη στιγμή η ανάπτυξη ενός από τους σημαντικούς επιλυτές που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο της Altair, δημιουργείται στο εργαστήριο Δυναμικής του Αριστοτελείου με επικεφαλής το Σωτήρη Νατσιάβα. Ταυτόχρονα τρέχουμε τρία ερευνητικά προγράμματα και σκοπεύουμε να τα αυξήσουμε μελλοντικά».

Στο στόχαστρο νέες εξαγορές και χρηματοδοτήσεις

Αναφορικά με τα ακόλουθα βήματα της Altair στην Ελλάδα, η εταιρεία μελετάει και νέες εξαγορές και χρηματοδοτήσεις μικρών εταιρειών. «Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με επιχειρήσεις που επιθυμούν να ενταχθούν στην Altair. Eπίσης δοκιμάζουμε διαρκώς νέες τεχνολογίες με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξή μας στη χώρα».

Γιατί η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη να φτιάξει αυτοκίνητα

Σχολιάζοντας τέλος το γεγονός, ότι η Ελλάδα δεν ανέπτυξε ποτέ βαριά βιομηχανία, ο κύριος Τσιορακλίδης είναι σαφής: «Ένας δάσκαλός μου έλεγε, ότι στην Ελλάδα δεν θα γίνουμε όλοι επιστήμονες. Και αυτή είναι η αλήθεια. Η Ελλάδα δεν έχει λόγο να φτιάχνει αυτοκίνητα. Και μάλιστα, η νούμερο 1 εταιρεία στην κατα κεφαλήν κατασκευή αυτοκινήτων, δεν είναι η Γερμανία όπως ίσως νομίζετε, αλλά η Σλοβακία. Ο λόγος δεν σχετίζεται με την ευφυία, αλλά με την έλλειψη υποδομών , μεταξύ των οποίων και σε επίπεδο logistics. Δεν μπορεί κάποιος να μεταφέρει ένα αυτοκίνητο από την Ελλάδα στην Αγγλία. Το κόστος μεταφοράς ενδέχεται να υπερβεί σε πολλές των περιπτώσεων, το κέρδος που αποκομίζει το εργοστάσιο κατασκευής από το κάθε αυτοκίνητο. Επιπλέον, οι λόγοι είναι και περιβαλλοντικοί, αλλά σχετίζονται και με την ύπαρξη προμηθευτών. Όλοι οι προμηθευτές θα πρέπει να βρίσκονται σε μία εύλογη χιλιομετρική απόσταση από το εργοστάσιο κατασκευής. Για παράδειγμα ο προμηθευτής ελαστικών, πλαστικών, καθισμάτων δεν μπορεί να απέχει εκατοντάδες χιλιόμετρα από το εργοστάσιο. Επαναλαμβάνω λοιπόν, ότι στην ουσία δεν έχουμε ανάγκη να φτιάξουμε αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Η χώρα μας θα μπορούσε να εξάγει τεχνολογία όπως η Εσθονία και το Ισραήλ, δημιουργώντας τεχνολογικά πάρκα. Η Ελλάδα έχει τους επιστήμονες, οι οποίοι σήμερα συγκροτούν μερικές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Θα μπορούσε κάλλιστα να εκμεταλλευτεί αυτό το δυναμικό, δημιουργώντας υποδομές για έρευνα και ανάπτυξη, πουλώντας τεχνογνωσία και καινοτομία σε παγκόσμιο επίπεδο».

H Αltair σε αριθμούς

Πάνω από 5.000 πελάτες παγκοσμίως

Κύκλος εργασιών: 400 εκατ. ευρώ

Προσωπικό διεθνώς: περίπου 3.000 άτομα

2.000 επισήμονες

500 άτομα διοικητικό προσωπικό

500 άτομα παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών

Παρουσία σε 50 κράτη με 70 γραφεία

Προσωπικό στην Ελλάδα

20 άτομα στην Ελλάδα

9 στη Θεσσαλονίκη

Βασικοί πελάτες της

Airbus

Volkswagen

Porsche

Opel

Ford

Toyota

Honda

Nissan