Skip to main content

Ο ελληνικός τουρισμός θα γεμίζει τα πιάτα στο χειμωνιάτικο τραπέζι

Ο τουρισμός θα πρέπει να στηριχθεί γενναία τους αμέσως επόμενους μήνες, υπογραμμίζει το στέλεχος επιχειρήσεων, Φάνης Ουγγρίνης.

του Φάνη Ουγγρίνη*

Το τελευταίο διάστημα γίνεται μια συζήτηση για το αν αντιμετωπίζεται προνομιακά ο τομέας του τουρισμού, σε σχέση με την υπόλοιπη κλονισμένη ελληνική αγορά.

Κατανοητός ο προβληματισμός επιχειρηματιών και εργαζομένων. Όσο όμως κι αν έχει χτυπηθεί άσχημα σχεδόν όλος ο ιδιωτικός τομέας (ειδικά κάθε εσωστρεφής δραστηριότητα του τριτογενή τομέα), οι καθαρές εισπράξεις από τα 34 εκατομμύρια τουριστών πέρσι άγγιξαν το 10% του ΑΕΠ, περίπου 17 δις Ευρώ.

Πρόκειται για 17 δις που εισέρρευσαν στην πραγματική οικονομία και τα οποία χρειάστηκε η Ελλάδα για να είναι ισοσκελισμένο το φετινό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, με απλά λόγια πρόκειται για χρήματα δίχως τα οποία δε θα μπορούσαμε να πραγματοποιήσουμε τις αναγκαίες ετήσιες εισαγωγές μας. Κι αν το προχωρήσουμε ακόμη παρακάτω, με αυτά τα εισαγόμενα δις πορεύονται μέσα στο χειμώνα εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι σε ξενοδοχεία, μπαρ και εστιατόρια, οι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων με τουριστικά είδη και ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τα ταμεία των τουριστικά δημοφιλέστερων δήμων, τεχνικές εταιρείες ή απλά μαστόρια, όσοι τέλος πάντων επωφελούνται από τις αναρίθμητες υποστηρικτικές του τουρισμού δραστηριότητες, οι οποίες σημειωτέον είναι περισσότερο εντάσεως εργασίας παρά κεφαλαίου.

Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις του ΣΕΤΕ, η διάχυση αυτών των χρημάτων ξεκινά έναν ενάρετο κύκλο που θα μπορούσε να φτάνει το 30% του ΑΕΠ, ένα ποσό πραγματικά τεράστιο. Ένα μικρό μέρος αυτών των δις φυσικά καταλήγει και στους ιδιοκτήτες μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων και αεροπορικών εταιρειών και πολύ καλά κάνει, διότι χωρίς τις δικές τους επενδύσεις δε θα υπήρχε και ο ελληνικός τουρισμός όπως τον ξέρουμε.

Ο τουρισμός θα πρέπει να στηριχθεί γενναία τους αμέσως επόμενους μήνες για να στηριχθεί και η υπόλοιπη αγορά, μια πραγματικότητα που θα πρέπει να αποτελέσει συλλογικό στόχο. Για την επίτευξη του στόχου αυτού θα χρειαστούν πολλές δράσεις, από ποικίλους συντελεστές, ιδιωτικούς και δημόσιους . Διπλωματικός συντονισμός μεταξύ ευρωπαϊκών κρατών με παρόμοια θετική εικόνα αντιμετώπισης της πανδημίας, άμεσες διακρατικές συμφωνίες με κράτη εκτός ΕΕ, οικονομική στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων για εξασφάλιση υψηλής ποιότητας παρεχομένων υπηρεσιών, ταχεία υλοποίηση υγειονομικών υποδομών στα νησιά, εξασφάλιση ουσιαστική αστυνομικής προστασίας, αυξημένη αποτελεσματικότητα μα και φαντασία από τις αρχές σε περιοχές με υψηλή επισκεψιμότητα, πρωτοφανή εγρήγορση όλων -όλων ανεξαιρέτως- όσων ασχολούνται με την υποδοχή και φιλοξενία των ξένων επισκεπτών.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα σύνολο ενεργειών απολύτως απαραίτητων, ώστε να προστατευθεί και να αναδειχθεί η νέα καλή φήμη της χώρας μας, με οφέλη βραχυπρόθεσμα μα και μακροπρόθεσμα, στα πλαίσια προσέλκυσης ξένων επενδύσεων κάθε μορφής.

Ειδικά φέτος, ο ελληνικός τουρισμός θα χρειαστεί πλάτες, όχι ανταγωνισμό. Παρά τις υλοποιούμενες και σχεδιαζόμενες κυβερνητικές πρωτοβουλίες, στις δικές του επιδόσεις θα στηριχθεί η από καιρό αναγκαία μετάβαση σε μία πολυσχιδή εθνική οικονομία, καλύτερη προσαρμοσμένη σε παγκόσμιες κρίσης.

*Ο Φάνης Ουγγρίνης είναι στέλεχος επιχειρήσεων