Skip to main content

Ο φόβος αποζημιώσεων «κρατά» τη Βουλγαρία στον αγωγό

Περιβαλλοντικό άλλοθι για να αποφύγει την καταβολή αποζημιώσεων ύψους άνω των 1 δισ. ευρώ, σε Ελλάδα και Ρωσία ψάχνει η Βουλγαρία για να εγκαταλείψει τον Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, παραδέχεται ο Μπόι
Δύσκολο έργο καλείται να φέρει εις πέρας ο Γιώργος Παπανδρέου που μεταβαίνει σήμερα στη Σόφια, με σκοπό να προσπαθήσει, μεταξύ άλλων, να πείσει τον Βούλγαρο ομόλογό του να άρει τις επιφυλάξεις που έχει για το project του αγωγού Μπουργκάς–Αλεξανδρούπολη.

Οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος του Έλληνα πρωθυπουργού, καθώς φαίνεται πως ο Μπόικο Μπορίσοφ έχει πάρει τις αποφάσεις του κι απλώς ψάχνει να βρει το άλλοθι που θα επιτρέψει στη χώρα του να αποχωρήσει από το έργο, χωρίς να χρειαστεί να καταβάλλει αποζημιώσεις.

Και τη δικαιολογία αυτή φαίνεται πως την έχει βρει στην περιβαλλοντική μελέτη που ετοιμάζεται για τον πετρελαιαγωγό και η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη, μαζί με τις πιθανές επικαιροποιήσεις, το Φεβρουάριο του 2011. Σε μια «κρίση» ειλικρίνειας, χωρίς διπλωματικούς ελιγμούς, ο κ. Μπορίσοφ, το βράδυ της Κυριακής παραδέχθηκε, σε δηλώσεις του, ότι αν θέσει τη Βουλγαρία έξω από το project, στη βάση πολιτικών και μόνο λόγων, «θα πρέπει να πληρώσουμε αποζημιώσεις και ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Γιώργος Παπανδρέου, όπως και ο Βλαντιμίρ Πούτιν, θα θυμώσουν μαζί μας».

Αντιθέτως, όπως έσπευσε να εξηγήσει ο ίδιος, όταν η περιβαλλοντική μελέτη ολοκληρωθεί και παρουσιαστεί «θα είμαστε σε θέση να αποχωρήσουμε χωρίς να χρειάζεται να υποστούμε τα αρνητικά από το σκότωμα του έργου». Τη θέση αυτή ο κ. Μπορίσοφ την ανέπτυξε, γιατί είναι πεπεισμένος ότι η περιβαλλοντική μελέτη για τον αγωγό, δεν θα είναι θετική, δεδομένου ότι η χάραξή του έχει σχεδιαστεί και περνά μέσα από περιοχές προστατευόμενες από το δίκτυο Natura 2000. Κατά συνέπεια, τα ήξεις – αφίξεις της βουλγαρικής κυβέρνησης, που άλλοτε αφήνει παράθυρα αισιοδοξίας κι άλλοτε τα κλείνει, σε σχέση με το έργο, φαίνεται πως δεν εξυπηρετούν τίποτε περισσότερο από το να περάσει ο χρόνος και να ξεπεραστεί ο κίνδυνος καταβολής αποζημιώσεων, το ύψος των οποίων, όπως έλεγε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, ο CEO της Trans Balkan Pipeline, κ. Εμιλιανόφ, ίσως ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, εφόσον αποδοθεί υπαιτιότητα σε κάποια από τις χώρες που συμφώνησαν στο σχεδιασμό και στην κατασκευή του.

Όσον αφορά ειδικότερα στο πλήρες περιεχόμενο που έχει η ατζέντα του Έλληνα πρωθυπουργού, ο Γιώργος Παπανδρέου, συνοδευόμενος κι από άλλα κυβερνητικά στελέχη, θα συμμετάσχει σε κοινή συνεδρίαση με τον ομόλογό του, αλλά και τοπικούς υπουργούς και αναμένεται να υπογράψει μια σειρά από συμφωνίες στους τομείς της ενέργειας, της άμυνας, της οικονομίας, του αθλητισμού κλπ.