Skip to main content

Ο κλέψας του κλέψαντος, το καπέλο στην πιστωτική και οι εκλογές σε Επιμελητήρια-Συνδέσμους

Ο κλέψας του κλέψαντος, οι χαλαρές εκπτώσεις, το μισό ευρώ καπέλο για την πιστωτική αλλά και η χρονιά εκλογών σε επιχειρηματικούς φορείς.

Καλημέρα σας!

Σήμερα ο πρωινός μας καφές είναι ινδικός. Παράγεται, δηλαδή, στην Ινδία, μια χώρα που ενώ εισάγει τα 2/3 του καφέ που καταναλώνει, ταυτόχρονα ανήκει στην πρώτη δεκάδα των εξαγωγικών χωρών. Η ιδιαιτερότητα των ινδικών καφέδων έγκειται στους καφέδες του μουσώνα –αγγλιστί monsooned coffes. Σύμφωνα με το θρύλο, η ευεργετική επίδραση των μουσώνων στον καφέ ανακαλύφθηκε τυχαία, στη διάρκεια της θαλάσσιας μεταφοράς ενός φορτίου από την Ινδία στη Σκανδυναβία. Σήμερα η μέθοδος εφαρμόζεται στις δυτικές ακτές της Ινδίας, τους μήνες Ιούνιο με Σεπτέμβριο, όταν φυσούν έντονοι μουσώνες. Ποσότητες καφέ από τις ποικιλίες Arabica και robusta Cherry, δηλαδή ξηρής επεξεργασίας, ανώτατης βαθμίδας απλώνονται αρχικά σε στρώσεις 10 – 15 εκατοστών σε υπαίθριες αποθήκες. Έπειτα οι κόκκοι συσκευάζονται σε φαρδιά τσουβάλια, για να κυκλοφορεί ο αέρας, τα οποία εκτίθενται στους υγρούς μουσώνες. Οι κόκκοι σχεδόν διπλασιάζονται σε όγκο, αποκτούν ένα ανοιχτό κίτρινο χρώμα, ενώ στη συνέχεια καπνίζονται. Η μέθοδος αυτή μειώνει την οξύτητα και αναδεικνύει την απαλότητα της γεύσης. Οι καφέδες που περνούν από αυτή την επεξεργασία εξάγονται από την Ινδία στο σύνολό τους, κυρίως προς τις σκανδιναβικές χώρες, ενώ αξιοποιούνται και στα χαρμάνια εσπρέσο στις Ηνωμένες Πολιτείες.  

Ο κλέψας του κλέψαντος

Υπάρχει κανείς πως στην Ελλάδα μπορεί να υπάρξει φορολογική συμμόρφωση; Υπάρχει κανείς που να πιστεύει ότι η χρεοκοπία της χώρας, τα τρία Μνημόνια, οι θυσίες των πολλών έχουν πιάσει τόπο; Διότι το θέμα δεν είναι –μόνο- τα νούμερα, οι αριθμοί. Δεν είναι μόνο ο περιορισμός των ελλειμμάτων και η δημοσιονομική σταθερότητα. Το μεγάλο θέμα είναι η δημιουργία μιας ανταγωνιστικής οικονομίας, που αποκλείεται να έρθει χωρίς αλλαγή νοοτροπίας. Τίποτε καλό και για κανέναν δεν μπορεί να συμβεί όταν παίζουμε το παιχνίδι «ο κλέψας του κλέψαντος».  

Μισό ευρώ καπέλο για την πιστωτική

Και μετά από αυτό το… ξέσπασμα ας περάσουμε στην αφορμή. Συνέβη σε κάποιον ανάμεσα μας, πριν από λίγες ημέρες στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κι εντάσσεται στα πολλά, τα πάρα πολλά μικρά καθημερινά τρελά που συναντάει ο Έλληνας στις συναλλαγές του. Ο άνθρωπος αυτός, λοιπόν, μπήκε σε ένα από τα μαγαζιά που επιδιορθώνουν παπούτσια και πουλούν ανάλογα είδη (κορδόνια, πάτους, κόκαλα κλπ.) για να αγοράσει ένα ζευγάρι πάτους. Αφού επέλεξε νούμερο και ποιότητα, ρώτησε –όπως είναι φυσικό- πόσο κάνουν. «8,5 ευρώ» του απάντησε ο επαγγελματίας. Έβγαλε, λοιπόν, ο άνθρωπος το πορτοφόλι του, πήρε την πιστωτική και την έδειξε, ώστε να ξεκινήσει η σχετική διαδικασία. «Αν είναι με πιστωτική υπάρχει πρόσθετη χρέωση μισό ευρώ» του είπε ο επαγγελματίας, ο οποίος στις διαμαρτυρίες του πελάτη ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει πουθενά και ότι η νομοθεσία είναι σαφής ότι ανεξάρτητα του τρόπου που πληρώνει κάποιος η τιμή του προϊόντος είναι μία, άρχισε να ψελλίζει κάτι ακατάληπτα. Από το «έτσι μας είπε να κάνουμε ο λογιστής» μέχρι το ότι «είμαστε επιχείρηση παροχής υπηρεσιών, που παρεμπίπτοντος μόνο πουλάμε… αξεσουάρ» για να φτάσουμε στο συμπέρασμα: «Σε αυτή τη χώρα αν δεν κλέψεις τότε θα κλείσεις». Η συζήτηση εξελίχθηκε στο επίπεδο «Τι κάνεις Γιάννης; Κουκιά σπέρνω» ή –αν προτιμάτε- «από την πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλα». Το αν ολοκληρώθηκε ή όχι η συναλλαγή είναι δευτερεύον. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι όλα αυτά συμβαίνουν το κέντρο της Θεσσαλονίκης, πιο κέντρο δε γίνεται, το 2022. Φανταστείτε τι (είναι πιθανό να) συμβαίνει λίγο πιο έξω, σε γειτονιές, όπου οι έλεγχοι είναι πιο αραιοί ή σε μικρότερα μέρη, όπου οι περισσότεροι πελάτες είναι μεγαλύτεροι άνθρωποι τρίτης ηλικίας. Ο κλέψας του κλέψαντος….      

Χαλαρές εκπτώσεις

«Μουδιασμένα» ξεκίνησαν χθες οι χειμερινές εκπτώσεις στη Θεσσαλονίκη. Οι λόγοι πολλοί. Κατ’ αρχήν όλο και λιγότεροι καταναλωτές πιστεύουν στο θεσμό, αφού εκπτώσεις και προσφορές γίνονται όλο το χρόνο, τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και e-shops. Αλλά και οι έμποροι δεν ποντάρουν και πολλά στις εκπτώσεις, αφού τις αξιοποιούν όποτε κρίνουν, στην ουσία όλο το χρόνο. Άλλωστε και την προηγούμενη εβδομάδα, αμέσως μετά την Πρωτοχρονιά πολλά εμπορικά στο κέντρο της πόλης είχαν εκπτώσεις και τις διαφήμιζαν. Ένα ακόμη αρνητικό των χειμερινών εκπτώσεων είναι η μεγάλη τους διάρκεια, αφού επτά εβδομάδες είναι πολύς χρόνος. Ξεκίνησαν χθες, 10 Ιανουαρίου, και μέχρι να τελειώσουν στις 28 Φεβρουαρίου θα τις έχουμε… ξεχάσει. Ο καλός καιρός θα μπορούσε να είναι ένα κίνητρο, ιδιαίτερα για το πρώτο Σαββατοκύριακο –την Κυριακή 16 Ιανουαρίου η αγορά θα παραμείνει ανοιχτή-, αλλά η κακοκαιρία που βρίσκεται σε εξέλιξη μάλλον θα επιδεινωθεί τις επόμενες ημέρες. Οπότε… χαλαρά!

Χρονιά εκλογών σε επιχειρηματικούς φορείς

Το 2022 είναι –πιθανόν- χρονιά κατά την οποία πολλοί από τους συλλογικούς φορείς των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης Κ. Μακεδονίας (Επιμελητήρια, Σύνδεσμοι κλπ.) θα διενεργήσουν αρχαιρεσίες για νέες διοικήσεις. Τα μέλη τους δηλαδή θα κληθούν να ψηφίσουν. Οι διεργασίες –προς το παρόν υπόγειες, αθέατες και… αθόρυβες- έχουν ξεκινήσει. Το βασικό –όπως φαίνεται ότι συμφωνούν οι πάντες- είναι ότι σε αυτή τη φάση της επιχειρηματικότητας, με τις προκλήσεις της νέας «πράσινης» και ψηφιακής εποχής που ακολουθεί στην Ελλάδα μετά την οικονομική κρίση της δεκαετίας του 2010, αλλά και την κρίση που πυροδότησε η πανδημία, η συλλογική δράση αποκτά για τις επιχειρήσεις τεράστια σημασία. Όσο πιο ικανοί, αξιόπιστοι και… ταγμένοι άνθρωποι επιλεγούν – εκλεγούν τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα. Όπως λένε και οι πολιτικοί –εδώ όντως ισχύει- κανείς δν περισσεύει.