Skip to main content

Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα

Τα συμπεράσματα έρευνας της Nielsen «Shopper Shifts to a New Normal» για τις αλλαγές στη νοοτροπία των Ελλήνων καταναλωτών.

Σε αχαρτογράφητα νερά κινείται τους τελευταίους μήνες η ελληνική αγορά, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού πέραν των αρρυθμιών που δημιούργησε το lockdown έχει ως συνέπεια αλλαγές με μονιμότερα χαρακτηριστικά. Αλλαγές που οφείλονται αφενός στην οικονομική αβεβαιότητα που αισθάνονται πολλοί στην Έλληνες, οι οποίοι δεν ξέρουν τι τους περιμένει από το φθινόπωρο και τον προσεχή χειμώνα και αφετέρου στις αλλαγές συμπεριφοράς των καταναλωτών. Οι εκπτώσεις που αρχίζουν σήμερα και θα ολοκληρωθούν στα τέλη Αυγούστου δημιουργούν προσδοκίες στον εμπορικό κόσμο της Θεσσαλονίκης –όπως κάθε φορά που υπάρχουν εκπτώσεις-, αλλά φέτος όλοι είναι περισσότερο συγκρατημένοι. Διότι πέραν της καταναλωτικής… αποχής των Ελλήνων απουσιάζουν από την πόλη οι ξένοι επισκέπτες, οι οποίοι φέτος είναι πολύ λιγότεροι από προηγούμενα χρόνια και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το επόμενο διάστημα θα είναι ακόμη λιγότεροι, αφού δυσχεραίνει η πρόσβαση των Βαλκάνιων στην Ελλάδα μέσω του Προμαχώνα.  

Στο μεταξύ αλλαγές καταγράφονται ακόμη και στην αγορά τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης, που θεωρητικά έχει πληγεί λιγότερο. Ως αποτέλεσμα έχουμε αλλαγή ισορροπιών και αναδιανομή της πίτας ενός σημαντικού κλάδου της ελληνικής οικονομίας. Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχουν τα συμπεράσματα έρευνας της Nielsen «Shopper Shifts to a New Normal», που πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας από 26 έως 31 Μαΐου, 20 μέρες μετά το πρώτο στάδιο άρσης των περιοριστικών μέτρων και καταγράφει τις αλλαγές στην καθημερινότητα των Ελλήνων, που προκλήθηκαν λόγω του κορωνοϊού και τους ακολουθούν μέχρι σήμερα. Αλλαγές που αφορούν τα ψώνια των Ελλήνων για φαγητό και για το σπίτι -δηλαδή στον ευρύτερο χώρο των σούπερ μάρκετ-, αλλά έχουν αντανάκλαση στο σύνολο των καταναλωτικών τους επιλογών.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα:

Πρώτον, οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων, προϊόντων καθαρισμού και ειδών προσωπικής περιποίησης, διατήρησαν τη δυναμική τους μετά το lockdown, αγγίζοντας το 7%, δηλαδή αύξησαν τη διείσδυση τους κατά 4%. Έρευνα της Nielsen που είχε πραγματοποιηθεί κατά το διάστημα του lockdown είχε δείξει ότι το 22% των Ελλήνων καταναλωτών ήταν νεοεισερχόμενοι στο online ecosystem που σχετίζεται με αγορές των 4 βασικών κατηγοριών παντοπωλείου.

Δεύτερον, αυξήθηκε η κινητικότητα στο περιβάλλον του λιανεμπορίου με έναν στους τέσσερις καταναλωτές (26%) να κάνει τις αγορές του σε νέα καταστήματα.  

Τρίτον, το 38% των καταναλωτών αναζητά πιο ενεργά προσφορές, καθώς υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία για τις τιμές.

Τέταρτον, το 25% των Ελλήνων ξεκίνησε το μαγείρεμα στο σπίτι, αν και το delivery φαγητού παραμένει σε υψηλά επίπεδα με το 44% να προβαίνει σε παραγγελία έτοιμου φαγητού, πολύ υψηλότερα από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, που είναι 28%.

Πέμπτον, οκτώ στους 10 αγοραστές στην Ελλάδα, έχουν αλλάξει τις συνήθειες καθαρισμού του νοικοκυριού τους αυξάνοντας είτε τη συχνότητα, είτε τη χρήση καθαριστικών με απολυμαντική δράση.

Έκτον, έχουν αυξηθεί οι καταναλωτές που οργανώνουν -κυρίως σε εβδομαδιαία βάση- τα ψώνια τους, ώστε να πηγαίνουν λιγότερες φορές στην αγορά.