Skip to main content

Ο μετροπόντικας προσπέρασε το Αλκαζάρ

Η επιτυχής διέλευση του Γιωρίκα κάτω από μουσουλμανικό μνημείο ήταν η πρώτη μεγάλη νίκη για το Αττικό Μετρό. Τούρκοι επιστήμονες ζήτησαν ιδιαίτερη προσοχή για το Αλκαζάρ.

Με ένα ποτήρι σαμπάνια γιόρτασαν τα στελέχη του Μετρό Θεσσαλονίκης την επιτυχή ολοκλήρωση της μεγαλύτερης πρόκλησης, που αντιμετώπισε το μεγαλύτερο έργο της χώρας έως τώρα: την διέλευση του «Γιωρίκα» του δεύτερου μετροπόντικα, 17 μέτρα κάτω από το Αλκαζάρ, χωρίς να προκαλέσει την παραμικρή ανησυχία για την ασφάλεια του μνημείου.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη νίκη στην ολιγόχρονη ιστορία του μετρό, καθώς από νωρίς είχαν εκφραστεί σοβαρές ανησυχίες για το ενδεχόμενο μικρής καθίζησης στο σημείο, κατάσταση που θα προκαλούσε σημαντικές ζημιές στο μουσουλμανικό μουσείο.


Κάτι που δεν έχει γίνει γνωστό είναι ότι επισήμως η τουρκική κυβέρνηση αλλά και πολιτιστικοί φορείς από τη γειτονική χώρα, που συνδέονται με διεθνείς οργανισμούς για την προστασία των ιστορικών κτισμάτων, έχουν επιστήσει την προσοχή στην εταιρία που κατασκευάζει το έργο, ώστε να είναι ιδιαίτερα προσεκτική στις εργασίες της γιατί «διακυβεύεται το μέλλον ενός πολύ σημαντικού κτίσματος για την οθωμανική ιστορία».
Οι Τούρκοι ζητούν διαρκώς ενημέρωση, ενώ αντιπροσωπεία ειδικών επιστημόνων επισκέφθηκαν το μνημείο. Όχι λόγω των πιέσεων από τους ξένους φορείς, αλλά κυρίως λόγω της ευαισθησίας την οποία η εταιρία του μετρό διατηρεί για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, έχει εγκαταστήσει στο μνημείο (εκτός από έναν πολύ γερό οπλισμό αντιστήριξης με σκαλωσιές και δοκάρια), ένα υπερσύγχρονο και πλήρες σύστημα παρακολούθησης της παραμικρής μεταβολής πάνω στο μνημείο.
Ειδικοί αισθητήρες έχουν τοποθετηθεί σε επιλεγμένα σημεία των θεμελίων, των κολώνων και των τοίχων του Αλκαζάρ οι οποίοι αντιλαμβάνονται μέχρι και την παραμικρή μετακίνηση κάθε δομικού στοιχείου έστω και κατά μερικά χιλιοστά. Οι αισθητήρες αυτοί μεταδίδουν αυτόματα τη διακύμανση στο δίκτυο παρακολούθησης μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, που λειτουργεί στο εργοτάξιο του μετρό στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Εκεί, καθημερινά η αγωνία ήταν μεγάλη για το εάν σημειωνόταν καθίζηση στο μνημείο. Τότε, ο μετροπόντικας θα έπρεπε αμέσως να σταματήσει και να γίνουν πρόσθετα έργα αντιστήριξης στο μνημείο. Ευτυχώς δεν χρειάστηκε. «Μεγαλύτερη διατάραξη διαπιστώνουμε όταν περνά από την Εγνατία Οδό, μπροστά από το Αλκαζάρ ένα μεγάλο φορτηγό, παρά την ημέρα που περνούσε ο μετροπόντικας», λένε στη voria.gr στελέχη της εταιρίας «Αττικό Μετρό».

Η βλάβη
Η βλάβη στον «Γιωρίκα», τον δεύτερο μετροπόντικα, για την οποία σας είχε ενημερώσει πρώτη η voria.gr από την προηγούμενη εβδομάδα, ήταν τελικά πιο ελαφρά από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί και επισκευάσθηκε σε μικρότερο διάστημα από ό,τι υπολόγιζαν οι τεχνικοί της εταιρίας.
Από την Παρασκευή ο «Γιωρίκας» είναι πάλι πίσω στη δουλειά και μάλιστα με πολύ καλές επιδόσεις, καθώς, όπως άλλωστε και ο «Κωστίκας» προχωρά κάθε 24ωρο κατά 17 μέτρα. Δηλαδή κάθε μέρα διανοίγει σήραγγα 17 μέτρων και την επιστρώνει με τσιμέντο.
Ο «Γιωρίκας», όπως περιγράψαμε έχει ήδη περάσει το ύψος του Αλκαζάρ, ενώ ο «Κωστίκας» βρίσκεται στο ύψος της Καμάρας.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρίας, ο ρυθμός κατασκευής της σήραγγας είναι πολύ πιο γοργός από αυτόν της κατασκευής των σταθμών, όπως είναι άλλωστε λογικό. Και αυτό επειδή οι μετροπόντικες εργάζονται απρόσκοπτα, ενώ η διάνοιξη των ορύγματος συναντά διάφορα εμπόδια (αρχαιολογικά ευρήματα, αγωγούς νερού και αποχέτευσης, παλιά πηγάδια κλπ). Τα πρώτα αποτελούσαν για πολλούς μήνες και το μεγαλύτερο πονοκέφαλο για τους υπευθύνους του μετρό, καθώς οι αρχαιολογικές υπηρεσίες δεν έδειχναν και ιδιαίτερα πρόθυμες να συνεργαστούν για την πρόοδο του έργου.
«Οι αρχαιολόγοι ακολουθούν τους δικούς τους ρυθμούς που όμως είναι πολύ αργοί για την προώθηση ενός τόσο μεγάλου και σημαντικού έργου. Είναι διαφορετικής νοοτροπίας από εμάς τους μηχανικούς, που πάντα ψάχνουμε να βρούμε γρήγορους και εύκολους τρόπους για να λύσουμε τα προβλήματά μας. Αυτοί δεν έχουν το άγχος του χρόνου. Εργάζονται με άνεση, παίρνουν όσο χρόνο θέλουν προκειμένου να αποφανθούν εάν ένα εύρημα είναι σημαντικό ή όχι, αδιαφορώντας για τα χρονοδιαγράμματα. Και δυστυχώς έχουν τεράστια οργανωτικά προβλήματα, δεν έχουν εργάτες, μηχανήματα, κονδύλια και βλέπουμε την επιφυλακτικότητά τους ακόμη κι όταν θέλουμε να τους παρέχουμε βοήθεια», δηλώνουν χαρακτηριστικά στελέχη της «Αττικό Μετρό» στη voria.gr.
Εάν συνεχιστούν οι σημερινοί καλοί ρυθμοί τότε ίσως γίνει εφικτός, το μετρό να είναι έτοιμο το 2012!

Business Story
Off