Skip to main content

Ο ψηφιακός βοηθός της Samsung έχει... ελληνική φωνή

Τρεις ελληνικές startups, δύο από τη Θεσσαλονίκη και μία από την Αθήνα, παρουσίασαν τις ιστορίες επιτυχίας τους στον χώρο του ΟΚ!Thess

Την ευκαιρία να μάθουν τα «μυστικά» της επιτυχίας τριών ελληνικών startups είχαν όσοι βρέθηκαν στο Open Coffee Thessaloniki, που πραγματοποιήθηκε στον χώρο της θερμοκοιτίδας του δήμου Θεσσαλονίκης, OK!Thess. Δύο νεοφυείς εταιρείες της Θεσσαλονίκης, που πρόσφατα έλαβαν χρηματοδότηση, και μία εταιρεία τεχνολογίας από την Αθήνα, που εξαγοράστηκε από τη Samsung Electronics, παρουσίασαν τις ιστορίες τους και τα σχέδιά τους για το μέλλον.



Innoetics: Η φωνή πίσω από τον Bixby, τον ψηφιακό βοηθό της Samsung

Η εταιρεία Innoetics αποτελεί μία από τις πιο πετυχημένες ελληνικές startups και ένα λαμπρό παράδειγμα του επιπέδου στο οποίο αναπτύσσονται οι καινοτόμες τεχνολογικές ιδέες στη χώρα. Εδώ και περίπου ένα χρόνο, η εταιρεία που ξεκίνησαν το 2006 τέσσερις ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, απόφοιτοι του Μετσοβείου Πολυτεχνείου, και η οποία ειδικεύεται στη δημιουργία συνθετικής ομιλίας για ηλεκτρονικές συσκευές (text-to-speech), εξαγοράστηκε από τον τεχνολογικό κολοσσό Samsung Electronics. Σήμερα αποτελεί το «κέντρο» παραγωγής ομιλίας για τον ψηφιακό βοηθό της Samsung, που λέγεται Bixby, δημιουργώντας τη φωνή της συγκεκριμένης εφαρμογής στις περίπου 20 γλώσσες που διαθέτουν οι συσκευές της εταιρείας.



Ο Αιμίλιος Χαλαμανδάρης, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Innoetics, μίλησε στην εκδήλωση, για την ιστορία της εταιρείας, που έχει καθιερωθεί ως μια από τις σημαντικότερες στις τεχνολογίες συνθετικής ομιλίας στον κόσμο. «Από το 2006, ως τεχνοβλαστός του ΕΚ ΑΘΗΝΑ/ΙΕΛ, δημιουργούσαμε  τεχνολογία στο κομμάτι του text-to-speech, το οποίο χρησιμοποιείται παντού, από βοηθήματα σε άτομα με αναπηρία, στα συστήματα gps, σε εφαρμογές ανακοινώσεων και, φυσικά, στους digital assistants. Επικεντρωθήκαμε στο κομμάτι των ψηφιακών βοηθών και επιχειρήσαμε να δώσουμε λύση σε ζητήματα όπως η φυσικότητα της φωνής», ανέφερε στη Voria.gr.

Η προσπάθεια των στελεχών της Innoetics και οι συνεχείς βελτιώσεις στην τεχνολογία του text-to-speech τους χάρισε τρεις φορές σε τέσσερα χρόνια (μία χρονιά δεν συμμετείχαν) το πρώτο βραβείο στον κορυφαίο διεθνή διαγωνισμό συνθετικής ομιλίας, Blizzard Challenge του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου.

Οι κόποι τους ανταμείφθηκαν πέρσι το καλοκαίρι, όταν η Samsung εξαγόρασε το 100% της Innoetics έναντι τιμήματος που δεν είναι επισήμως γνωστό, ωστόσο εκτιμάται περί τα 40-45 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία που απαριθμεί πλέον 12 άτομα διατηρεί την έδρα της στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον κ. Χαλαμανδάρη, οι ψηφιακοί βοηθοί εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς και πλέον «κακομαθαίνουν» τους χρήστες, απαλλάσσοντάς τους από απλές καθημερινές ασχολίες, όπως το άναμμα των φώτων, η ενεργοποίηση του ξυπνητηριού, η ρύθμιση του θερμοστάτη, η επιλογή μουσικής κτλ. Ο ίδιος είπε ότι βρισκόμαστε ακόμη σε μία πειραματική περίοδο στην εν λόγω τεχνολογία, ωστόσο εκτιμάει ότι δεν θα φτάσουμε να αναπτύξουμε στενές σχέσεις με τους ψηφιακού βοηθούς, όπως στην οσκαρική ταινία του 2013 «Her», όπου ο πρωταγωνιστής καταλήγει να ερωτεύεται την ψηφιακή του βοηθό.

«Αυτό που ζούμε σήμερα είναι η αρχή του μέλλοντος, όπου θα έχουμε έναν βοηθό που θα μας διευκολύνει στην καθημερινότητα και θα μας επιτρέπει να σώζουμε χρόνο για να κάνουμε κάτι πιο σημαντικό. Ο ψηφιακός βοηθός μπορεί να φτάσει σε ένα σημείο που θα γνωρίζει τις κινήσεις σου βάσει της ρουτίνας που ακολουθείς. Το ζήτημα είναι κατά πόσο ο χρήστης είναι διατεθειμένος, και σε ποιο βαθμό, να δώσει προσωπικές πληροφορίες ώστε να απολαύσει πλήρως εξατομικευμένες υπηρεσίες. Έχει πολύ μέλλον η συγκεκριμένη τεχνολογία, ωστόσο το επίπεδο της τεχνητής νοημοσύνης που βλέπουμε στις ταινίες είναι ακόμη μακριά», ανέφερε.

PLiN: Ο τεχνοβλαστός του ΑΠΘ που εξάγει νανοπροϊόντα στην Ασία

H PLiN Nanotechnology αποτελεί spin-out του ΑΠΘ που έλαβε χρηματοδότηση 350.000 ευρώ από το Uni.Fund. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2015 από καθηγητές και μεταδιδακτορικούς ερευνητές του ΑΠΘ, ειδικεύεται στην παραγωγή και τον χαρακτηρισμό νανοσωματιδίων μετάλλων και οξειδίων τους για εφαρμογές σε καλλυντικά και παραφαρμακευτικά προϊόντα, την οικοδομική χημεία, την αγροβιοτεχνολογία και άλλους τομείς. Από το 2015 έως σήμερα έχει αναπτύξει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων, το οποίο περιλαμβάνει νανοσωματίδια για χρήση στους παραπάνω τομείς, καθώς και προϊόντα περιποίησης κατοικίδιων.



Όπως είπε στη Voria.gr η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Θεοδώρα Καραμανίδου, τα κεφάλαια που έλαβε η PliN θα κατευθυνθούν στην εξέλιξη των προϊόντων της εταιρείας και στην επέκταση του digital marketing. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει τη σειρά NanoSanitas που περιλαμβάνει προϊόντα περιποίησης για τα κατοικίδια ζώα, εμπνευσμένα από τη φύση και ενισχυμένα με τη βοήθεια της νανοτεχνολογίας. Η σειρά περιλαμβάνει σαμπουάν, προϊόν περιποίησης για το δέρμα και το τρίχωμα και αποσμητικό σπρέι χώρου.

Σύμφωνα με την κ. Καραμανίδου, η PLiN αναπτύσσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά, ενώ έχει ξεκινήσει ήδη τις εξαγωγές των προϊόντων της, με κυρίαρχη την ασιατική αγορά και χώρες όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και το Βιετνάμ, όπου υπάρχει επαναληψιμότητα στις αγορές, κάτι που δημιουργεί αισιοδοξία στους ανθρώπους της εταιρείας. Στην ευρωπαϊκή αγορά τα προϊόντα  NanoSanitas πωλούνται στο Βέλγιο και την Ολλανδία και γίνονται επαφές για είσοδο σε νέες αγορές.

Loceye: Μία πρότυπη πλατφόρμα για eye tracking αναλύσεις

Η Loceye συστάθηκε από φοιτητές του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ. Η εταιρεία ανέπτυξε μία πλατφόρμα που επιτρέπει σε εταιρείες και επαγγελματίες να κάνουν online eye tracking αναλύσεις, διευκολύνοντάς τους να κατανοήσουν σε ποιο στοιχείο και σημείο της ιστοσελίδας εστιάζει το βλέμμα του ο επισκέπτης κατά τη διάρκεια περιήγησής του σε αυτήν. Χρηματοδοτήθηκε με 300.000 ευρώ από το επενδυτικό σχήμα Velocity Partners και αφού είχε λάβει τα πρώτα βραβεία στους διαγωνισμούς Cosmote Hackathon, Anatolia Business Plan Award, Startup Europe Awards (Νικητές Ελλάδος στον τομέα Creative) και Ennovation Awards (πρώτη θέση στην κατηγορία entrepreneurship stream).

Ο Κωνσταντίνος Αλέξογλου, διευθύνων σύμβουλος και product design engineer της Loceye, είπε ότι τα κεφάλαια που έλαβε η εταιρεία θα κατευθυνθούν κυρίως για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας eye tracking, αλλά και να ανακαλύψει η εταιρεία πιο γρήγορα την αγορά.

Η Loceye έχει ήδη πελάτη μεγάλη εταιρεία τηλεπικοινωνιών, για την οποία πραγματοποίησε ανάλυση πάνω σε διαφημιστικό banner προσφοράς που υπάρχει στην ιστοσελίδα της. Όπως διαπίστωσε, το attention rate στο συγκεκριμένο banner ήταν 21%, ενώ η εταιρεία δημιούργησε τέσσερα πρωτότυπα banner δικού της σχεδιασμού και κατάφερε να αυξήσει το ποσοστό στο 62%.

Ο ίδιος ανέφερε ότι η εταιρεία ασχολήθηκε και με διαφημίσεις σε ιστοτόπους. Συγκεκριμένα έκανε ένα πείραμα με μεγάλη online εφημερίδα, κατά τη διάρκεια του οποίου έβαζε τους χρήστες να διαβάζουν δημοσιεύματα στα οποία υπήρχαν και banner διαφημίσεων. Αυτό που διαπιστώθηκε είναι ότι τα άτομα στα οποία απλά πετάχτηκε το μάτι τους στη διαφήμιση δεν έχτιζαν brand awareness. Για παράδειγμα, υπήρχε banner εταιρείας με λογότυπο έναν αετό. Όταν συμμετέχοντας στο πείραμα ρωτήθηκε εάν το είδε απάντησε θετικά, ωστόσο στην ερώτηση τι ζώο ήταν, απάντησε άλογο. «Ο σύγχρονος χρήστης του διαδικτύου έχει αναπτύξει banner blindness, τα προσπερνάει και δεν κάνει κλικς», τόνισε ο κ. Αλεξόπουλος, σημειώνοντας πως το ζήτημα που πρέπει να απασχολεί τους ιδιοκτήτες των ιστοτόπων είναι το πώς ο χρήστης θα κοιτάξει τα banners τόσο όσο να αποκτήσει μία εικόνα για την επιχείρηση και το διαφημιζόμενο προϊόν που θα μείνει στο μυαλό του.

Να σημειωθεί πως τόσο η PLiN όσο και η Loceye έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα επιτάχυνσης της θερμοκοιτίδας OK!Thess.