Skip to main content

Ο Σεπτέμβριος της Θεσσαλονίκης με Έκθεση, ΣΒΕ και... Μαλαματίνα

Ο λίγος κόσμος στη Χαλκιδική, οι εξελίξεις στη Μαλαματίνα, οι αντοχές του αυτοκινήτου και η αγωνία του ελληνικού τουρισμού

Καλημέρα σας!

Μπορεί ο καιρός να είναι αυτές τις ημέρες κάτι μεταξύ φθινοπωρινού και ανοιξιάτικου, αλλά το καλοκαιράκι έφτασε. Ήρθε και ξαποσταίνει μπροστά στη θάλασσα, αγναντεύοντας τον ορίζοντα του Θερμαϊκού, απ’ όπου έρχονται και φεύγουν τα μεγάλα εμπορικά πλοία, αλλά και τον Όλυμπο στο βάθος. Με ένα –all time classic- καπουτσίνο ανά χείρας… Θα βρίσκεται στη θέση του μέχρι τον Σεπτέμβριο, οπότε στη Θεσσαλονίκη οι εξελίξεις μοιάζουν καταιγιστικές, μπροστά στην παράλυση του προηγούμενου διαστήματος της πανδημίας.

Των φρονίμων τα παιδιά

«Των φρονίμων τα παιδιά, πριν πεινάσουν μαγειρεύουν» λέει η παροιμία. Κάπως έτσι και στον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος, που μετέθεσαν τη Γενική τους Συνέλευση από τον Ιούνιο, που γίνεται συνήθως, στις 10 Σεπτεμβρίου, την παραμονή των εγκαινίων της 85ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, που φέτος θα είναι περισσότερο ελληνική παρά διεθνής. Ώστε να είναι σίγουροι ότι θα κυκλοφορούν στη Θεσσαλονίκη πολιτικά πρόσωπα, όπως οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών, Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Ίσως και ο πρωθυπουργός. Διότι –κακά τα ψέματα- τι είναι η Γενική Συνέλευση ενός τέτοιου Συνδέσμου χωρίς τους πολιτικούς;

Το φθινόπωρο τα νεότερα για τη Μαλαματίνα

Το φθινόπωρο –και πάντως μέχρι τα τέλη του έτους- αναμένεται η οριστική απόφαση για την «Μαλαματίνα», την οινοποιία που εδώ και 125 χρόνια παράγει μία από τις δημοφιλέστερης ρετσίνας στην Ελλάδα. Χθες στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης συζητήθηκε η αίτηση της εταιρείας για επικύρωση του σχεδίου εξυγίανσης, στο πλαίσιο των άρθρων 106 β&δ του Πτωχευτικού Κώδικα. Η υπόθεση είχε αναβληθεί τον περασμένο Μάρτιο λόγω των μέτρων για την πανδημία, με αποτέλεσμα οι εξελίξεις να καθυστερήσουν. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται το σχέδιο εξυγίανσης που προτείνει η Mantis Group, που πλειοδότησε στη σχετική διαδικασία του περασμένου καλοκαιριού, και το οποίο υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας, οι αμπελοκαλλιεργητές, ενώ συναινούν και οι πιστωτές, η Τράπεζα Πειραιώς, η Εθνική Τράπεζα και η doValue εκ μέρους της Eurobank. Με το σχέδιο δε συμφωνούν κάποιοι παλιού προμηθευτές και –κυρίως- το Ελληνικό Δημόσιο και ο ΕΦΚΑ, που έκαναν σχετική παρέμβαση. Εδώ που έφτασαν τα πράγματα εκείνο που έχει σημασία είναι ότι η υπόθεση δείχνει να ξεμπλοκάρει και να προχωράει. Οι εμπλεκόμενοι είναι υπέρ της εκκαθάρισης, αλλά με το Δημόσιο να… κλωτσάει τίποτα δεν μπορεί να είναι απολύτως βέβαιον.

Η όμορφη Χαλκιδική

Χαλαρά κινήθηκαν τα πράγματα στη Χαλκιδική το περασμένο Σαββατοκύριακο. Οι ξένοι επισκέπτες λίγοι, για τους γνωστούς λόγους, αλλά και οι Θεσσαλονικείς και οι υπόλοιποι βορειοελλαδίτες που αποφάσισαν να προσεγγίσουν τις ακτές λίγοι, κυρίως λόγω των καιρικών συνθηκών, αφού είχαμε καλοκαίρι με… δόντια. Με αυτόν τον λίγο κόσμο, που προφανώς δεν ικανοποιεί τους επαγγελματίες του τουρισμού και της εστίασης, αναδεικνύονται, πάντως, οι ομορφιές μιας περιοχής, που έχει κακοπάθει από την υπερεκμετάλλευση, κυρίως στο πεδίο των κατασκευών, με αποτέλεσμα να υποφέρουν οι υποδομές, από τους δρόμους και τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, μέχρι την αποκομιδή των απορριμμάτων και τις συνδέσεις του ίντερνετ. Και να σκεφτεί κανείς ότι η ανοικοδόμηση ανακόπηκε απότομα με την κρίση του 2010 – 2011, όταν η ζήτηση για ακίνητα περιορίστηκε, στην πραγματικότητα η αγορά ακινήτων κατέρρευσε. Η αλήθεια είναι ότι «σαν τη Χαλκιδική δεν έχει», αλλά ποια Χαλκιδική;

Η αγωνία του τουρισμού

Ο ελληνικό τουρισμός εξακολουθεί να αγωνιά και να ελπίζει. Με αυτή τη σειρά. Ο Ιούνιος –λένε στην Κρήτη, που αποτελεί βαρόμετρο, αφού υποδέχεται 5,5 εκατ. τουρίστες το χρόνο, περίπου δέκα φορές τον πληθυσμό της- είναι σαν χαμένος μήνας. Μόλις 70 πτήσεις και 10.000 ξένοι τουρίστες καταφθάνουν καθημερινά, από τις 170 – 180 πτήσεις καθημερινά τέτοια εποχή, στα προ κορωνοϊού χρόνια. Προς το παρόν φαίνεται να στηρίζουν Γερμανοί, Γάλλοι, Πολωνοί και να κρατούν αποστάσεις Ολλανδοί, Βέλγοι, Αυστριακοί, Σουηδοί. Έτσι κι αλλιώς οι Έλληνες, που αποτελούν μόλις το 3% - 4% της πελατείας δεν… πιάνονται.

Το αυτοκίνητο αντέχει

Κι όμως η ελληνική αγορά αυτοκινήτου διατηρήθηκε σε καλά επίπεδα –με εξαίρεση τα εταιρικά λόγω της μείωσης του τουρισμού- στην πανδημία, ακόμη και μέσα στα δύο παρατεταμένα lockdown. Βοηθούν σ’ αυτό οι χρηματοδοτήσεις, αφού τα μισά από τα καινούρια αυτοκίνητα αγοράζονται μέσω κάποιου χρηματοδοτικού προγράμματος, κυρίως από τις ίδιες τις εταιρείες, αλλά και από τις τράπεζες Στη χρυσή για το εμπόριο αυτοκινήτων δεκαετία του 2000 το 65% - 70% των καινούριων αυτοκινήτων ήταν ενταγμένο σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Όσο για το… χάρτη των καινούριων αυτοκινήτων έχει το ενδιαφέρον του. Το 50% καίνε βενζίνη, το 25% πετρέλαιο, το 20% είναι υβριδικά με ηλεκτροκίνηση και 4% αξιοποιούν το φυσικό αέριο.