Skip to main content

Ο Θεσσαλονικιός που παραδίδει μαθήματα αειφορίας σε 20 χώρες

Ο Σωτήρης Μυλωνάς βοηθά ξενοδοχεία ανά τον κόσμο να γίνουν πιο βιώσιμα και ξένους tour operators να αξιολογήσουν την αειφορία των συνεργατών τους.

Θεωρείται «γκουρού» της αειφορίας σε περισσότερες από 20 χώρες. Από τις Μαλδίβες και τη Σρι Λάνκα μέχρι τη Δομινικανή Δημοκρατία και τον Μαυρίκιο, βοηθά μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες να γίνουν πιο βιώσιμες, αλλά και διεθνείς tour operators να αξιολογήσουν τους συνεργάτες τους σε θέματα αειφορίας. Ο Θεσσαλονικιός πολιτικός μηχανικός και ειδικός σε θέματα περιβάλλοντος Σωτήρης Μυλωνάς, ιδρυτής της εταιρείας MSolutions, είναι διαρκώς με μια βαλίτσα στο χέρι, αφού περνά έως και 200 ημέρες τον χρόνο εκτός Ελλάδος, «διδάσκοντας» τι σημαίνει αειφορία και πώς μπορεί πρακτικά να επιτευχθεί.

Αν και η λέξη συχνά δεν γίνεται κατανοητή και μοιάζει πολύ θεωρητική, οι τρόποι για να φτάσει κανείς σε αυτή είναι πολύ γήινοι. Είναι ενδεικτικό πως ο Σωτήρης Μυλωνάς έχει καταφέρει να πείσει μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα της Σρι Λάνκα πως η αξιοποίηση ενός ελέφαντα ως ατραξιόν στους χώρους του δεν ήταν η καλύτερη δυνατή πρακτική, όπως επίσης και να αλλάξει, με τις συμβουλές του, στην ίδια χώρα τις συνθήκες διαμονής των εργαζομένων σε μια ξενοδοχειακή επιχείρηση από υπνωτήρια των 50 ατόμων σε studios των 4. Έχει συμβάλει επίσης στην διαχείριση των υγρών αποβλήτων μεγάλων resort στις Μαλδίβες, με τη δική του συνδρομή ξενοδοχείο στην Κρήτη έκανε κομποστοποίηση 40.000 κιλών οργανικών απορριμμάτων, ενώ αυτή την περίοδο συζητά με αλυσίδα 40 ξενοδοχείων στην Ταϊλάνδη για τη δημιουργία κουλτούρας γύρω από την αειφορία. Συνεργάζεται με μερικούς από τους μεγαλύτερους ξένους tour operators, όπως είναι ο όμιλος της TUI, αλλά και γενικότερα με την ABTA (Association of British Tourist Agents), την Ένωση Βρετανικών Τουριστικών Πρακτόρων.    

Παιδιόθεν η αγάπη για το περιβάλλον



Η αγάπη για το περιβάλλον ήταν έμφυτη στον Σωτήρη Μυλωνά. Δεν είναι τυχαίο ότι σε ηλικία μόλις 7 χρονών αγόρασε ένα βιβλίο με τρόπους για να γίνει κανείς οικολόγος. Έτσι όταν πέρασε στο Πολυτεχνείο για να σπουδάσει πολιτικός μηχανικός, ήξερε πως ο δρόμος που θα έπαιρνε ήταν αυτός της αειφορίας. Μετά τις σπουδές του στο ΑΠΘ συνέχισε με ένα MBA στο Πανεπιστήμιο του Sheffield, αλλά και με ένα πρόγραμμα για sustainable leadership (αειφόρο ηγεσία) στο Cambridge. Ξεκίνησε μάλιστα και διδακτορικό με αντικείμενο την ανάλυση του κύκλου ζωής. «Ήξερα από την πρώτη στιγμή ότι ήθελα να ασχοληθώ με το περιβάλλον» λέει στη Voria.gr ο Σωτήρης Μυλωνάς, που ξεκίνησε την ενασχόλησή του αυτή όταν διάβασε σε μια εφημερίδα για την πρώτη πιλοτική εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού EMAS (Eco Management and Audit Scheme) από μια ελληνική εταιρεία. Της χτύπησε την πόρτα για να κάνει την διπλωματική του με την εν λόγω αφορμή και στη συνέχεια εργάστηκε γι’ αυτή, ενώ συμμετείχε παράλληλα σε ευρωπαϊκά προγράμματα.

Το 2004 πήρε την απόφαση να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία, την MSolutions και άρχισε να αναλαμβάνει από περιβαλλοντικές μελέτες μέχρι αναπτυξιακά προγράμματα γύρω από τον τουρισμό, πάντα με αιχμή το περιβάλλον. Το 2009 ήταν ένα κομβικό έτος γι΄αυτόν, αφού δημιούργησε την πλατφόρμα greenhotels, μέσω της οποίας και με βάση κάποια κριτήρια απένειμε ένα σήμα για το πόσο «πράσινο» ήταν το κάθε ξενοδοχείο. Η πλατφόρμα είχε τεράστια απήχηση, με περισσότερα από 300 ελληνικά ξενοδοχεία να τον προσεγγίζουν.

Στα «ραντάρ» των ξένων tour operators



Κάπως έτσι τον εντόπισαν τα «ραντάρ» μεγάλων ξένων tour operators που είδαν στο πρόσωπό του τον ιδανικό άνθρωπο για να αξιολογεί σε θέματα αειφορίας τα ξενοδοχεία με τα οποία συνεργάζονταν.  Άλλωστε, στο εξωτερικό η αειφορία είναι ένας παράγοντας που μπορεί ακόμα και να οδηγήσει έναν tour operator στη λύση του συμβολαίου του με ένα ξενοδοχείο, αν αυτό δεν πληροί τις προϋποθέσεις. Έτσι από το 2009 ο Σωτήρης Μυλωνάς άρχισε να ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο από την Ευρώπη μέχρι την Ασία.

Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται και στην ελληνική αγορά, αφού βλέπει πως και οι Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται την ανάγκη της αειφορίας. Άλλωστε, όπως λέει, σε λίγο, αν δεν ανταποκρίνονται στις κοινοτικές απαιτήσεις στο πεδίο αυτό και δεν στραφούν σε «πράσινες» πρακτικές δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Με δεδομένο δε ότι πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε η κοινοτική στρατηγική Green Deal που έχει θέσει ως στόχο την ανάδειξη της Ευρώπης ως κλιματικά ουδέτερης έως το 2050, αλλά και τη μείωση της εκπομπής ρύπων κατά 55%, ανοίγεται μια νέα προοπτική και δρομολογείται μια σειρά αλλαγών και ευκαιριών για την ανάπτυξη εργαλείων αειφορίας και στην Ελλάδα.  

Ο ίδιος δεν θα μπορούσε παρά να κάνει στην καθημερινότητά του πράξη όλα αυτά που συμβουλεύει τους πελάτες του. Από τη μη χρήση πλαστικού και την ανακύκλωση μέχρι ακόμα και την συμβολή του κατά των ρύπων όταν αγοράζει αεροπορικά εισιτήρια, έχει ταυτίσει την αειφορία με τη ζωή του. Περιμένει δε εναγωνίως την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, ώστε να αγοράσει το πρώτο του ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα παραδείγματα αυτά μάλιστα προσπαθεί να τα περάσει και στα παιδιά του, αφού πιστεύει πως η αλλαγή θα έρθει από τους νέους.