Skip to main content

ΟΑΣΘ: Lockdown στα έσοδα το 2020, η χειρότερη χρονιά από το 1957 (πίνακας)

Τα έσοδα του ΟΑΣΘ είχαν πάρει την κατιούσα τα τελευταία χρόνια, όπως η μεγάλη μείωση εισπράξεων το 2019, αλλά η πανδημία το 2020 ήταν το... κερασάκι

Το 2020 ήταν η χειρότερη χρονιά από πλευράς εισπράξεων για τον ΟΑΣΘ από το 1957 που ιδρύθηκε. Τα έσοδα του μοναδικού δημόσιου συγκοινωνιακού φορέα της Θεσσαλονίκης είχαν πάρει την κατιούσα τα τελευταία χρόνια, τόσο εξ αιτίας της δραματικής μείωσης του αριθμού των λεωφορείων όσο και λόγω του κινήματος “δεν πληρώνω” που αναπτύχθηκε στην πόλη, ως απάντηση στις άθλιες συνθήκες μετακίνησης. Δίπλα σ' αυτά, το 2020 ήρθε να προστεθεί και η πανδημία η οποία οδήγησε τα έσοδα του Οργανισμού σε ιστορικό χαμηλό.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία εισπράξεων τα οποία έχει στη διάθεσή της η Voria.gr τα έσοδα του ΟΑΣΘ για το έτος 2020 ανήλθαν στα 12.263.803 ευρώ, έναντι 35.465.851 το 2019, η οποία ήταν επίσης η χειρότερη χρονιά από πλευράς εσόδων στην ιστορία του Οργανισμού καθώς είχε εμφανίσει μείωση εισπράξεων κατά περίπου 40% σε σχέση με αυτές του 2014 που ήταν η τελευταία “κανονική” χρονιά για τον ΟΑΣΘ.  Η πτώση των εισπράξεων του ΟΑΣΘ είναι συνεχής τα τελευταία χρόνια καθώς διαρκής ήταν η μείωση των διαθέσιμων λεωφορείων. Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία είχε δημοσιοποιήσει πέρυσι τον Νοέμβριο η Voria.gr οι εισπράξεις για το 2018 είχαν ανέλθει στα 35,8 εκατ. ενώ το 2017 είχαν φτάσει στα 46 εκατ.

“Και να σκεφτεί κανείς ότι το 2020 είχε ξεκινήσει πολύ καλά καθώς τον Γενάρη κάναμε εισπράξεις περίπου 2,7 εκατ. ευρώ”, αναφέρει στη Voria.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Γιώργος Σκόδρας. Τον επόμενο μήνα όμως, οι εισπράξεις έπεσαν στα 1,7 εκατ., παρουσιάζοντας πτώση περίπου 42% σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2019 και από τον Μάρτιο οπότε ενέσκηψε στην πόλη η πανδημία οι εισπράξεις στα ταμεία θύμιζαν συνοικιακό παντοπωλείο (βλ. σχετικό πίνακα).

Συγκεκριμένα, τον Απρίλιο, μήνα αυστηρής καραντίνας τα έσοδα ήταν κοντά 185.000 ευρώ (έναντι 3 εκατ. τον αντίστοιχο μήνα του 2019), παρουσιάζοντας μείωση κατά 93,9% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Ο δεύτερος χειρότερος μήνας για το 2020 ήταν ο Νοέμβριος, επίσης μήνας lockdown, αλλά και βαριάς επιδημιολογικής εικόνας για τη Θεσσαλονίκη, με τα έσοδα να φτάνουν περίπου στα 348.000 ευρώ έναντι 2,75 εκατ. τον Νοέμβριο του 2019, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 87%.

Τον Δεκέμβριο, παρότι συνεχιζόταν το lockdown, τα έσοδα παρουσίασαν μικρή αύξηση σε σχέση με τον Νοέμβριο, γεγονός που, σύμφωνα με τον κ. Σκόδρα αποδίδεται στην αύξηση του στόλου των λεωφορείων με την προσθήκη δεκάδων μισθωμένων οχημάτων. Παρ' όλα αυτά, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2019 οι εισπράξεις ήταν μειωμένες κατά 82%.

Εκτός από τον Απρίλιο και τον Νοέμβριο, πολύ άσχημοι εισπρακτικά μήνες ήταν επίσης ο Μάιος με μόλις 715.653 έσοδα (πτώση 78%), ο Αύγουστος με 789.019 (πτώση 64,8%) και ο Ιούλιος με 848.921 (πτώση 61%).

“Το 2020 ήταν με διαφορά η χειρότερη χρονιά από πλευράς εισπράξεων, για τον ΟΑΣΘ. Βρεθήκαμε με περίπου 23,2 εκατ. λιγότερα σε σχέση με το 2019, ποσόν το οποίο καλύφθηκε χάρη στην πλήρη στήριξη της κυβέρνησης και συγκεκριμένα του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θόδωρου Σκυλακάκη”, σημειώνει ο κ. Σκόδρας. Παράλληλα, εμφανίζεται αισιόδοξος ότι το 2021 θα είναι μια πολύ καλύτερη χρονιά καθώς, όπως αναφέρει “ήδη αυτή τη στιγμή κοντεύουμε τα πεντακόσια λεωφορεία στους δρόμους και θα πάμε ακόμη ψηλότερα έως το τέλος Ιανουαρίου. Αρκεί να μην καθηλωθούμε σε πολύμηνα lockdown όπως συνέβη πέρυσι”.