Skip to main content

ΟΑΣΘ: Πλησιάζει η ώρα των αποφάσεων, ιδιωτικοποίηση προτείνει ο Γ. Σκόδρας

Η μόνη λύση για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι η ιδιωτικοποίηση, λέει στη Voria.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ

Την περίοδο αυτή το ενδιαφέρον της κυβέρνησης και ειδικότερα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσον αφορά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς επικεντρώνεται στην αύξηση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να μετριαστούν τα φαινόμενα συνωστισμού.

Ωστόσο, ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, η κυβέρνηση θα πρέπει το προσεχές διάστημα να λάβει αποφάσεις για την "επόμενη μέρα" των αστικών συγκοινωνιών στην περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Σε ό,τι αφορά τις συνολικά 31 λεωφορειακές γραμμές που βρίσκονται εκτός πόλης, οι οποίες έχουν ανατεθεί τμηματικά στα ΚΤΕΛ, ως λύση έκτακτης ανάγκης, φαίνεται πως το καθεστώς αυτό πιθανότατα θα παγιωθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr η κυβέρνηση εμφανίζεται ικανοποιημένη από το συγκοινωνιακό έργο σε αυτές τις γραμμές, καθώς εκτελείται σχεδόν στο σύνολό του και με κόστη πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα του ΟΑΣΘ.

Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, πρόκειται να υπογραφεί νέα σύμβαση παραχώρησης με το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης για τις έξι γραμμές οι οποίες ήταν οι πρώτες που είχαν εκχωρηθεί από τον ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ, τον Μάιο του 2019. Η νέα σύμβαση προβλέπει τη συνέχιση της παραχώρησης του συγκοινωνιακού έργου, με τους ίδιους όρους, έως το τέλος του 2022 οπότε λήγει τυπικά το σημερινό καθεστώς του ΟΑΣΘ, δηλαδή της εκκαθάρισης του Οργανισμού εν λειτουργία.

Ολοκληρώθηκε η αποτίμηση

Πολύ πριν από αυτήν την ημερομηνία και σίγουρα εντός του 2021, η κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει τι ακριβώς θα κάνει με τον ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η έκθεση της ελεγκτικής εταιρείας για την αποτίμηση της αξίας της επιχείρησης βρίσκεται εδώ και καιρό στα χέρια του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. Η ολοκλήρωση της έκθεσης αποτελεί κομβικό σημείο για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης και εκκινεί επίσης τις διαδικασίες για τη λήψη των τελικών αποφάσεων ως προς την τύχη του ΟΑΣΘ, μετά το τέλος του 2022.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η έκθεση της ελεγκτικής εταιρείας έχει παραδοθεί εδώ και αρκετό καιρό στο υπουργείο το οποίο με τη σειρά του θα πρέπει να την καταθέσει στο Εφετείο Αθηνών, όπως προβλέπει ο νόμος Σπίρτζη, προκειμένου να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση. Άλλωστε, η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει για περισσότερα από δύο χρόνια, με ευθύνη αρχικά της προηγούμενης κυβέρνησης η οποία ξεκίνησε την όλη διαδικασία μόλις τον Μάιο του 2019. Ωστόσο, η έκθεση αποτίμησης θα έπρεπε να έχει παραδοθεί στο τέλος του 2019, αλλά πλέον, βρισκόμαστε στον Απρίλιο του 2021 κι ακόμη η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί.

Κομβικό σημείο της έκθεσης της ελεγκτικής εταιρείας, πέρα από την αποτίμηση της περιουσίας του ΟΑΣΘ, είναι τα χρήματα τα οποία θα κληθεί να πληρώσει το ελληνικό δημόσιο στους πρώην μετόχους, μετά την κρατικοποίηση του Οργανισμού, τον Ιούλιο του 2017. Ωστόσο, εκείνο το οποίο απασχολεί το υπουργείο είναι εάν θα διατηρηθεί ή όχι ο δημόσιος χαρακτήρας του ΟΑΣΘ ή όπως αλλιώς θα λέγεται ο διάδοχος φορέας μετά το τέλος του 2022. Η δεύτερη επιλογή είναι η παραχώρηση και των λεωφορειακών γραμμών εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος σε ιδιώτες.

Μόνη λύση η ιδιωτικοποίηση

Υπέρ αυτής της λύσης τάσσεται ανοιχτά, με δηλώσεις του στη Voria.gr, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ. "Η μόνη λύση για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι η ιδιωτικοποίηση. Όπως αποδείχθηκε σε βάθος χρόνου το κράτος δεν είναι αποτελεσματικό σε αυτόν τον τομέα. Άλλωστε και η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία υποδεικνύει να υπάρξει άνοιγμα στον ανταγωνισμό", δηλώνει ο Γιώργος Σκόδρας. Στο ερώτημα εάν "αυτή είναι η επιλογή της κυβέρνησης", ο κ. Σκόδρας απαντά "δεν ξέρω ποια θα είναι η θέση της κυβέρνησης, αλλά η θέση η δική μου είναι αυτή".

Υπερασπιζόμενος τη θέση του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ εξηγεί ότι το κόστος το οποίο πληρώνει σήμερα το κράτος για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι υπερβολικά μεγάλο. "Είναι σχεδόν τριπλάσιο από αυτό που πληρώνει στα ΚΤΕΛ για το ίδιο συγκοινωνιακό έργο". Επιπλέον, όπως τονίζει, το επόμενο διάστημα θα πρέπει να γίνουν σημαντικές επενδύσεις για την αντικατάσταση του γερασμένου στόλου των λεωφορείων.

Την ίδια ώρα, βεβαίως, η κυβέρνηση προετοιμάζει τον διαγωνισμό για την αγορά εκατοντάδων καινούργιων λεωφορείων, ένα μέρος των οποίων πρόκειται να διατεθεί στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, αυτό αποτελεί μια ένδειξη κυβερνητικών προθέσεων, προς την κατεύθυνση της διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΣΘ.