Skip to main content

Δελφών: Τα απομεινάρια ενός δρόμου-φάντασμα που κάποτε έσφυζε από ζωή

Περισσότερες από 400 επιχειρήσεις κατέβασαν ρολά – Κατά 50% μειώθηκαν τα μισθώματα στα καταστήματα, που βρίσκονται στα αζήτητα

Ένας δρόμος «χαμένος» στις λαμαρίνες, καταστήματα κρυμμένα πίσω από το εργοτάξιο, μία κλασική αστική γειτονιά στα ανατολικά της Θεσσαλονίκης, που μετατράπηκε σε «φάντασμα» του παρελθόντος της. Ο λόγος για την οδό Δελφών, που επλήγη, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή, στο βωμό του μεγαλεπήβολου έργου του μετρό και των τραγικών καθυστερήσεων που το ακολούθησαν από τις αρχές της κατασκευής του μέχρι πρόσφατα.

Το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο, ωστόσο μία βόλτα στην περιοχή, κάνει τον διερχόμενο να αποκαρδιωθεί, καθώς ακόμη και αν περιορίστηκαν οι λαμαρίνες, η εικόνα αποκαλύπτει τα απομεινάρια ενός δρόμου, που κάποτε έσφυζε από ζωή.

Τα ενοικιαστήρια στις προθήκες των σκονισμένων, πλέον, καταστημάτων, αποκαλύπτουν το μέγεθος της καταστροφής που υπέστησαν επιχειρηματίες που μη αντέχοντας, στράφηκαν σε άλλες περιοχές. Μαγαζιά δεκαετιών «έσβησαν» πίσω από τις λαμαρίνες, δίοδοι για τους διερχόμενους σε αρκετά σημεία που κατασκευάζεται το μετρό έκλεισαν, πεζοδρόμια και διαχωριστικά για τα έργα έγιναν ένα.

Ο δρόμος, τελικά, άρχισε να μοιάζει με… μικρό τείχος του Βερολίνου.    

«Η Δελφών, ακόμη και όταν ολοκληρωθεί το μετρό θα αργήσει να ξαναγίνει όπως ήταν, αν ποτέ ξαναγίνει. Κάποτε ήταν γεμάτη ζωή. Εδώ και χρόνια στα σημεία που είναι το εργοτάξιο, σκέφτεσαι και να περάσεις» λέει στη Voria.gr ο Αντώνης Δρίβας, κάτοικος της περιοχής, ένας από τους «μετρόπληκτους» της Δελφών, όπως δηλώνει ο ίδιος.

«Εμπορικά καταστήματα που λειτουργούσαν στην περιοχή για περισσότερα από 30 χρόνια αναγκάστηκαν να κατεβάσουν ρολά. Η οικονομική ζημιά είναι ανυπολόγιστη», αναφέρει ο Σίμος Σαβαΐδης, που διατηρεί κατάστημα στην περιοχή. Όπως σημειώνει ο ίδιος αρκετές φορές, σκέφτηκε, να αφήσει το κατάστημα που νοικιάζει, αλλά αναλογίστηκε τη λίγη, αλλά σταθερή, πελατεία που έχει. «Παρόλο που μειώθηκαν οι πωλήσεις προσπαθώ να κρατήσω την επιχειρήση με νύχια και με δόντια. Εδώ μεγάλωσα, εδώ έκανα επιχείρηση» συμπληρώνει ο κ. Σαβαϊδης.



«Κάποτε δεν προλάβαινα να εξυπηρετώ τους πελάτες, εγώ και οι δύο υπάλληλοι που είχα. Σήμερα παλεύω να κρατήσω την επιχείρησή μου ανοιχτή. Όχι για να ζω καλά, αλλά για να πληρώνω τα χρέη που έχω» αναφέρει η έμπορος Χριστίνα Σουρμαλή.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις περισσότερα από 400 καταστήματα έχουν κατεβάσει ρολά μέχρι σήμερα, την ώρα που η ζήτηση είναι ανύπαρκτη για την περιοχή. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο τμήμα μεταξύ των οδών Συνδίκα και Μπότσαρη, ωστόσο ακόμη και σε σημεία της οδού Δελφών που ποτέ δεν υπήρξαν λαμαρίνες τα ενοικιαστήρια στα καταστήματα ακόμη και πωλητήρια, διαδέχονται το ένα το άλλο.  

Αλλά και τα στενά που είναι κάθετα στην οδό Δελφών, δεν έχουν καλύτερη τύχη. Ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα με ούτε ένα κατάστημα εν λειτουργία. Δρόμοι όπως η Γυθείου,η Γεωργίου Δροσίνη, η Αναλήψεως, μοιάζουν με δρόμους εγκαταλελειμμένους.

Κατά 50% μειώθηκαν οι τιμές μίσθωσης των καταστημάτων  

Και όλα αυτά την ώρα που οι τιμές ενοικίασης των καταστημάτων κατρακύλησαν ακόμη και κατά 50% από το 2011, οπότε και ξεκίνησε η «περιπέτεια» της οδού Δελφών, μέχρι σήμερα. Αξίζει να σημειωθεί πως η «βίαιη» πτώση τιμών ήταν, ίσως, η μεγαλύτερη που καταγράφηκε στη Θεσσαλονίκη.  

Χαρακτηριστική της διαμορφωθείσας κατάστασης, είναι η περίπτωση εμπόρου ενδυμάτων που μίσθωνε κατάστημα 40 τμ προς 600 ευρώ, ωστόσο, βλέποντας πως δεν μπορούσε να ανταποκριθεί ζήτησε από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος, μια γενναία μείωση στο ενοίκιο, κατεβάζοντας το στα 300 ευρώ. Τελικά με την καταναλωτική ανομβρία που προκλήθηκε στην περιοχή δεν είχε τη δυνατότητα να πληρώνει ούτε τα 300 ευρώ με αποτέλεσμα να κλείσει την επιχείρησή του. Όσο για το κατάστημα; παραμένει ξενοίκιαστο.



Όπως τονίζει μιλώντας στη Voria.gr ο συνιδρυτής της Parthenon Real Estate και πιστοποιημένος εκτιμητής ακίνητης περιουσίας, Κώστας Γεωργάκος, «η περιοχή καταστράφηκε, επιχειρήσεις κλείσανε. Με την ολοκλήρωση του μετρό θα υπάρξει μία ομαλοποίηση ίσως και οριακή αύξηση τιμών αναφορικά με τα καταστήματα. Ωστόσο για να ξαναζωντανέψει, για να ξαναγίνει η περιοχή όπως ήταν στο παρελθόν, θα πρέπει να περάσουν χρόνια, να αλλάξει σελίδα η οικονομία της χώρας».

Σύμφωνα με τον ίδιο η μέση τιμή ενοικίασης του τμ στην περιοχή, πριν την έναρξη της κατασκευής του μετρό, ήταν στα 15 ευρώ. Σήμερα στην καλύτερη περίπτωση φτάνει τα 8 ευρώ.   

Η περίπτωση της Δελφών

Η ταλαιπωρία της οδού Δελφών, ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2011. Αιτία οι «αστοχίες», στις προμελέτες για τον σταθμό «Ανάληψη». Όπως είχε γίνει γνωστό, στην αρχική προμελέτη δεν είχαν υπολογίσει σωστά τα μπαλκόνια των πολυκατοικιών και δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα υψηλά μηχανήματα. Για να μη γκρεμίσουν τα μπαλκόνια, άλλαξαν τον τρόπο κατασκευής του σταθμού, με αποτέλεσμα το τμήμα της Δελφών να μείνει κλειστό για σειρά ετών. Παράλληλα εφαρμόστηκε και ειδική μέθοδος για την ενίσχυση των χαλαρών εδαφών.