Skip to main content

Η αποτυχία του Οργανισμού Τουρισμού και το τζάμπα των ξενοδόχων

Η διαφωνία μεταξύ Οργανισμού Τουρισμού και Ξενοδόχων αποδεικνύει ότι η Θεσσαλονίκη περισσότερο προσομοιάζει με κωμόπολη, παρά με μεγαλούπολη.

Υπάρχουν διενέξεις και διαφωνίες, στις οποίες κάποιος από τους δύο έχει δίκιο και κάποιος άδικο. Υπάρχουν κάποιες άλλες –λιγότερες- που και οι δύο έχουν δίκιο, ο καθένας από την πλευρά του. Υπάρχει όμως και μια τρίτη κατηγορία –ενδεχομένως ακόμη πιο μικρή- που σε κάποια διαφωνία και οι δύο έχουν άδικο.

Σε αυτή την τρίτη κατηγορία ανήκει η υπόθεση της αποχώρησης της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης από τον Οργανισμό Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ νομού Θεσσαλονίκης, που ανακοινώθηκε τις προηγούμενες ημέρες. Μια υπόθεση με ελάχιστο –στην πραγματικότητα μηδενικό- ενδιαφέρον, που όμως προκάλεσε κάποιες συζητήσεις στην Θεσσαλονίκη, που σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις αποδεικνύει ότι περισσότερο προσομοιάζει με κωμόπολη, παρά με μεγαλούπολη.   

Κατ’ αρχήν σε αυτή καθαυτή η υπόθεση και οι δύο πλευρές έχουν άδικο για τους εξής λόγους:

Πρώτον, ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ ν. Θεσσαλονίκης δημιουργήθηκε πριν από δέκα χρόνια για να συσπειρώσει τις δυνάμεις των αυτοδιοικητικών, παραγωγικών και επιχειρηματικών φορέων της περιοχής, ώστε η τουριστική προβολή να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στην πράξη έγιναν λίγα και με ελάχιστη απόδοση.

Ανάμεσα σε όσα έγιναν –μάλλον η πιο γνωστή δράση του Οργανισμού- συμπεριλαμβάνεται η δημιουργία του πολύ… γλυκού τουριστικού λογότυπου της Θεσσαλονίκης, που αποτελείται από μια καρδιά με πολύχρωμες ψηφίδες, οι οποίες δημιουργούν ένα σύνθετο μωσαϊκό της πόλης και το μήνυμα «Many stories, one heart». Ιστορίες ξεχωριστές, που όλες μαζί «χτυπούν» σε μια καρδιά, την καρδιά της Θεσσαλονίκης. Μια πολύ καλή πρωτοβουλία, με θετικό αποτέλεσμα, το οποίο, όμως, αξιοποιήθηκε ελάχιστα. Για κάποιον ανεξήγητο λόγο, ίσως από αμέλεια στα όρια της αδιαφορίας, λίγοι φορείς το χρησιμοποίησαν και το διέδωσαν. Παρά το ότι ο Οργανισμός είχε δεσμευτεί ότι θα δημιουργήσει έναν οδηγό καλής αξιοποίησης του λογότυπου για κάθε χρήση, ο οποίος ακόμη κι συντάχθηκε δεν διαδόθηκε επαρκώς. Σήμερα, οκτώ χρόνια από τότε που έγιναν τα αποκαλυπτήρια της, η συμπαθής καρδούλα τείνει να ξεχαστεί. Δεν βρίσκεται σε κάποια κεντρικά σημεία της πόλης –ίσως κάπου κάπου και για λίγες ημέρες να κάνει την εμφάνισή της-, ούτε αξιοποιείται στις επικοινωνίες των φορέων της πόλης με το εξωτερικό.

Επί της ουσίας ο Οργανισμός δεν κατάφερε να αντιληφθεί ότι από τη Θεσσαλονίκη λείπουν τα βασικά του μάρκετινγκ, που προηγούνται της προβολής. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει το οργανωμένο τουριστικό προϊόν, που θα ενσωματώνει αυτά που προσφέρει η πόλη και η ευρύτερη περιοχή στους επισκέπτες με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί μετά αυτό το «πακέτο» να υποστηριχθεί διεθνώς με δράσεις δημοσιότητας και προβολής. Αλλά και στο εσωτερικό της χώρας, όπου η Θεσσαλονίκη διαθέτει τη μυθολογία της, ασκεί γοητεία, αλλά μπορεί να προσελκύσει περισσότερους Έλληνες επισκέπτες. Αυτή κανονικά θα ήταν η πρώτη του δουλειά. Αντίθετα ο Οργανισμός αναλώθηκε σε μεμονωμένες κινήσεις προβολής της πόλης, ενώ συχνά τα διοικητικά και οργανωτικά του προβλήματα είδαν το φως της δημοσιότητας. Κάπως έτσι έχει δημιουργηθεί η εντύπωση μιας κλασικής γραφειοκρατικής δομής του Δημοσίου, με λίγες δυνατότητες και περιορισμένη αποτελεσματικότητα, διανθισμένη με τους ανταγωνισμούς που συχνά δημιουργούνται ανάμεσα σε εκλεγμένους εκπροσώπους των πολιτών ή των επιχειρήσεων.  

Με αυτά τα δεδομένα η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης δικαιούται να αποχωρήσει απογοητευμένη, αφού δεν είδε πρακτικό αποτέλεσμα.  Σε μια συλλογικότητα κανείς δεν μπορεί να κρατήσει τον άλλο με το ζόρι.

Δεύτερον, η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης συμμετείχε επί δεκαετία στο Οργανισμό Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ, αλλά –όπως σημειώνει σε ανακοίνωση η διοίκηση του Οργανισμού- έχει πληρώσει μόνο τη συνδρομή του πρώτου έτους, κάπου 20.000 ευρώ. Δεν είναι, δηλαδή, ταμειακώς τακτοποιημένη, ούτε καν εν μέρει. Χρωστάει συνδρομές εννέα ετών, περί τις 180.000 ευρώ. Η αμέλεια της ΕΞΘ να καταβάλλει έστω και μέρος των συνδρομών που οφείλει αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι από τον πρώτο καιρό η Ένωση δεν πίστευε στον Οργανισμό, αλλά παρέμενε χωρίς να βοηθάει. Για ποιο λόγο; Για να βρίσκεται μέσα στα πράγματα; Για να αξιοποιήσει κάποιες από τις δράσεις; Για κάποιον άλλο λόγο; Σε κάθε περίπτωση τζάμπα! Επομένως έχει άδικο, διότι όποιος δεν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του δύσκολα μπορεί να βρει το δίκιο του. Η επιχειρηματολογία «φταίνε όλοι οι άλλοι» δεν μπορεί να γίνει πιστευτή, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν οικονομικές εκκρεμότητες.  

Η Θεσσαλονίκη δεν είναι ακριβώς μικρή πόλη. Χωροταξικά δεν υπακούει στο σχήμα «λίγα σπίτια, κακό χωριό». Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, η ατμόσφαιρα αποπνέει μιζέρια, κυρίως διότι δεν υπάρχει κουλτούρα συνεργασίας. Γι’ αυτό το δόγμα «οι όμορφες ιδέες, άσχημα καίγονται» της ταιριάζει απόλυτα. Ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ είναι ένα αποτυχημένο πείραμα. Χωρίς να φταίει κάποιος ακριβώς, η συνεργασία για την οποία δημιουργήθηκε δεν περπάτησε. Δεν περπατάει ούτε σήμερα και μάλλον δεν θα περπατήσει. Ξοδεύτηκαν απλώς περί τα δύο εκατ. ευρώ, κάτι που δεν είναι πρωτοφανές στο σκηνικού του ελληνικού χάους που ζούμε. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί από τους φορείς που συμμετέχουν στο σχήμα –ανάμεσά τους και η ΕΞΘ- τα τελευταία δέκα χρόνια κάνουν μεμονωμένες κινήσεις στο πεδίο της τουριστικής προβολής, τις οποίες ούτε καν σκέφτονται να εντάξουν στο πλαίσιο του Οργανισμού. Ο καθένας μόνος του, είναι ο κανόνας. Η συνεργασίες –διότι έχουν υπάρξει μερικές- συνιστούν εξαίρεση.

ΥΓ. Όταν μία περιοχή αναπτύσσεται τουριστικά, δηλαδή υποδέχεται περισσότερους επισκέπτες, ο μόνος σίγουρα ωφελημένος είναι τα καταλύματα. Στη Θεσσαλονίκη πρωτίστως τα ξενοδοχεία. Διότι που θα κοιμηθούν οι επισκέπτες; Στα πάρκα; Ακόμη κι αν φέρουν μαζί το φαγητό τους, ακόμη κι αν η διασκέδασή τους περιοριστεί σε μια βόλτα στην παραλία και στο εμπορικό κέντρο και δεν ξοδέψουν ούτε ένα ευρώ, κάπου θα πρέπει να περάσουν τη νύχτα τους. Οι ξενοδόχοι το γνωρίζουν αυτό και το έχουν συνειδητοποιήσει πολύ καλά. Ας το έχει υπόψιν και η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.