Skip to main content

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης

Με το λεπτό η χρέωση για κατοίκους και επισκέπτες. Τον Σεπτέμβριο τίθεται το νέο σύστημα σε λειτουργία - Στις 6.000 οι θέσεις για τους κατοίκους.

Τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει πλήρως το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στον δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ ένα μήνα πριν, στις 10 Αυγούστου, θα ξεκινήσει η δοκιμαστική του λειτουργία.

Η εφαρμογή του συστήματος, το οποίο παρουσιάστηκε επίσημα σήμερα από τη δημοτική αρχή και από τις εταιρείες που θα το υλοποιήσουν, τις Intrakat και Intrasoft, θα ξεκινήσει από το κέντρο της πόλης.

Όλο αυτό το διάστημα, έως τον Σεπτέμβριο, θα προχωρήσουν οι απαραίτητες επεμβάσεις στους δρόμους, οι διαγραμμίσεις, η τοποθέτηση των ταμπελών και των μηχανημάτων POS, όπως επίσης, και μία καμπάνια ενημέρωσης των πολιτών.

Οι μόνιμοι κάτοικοι και επαγγελματίες κάθε περιοχής θα έχουν τη δυνατότητα να παρκάρουν δωρεάν σε σειρά δρόμων (δείτε τους δρόμους εδώ). Η χρέωση για τους επισκέπτες θα φτάνει τα 1.70 ευρώ την ώρα και το κόστος θα υπολογίζεται με βάσει το χρόνο που έχει σταθμεύσει ο οδηγός.

6.000 θέσεις για τους κατοίκους και 2.000 για τους επισκέπτες

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι θέσεις στάθμευσης θα διαχωριστούν σε αυτές των κατοίκων, οι οποίες θα είναι 6.000, των επισκεπτών, θα είναι 2.000, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη και για ειδικές θέσεις για επαγγελματίες και ΑμΕΑ, οι οποίες υπολογίζονται περίπου στις 1.400.

Οι θέσεις κάθε κατηγορίας θα είναι διαγραμμισμένες με διαφορετικό χρώμα, με μπλε των κατοίκων και κίτρινες των επισκεπτών. Οι δρόμοι του δήμου Θεσσαλονίκης θα χωριστούν σε τρεις ζώνες και συγκεκριμένα, η Α΄ από Μακεδονία Παλλάς έως το λιμάνι, η Β΄ από το Μέγαρο Μουσικής έως το Μακεδονία Παλλάς και η Γ΄ ζώνη πάνω από την Κασσάνδρου έως τον Άγιο Παύλο. Το σύστημα της ελεγχόμενη στάθμευσης θα ξεκινήσει από την Α΄ και τη Γ΄ ζώνη που περιλαμβάνει το κέντρο της πόλης και σταδιακά θα επεκταθεί στις υπόλοιπες.

Mε το νέο σύστημα στους εμπορικούς άξονες θα επιτρέπεται η στάθμευση έναντι αντιτίμου για τους επισκέπτες, ενώ οι μόνιμοι κάτοικοι θα παρκάρουν δωρεάν, σε λιγότερο κομβικούς δρόμους. Η ελεγχόμενη στάθμευση στις αποκλειστικές θέσεις επισκεπτών θα λειτουργεί τις καθημερινές από τις 8 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ και τα Σάββατα από τις 9 το πρωί μέχρι τις 4 μετά το μεσημέρι. Δεν θα εφαρμόζεται το σύστημα τις Κυριακές και τις αργίες. Με το νέο σύστημα δεν θα μπορεί ο επισκέπτης να σταθμεύει στην ίδια θέση για περισσότερες από 4 ώρες.

Για την υλοποίηση του συστήματος θα τοποθετηθούν περίπου 400 POS σε περίπτερα, mini market, πολυκαταστήματα, πρακτορεία ΟΠΑΠ, καθώς και ειδικές πινακίδες, στις οποίες θα αναγράφεται ο αριθμός του οικοδομικού τετραγώνου.

Κρατήστε θέση με τον αριθμό της πινακίδας του αυτοκινήτου

Η στάθμευση θα γίνεται με τη χρήση του τηλεφώνου (κλήση, sms, app) και με τη χρήση υπολογιστή, όπου θα γίνεται η χρέωση ανά λεπτό.

Οι πινακίδες κυκλοφορίας είναι το κλειδί για τη λειτουργία του συστήματος, καθώς αποτελεί μοναδικό αναγνωριστικό στοιχείο για κάθε όχημα, είναι ο εύκολος τρόπος στη χρήση από τον ιδιοκτήτη και στη χρήση από το ελέγχον όργανο. Με τον αριθμό πινακίδας γίνεται η καταχώριση του οχήματος, η απόκτηση του δικαιώματος στάθμευσης και ο έλεγχος των σταθμευμένων οχημάτων.

Η αγορά χρόνου στάθμευσης θα μπορεί να γίνεται ηλεκτρονικά με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, με e-banking και με τη χρήση pos.

Οι χρήστες μπορούν να εγγραφούν στο σύστημα μέσω μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής. Σύμφωνα με την εταιρεία που θα «τρέξει» το έργο θα υπάρχουν τρόποι στάθμευσης για μη εγγεγραμμένους χρήστες, όπου η αγορά του επιθυμητού χρόνου στάθμευσης θα γίνεται από τα σημεία πώλησης (POS σε περίπτερα, mini market και πρακτορεία ΟΠΑΠ) χρησιμοποιώντας τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος και της περιοχής στάθμευσης.

Για παράδειγμα, ένας οδηγός μπορεί να σταθμεύσει το όχημά του σε μια θέση επισκεπτών και μέσα σε 10 λεπτά θα πρέπει να αγοράσει τον χρόνο. Εάν ξεπεράσει τα δέκα λεπτά θα υπάρχει κίνδυνος να του καταλογιστεί πρόστιμο από τις ελεγκτικές αρχές. Όταν αγοράσει το χρόνο στάθμευσης, δεν είναι απαραίτητο να επιστρέψει στο όχημά του, αλλά θα ενημερώνεται ταυτόχρονα το σύστημα του δήμου. Υπάρχει, επίσης, δυνατότητα, επέκτασης της διάρκειας στάθμευσης, όχι όμως για περισσότερες από 4 ώρες.




Για τους εγγεγραμμένος χρήστες θα υπάρχει η δυνατότητα να γίνει η κράτηση είτε μέσω φωνητικής κλήσης, είτε της εφαρμογής έξυπνου κινητού ή ταμπλέτας, είτε μέσω μηνύματος, είτε μέσω POS. Στην φωνητική κλήση, θα ξεκινάει η διαδικασία στάθμευσης μόλις το σύστημα αναγνωρίσει τον αριθμό τηλεφώνου. Παράλληλα, θα λειτουργεί κέντρο εξυπηρέτησης κοινού, ο οποίο θα παρέχει οποιαδήποτε πληροφόρηση στους πολίτες.



Μέσω ειδικών συσκευών ο έλεγχος από τις αρχές

Η δημοτική αστυνομία και οι ελεγκτές θα μπορούν να επιβλέπουν την ορθή λειτουργία του νέου συστήματος στάθμευσης. Οι «ράμπο» του δήμου, μέσω ειδικών συσκευών, θα στοχεύουν την πινακίδα των οχημάτων. Το πρόγραμμα θα αναγνωρίζει τον αριθμό κυκλοφορίας και θα δίνει πληροφορίες εάν ο οδηγός είχε δικαίωμα να σταθμεύσει την ορισμένη στιγμή. Σε περίπτωση που εντοπιστεί παραβάτης, το σύστημα θα ενημερώνει τις υπηρεσίες του δήμου, οι οποίες θα ξεκινούν τη βεβαίωση της παράβασης και στη συνέχεια την επιβολή προστίμου.  

Ψυχραιμία συνέστησε ο Μπουτάρης – Δεκαπλασιασμός των εσόδων για τον δήμο

Για ένα δίκαιο σύστημα έκανε λόγο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του συστήματος. «Είναι ένα δίκαιο σύστημα αφού πλέον θα παρκάρει ο κόσμος με το λεπτό. Μας ταλαιπώρησε έως να προχωρήσουμε στην εφαρμογή του», ανέφερε. Ο δήμαρχος εκτίμησε ότι θα υπάρχουν στην αρχή κάποια «νούμερα», καθώς με το νέο σύστημα θα αλλάξει η νοοτροπία των πολιτών. Συνέστησε, μάλιστα, ψυχραιμία και υπομονή μέχρι να μάθουν οι πολίτες το πώς θα λειτουργεί. Ο Γιάννης Μπουτάρης σημείωσε επίσης ότι ο δήμος θα κινηθεί στην κατεύθυνση χαρακτηρισμού των εσόδων του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης ως ανταποδοτικών, που θα διοχετεύονται μόνο για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού.

Από την πλευρά της η αντιδήμαρχος Οικονομικών Άννα Αγγελίδου αναφέρθηκε στην εισπραξιμότητα του συστήματος, με το οποίο θα δεκαπλασιαστούν τα έσοδα για τον δήμο. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε η κ. Αγγελίδου, με το υπάρχουν σύστημα στάθμευση ο δήμος εισπράττει περίπου 200.000 ευρώ το χρόνο, ενώ με το νέο, σύμφωνα με τις μελέτες που έγιναν, τα έσοδα θα φτάνουν τα 2 εκατ. ευρώ. «Με την ελεγχόμενη στάθμευση θα έχουμε αναβάθμιση της ποιότητας ζωής. Τα οφέλη θα τα δουν οι πολίτες σταδιακά και όχι από την πρώτη στιγμή», σημείωσε η αντιδήμαρχος. Όπως τόνισε η ίδια, το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης αποτελεί τμήμα ενός πλέγματος μέτρων και δράσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη, όπως είναι ο Κανονισμός Λειτουργίας Πεζοδρόμων και η αλλαγή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης.



Ο έλεγχος της ελεγχόμενης στάθμευσης θα γίνεται από τους 67 δημοτικούς αστυνομικούς και τους 20 ελεγκτές, υπογράμμισε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος για τη δημοτική αστυνομία Λευτέρης Κιοσέογλου. Για ένα ευέλικτο, γρήγορο και πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα έκανε λόγο ο Γενικός Διευθυντής της Intrakat Χαράλαμπος Καλλής, ο οποίος παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί το σύστημα. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι μέσω της εφαρμογής βελτιώνεται η καθημερινότητα στην πόλη. Είμαστε σίγουροι ότι οι δημότες και οι επισκέπτες θα αγκαλιάσουν τις αναβαθμισμένες υπηρεσίες των περιοχών εφαρμογής. Είναι ένα έργο που θα συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφορίας, στην αποσυμφόρηση της καρδιάς της πόλης και θα καταστήσει πιο εύκολη και λειτουργική τη στάθμευση για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του Δήμου», ανέφερε.

Ο Αντιδήμαρχος Εκπαίδευσης και Αθλητισμού, Γιώργος Δημαρέλος, που ασχολήθηκε με τη σύμβαση του έργου με την πρότερη ιδιότητά του ως εντεταλμένου δημοτικού συμβούλου για δράσεις κυκλοφορίας, διευκρίνισε ότι «ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα για την Δήμο Θεσσαλονίκης θα είναι η αποτύπωση της εικόνας όσον αφορά τις ανάγκες στάθμευσης, ανά περιοχή, που θα δώσει τη δυνατότητα στον Δήμο να επανακαθορίσει τις πολιτικές που ασκεί και εφαρμόζει για το ζήτημα της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, χωρίς να είναι αναγκαίες έρευνες ή σχετικές μελέτες».

Το πρώτο διάστημα θα διανεμηθούν χάρτες, ενώ θα κυκλοφορούν στον δρόμο και άνθρωποι της εταιρείας για να ενημερώνουν τους πολίτες.