Skip to main content

Πάνω από 100.000 επισκέπτες στους δρόμους του κρασιού της Β. Ελλάδας

Οι δρόμοι του κρασιού της Ελλάδας παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση της αντιπεριφέρειας Τουρισμού και Πολιτισμού K.Μακεδονίας στο πλαίσιο της 34ης Philoxenia

Στην ανάγκη διαπεριφερειακής συνεργασίας ώστε να εξαχθεί οργανωμένα το εξωτερικό το brand «Δρόμοι του Κρασιού της Ελλάδας» συμφώνησαν οι εκπρόσωποι των περιφερειών που βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη, κατόπιν πρόσκλησης του αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού και Πολιτισμού Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρου Θάνου.

Ο κ. Θάνος, για δεύτερη συνεχή χρονιά πήρε την πρωτοβουλία να διοργανώσει συζήτηση με στόχο την από κοινού δημιουργία ενός θεματικού τουριστικού προϊόντος (σσ: πέρσι το θέμα ήταν ο θρησκευτικός τουρισμός με βάσει τα βήματα του Αποστόλου Παύλου).

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Βελλίδειο, στο πλαίσιο της 34ης Philoxenia, οι αντιπεριφειάρχες Τουρισμού παρουσίασαν τα επιτεύγματα των περιοχών στην παραγωγή κρασιών εξαιρετικής ποιότητας, για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι ο οίνος αποτελεί μέρος της πολιτισμικής κουλτούρας της Ελλάδας και ένα από τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας. Κοινή ήταν, ακόμη, η αντίληψη που εκφράστηκε ότι ο τουρισμός και η αγροτική παραγωγή – εν προκειμένω οι αμπελώνες – μπορούν μαζί να προσφέρουν μία προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία.



Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι ο αγροτουρισμός και συγκεκριμένα ο οινοτουρισμός αποτελεί μία ταχεία αναπτυσσόμενη αγορά στο πλαίσιο της κυρίαρχης πλέον τάσης στον παγκόσμιο τουρισμό, αυτή του βιώματος μίας ξεχωριστής εμπειρίας. Οι σύγχρονοι τουρίστες θέλουν να γίνουν κομμάτι του τόπου που επισκέπτονται, να γευτούν τις ξεχωριστές του γεύσεις και να ζήσουν κάτι μοναδικό. Ο ελληνικός αμπελώνας μπορεί να προσφέρει αυτή την ιδιαίτερη εμπειρία, καθώς οι επισκέπτες των οινοποιείων έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν τα πρώτης ποιότητας κρασιά συνοδευόμενα από τοπικά εδέσματα, να πάρουν μέρος στην παραγωγική διαδικασία και να συμμετέχουν σε πλήθος ξεχωριστών δράσεων που προσφέρει κάθε περιοχή (φεστιβάλ, περίπατοι, ποδηλατάδα, γνωριμία με ιστορικούς, αρχαιολογικούς, θρησκευτικούς χώρους κα).

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν έξι οργανωμένα περιφερειακά οινοτουριστικά δίκτυα: Οι δρόμοι κρασιού Β.Ελλάδας, οι δρόμοι κρασιού Κεντρικής Ελλάδας, οι δρόμοι κρασιού Αττικής, οι δρόμοι κρασιού Πελοποννήσου, οι δρόμοι κρασιού Νήσων Αιγαίου και οι δρόμοι Κρασιού της Κρήτης». Ωστόσο υπάρχουν και άλλα ανεξάρτητα επισκέψιμα οινοποιία.

Στη Βόρεια Ελλάδα, η πρώτη οργανωμένη προσπάθεια ανάδειξης του οινοτουρισμού πραγματοποιείται από την Ένωση Οινοποιών «Οίνοι Βόρειας Ελλάδας», στην οποία συμμετέχουν 27 οινοποιεία από πέντε περιφέρειες (Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Ήπειρος και το βόρειο τμήμα της Θεσσαλίας).

Όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης, Ιωάννης Αλμπάνης, τα τελευταία χρόνια τα εν λόγω οινοποιεία επισκέπτονται πάνω από 100.000 άτομα ετησίως, αριθμός διπλάσιος από ότι πριν από μία δεκαετία. Μάλιστα, σήμερα, Ευρωπαϊκή Ημέρα Οινοτουρισμού, στα επισκέψιμα οινοποιεία της Βόρειας Ελλάδας αναμένεται να βρεθούν πάνω από 6.000 επισκέπτες.

Η «Οίνοι Βόρειας Ελλάδας» έχει χωρίσει τα οινοποιεία σε οκτώ οινικές διαδρομές οι οποίες είναι οι εξής:

Η διαδρομή των Θεών του Ολύμπου, που περιλαμβάνει την Πιερία και το βόρειο τμήμα της Θεσσαλίας με τρία οινοποιεία.

Η διαδρομή του κρασιού των λιμνών (Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας) με 4 οινοποιεία.

Η διαδρομή της Νάουσας με πέντε οινοποιεία.

Η διαδρομή της Θεσσαλονίκης με τρία οινοποιεία.

Η διαδρομή Πέλλας-Γουμένισσας με ένα οινοποιείο.

Η διαδρομή της Χαλκιδικής με πέντε οινοποιεία, από τα οποία τα δύο στο Άγιο Όρος.

Η διαδρομή του Διονύσου, στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, με τρία οινοποιεία.

Η διαδρομή της Ηπείρου με τρία οινοποιεία.



«Το ελληνικό κρασί είναι ενιαίο, χωρίς διοικητικά όρια. Στόχος μας είναι να προβάλλουμε τους ελληνικούς δρόμους του κρασιού στο εξωτερικό οργανωμένα και να επανασυστήσουμε τον ελληνικό οινοτουρισμό», ανέφερε ο κ. Θάνος. Σύμφωνα με τον ίδιο, στην Κεντρική Μακεδονία υπάρχουν σήμερα 150 οινοποιεία, από τα οποία τα 50 είναι επισκέψιμα (σσ: τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν ενταχθεί ακόμη σε κάποιο οργανωμένο δίκτυο, όπως είναι η Ένωση Οινοποιών Βορείου Ελλάδος).

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν από τους εκπροσώπους των περιφερειών τα ξεχωριστά πλεονεκτήματα κάθε οινοπαραγωγού περιοχής. Στη Δυτική Μακεδονία, όπου παράγονται 12 ερυθρές ποικιλίες κρασιού, τη ναυαρχίδα των αμπελώνων αποτελεί το ξινόμαυρο Αμυνταίου. Στη Θεσσαλία, που βρίσκεται στην 6η θέση του οινικού χάρτη με 231 κωδικούς, η πιο γνωστή είναι η αμπελουργική ζώνη του Τυρνάβου. Στη Στερεά Ελλάδα λειτουργούν 18 επισκέψιμα οινοποιεία, με κορυφαίο αυτό του Χατζημιχάλη. Στην Αττική όπου καλλιεργούνται 49.000 στρέμματα, λειτουργούν 13 επιχειρήσεις οίνου, ενώ παράγονται επτά πιστοποιημένα κρασιά, με κορυφαίο το σαββατιανό, που ως brand name παρουσιάζεται ως το κρασί από τον αρχαιότερο αμπελώνα της χώρας. Η Πελοπόννησος βγάζει το 1/3 της συνολικής εγχώριας παραγωγής και αποτελεί την πρώτη περιφέρεια της χώρας, με 220.000 στρέμματα αμπελώνα και πάνω από 1.200 ετικέτες. Στο βόρειο Αιγαίο, κορυφαία σε παραγωγή νησιά είναι η Λέσβος και η Λήμνος.