Skip to main content

Έρχεται τσουνάμι για την ανάδειξη των προϊόντων με το μακεδονικό σήμα

Εκπρόσωποι φορέων καθώς και η ευρωβουλευτής Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου μίλησαν για το μακεδονικο σήμα και τη νέα μελέτη για τη χρήση του «Μακεδονία»

Ένα επικοινωνιακό τσουνάμι για την ανάδειξη των μακεδονικών προϊόντων και υπηρεσιών στο εξωτερικό θα ξεκινήσει, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Γιώργος Κωνσταντόπουλος από το βήμα της Συνάντησης Εργασίας για τα ευρωπαϊκά συλλογικά που έγινε με πρωτοβουλία της ευρωβουλευτή Ασημίνας Μισελ Ασημακοπούλου.

Το σήμα για τα μακεδονικά προϊόντα «Macedonia the GReat», όπως είχε ενημερώσει η Voria.gr έχει κατατεθεί στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ στο Αλικάντε, και όπως υπογράμμισε ο κ. Κωσταντόπουλος, ο ίδιος έχει λάβει διαβεβαιώσεις ότι θα εγκριθεί.

Ο πρόεδρος τόνισε πως τα μακεδονικά προϊόντα ήταν και -μέχρι να εγκριθεί το σήμα- παραμένουν απροστάτευτα. «Μέχρι τώρα υπήρχε πλήρης απραξία», σημείωσε προσθέτοντας πως μόλις μερικά προϊόντα, μετρημένα στα δάχτυλα, έχουν κατοχυρωθεί ως μακεδονικά. Αφήνοντας αιχμές, σημείωσε ακόμα ότι οι μάχες για τα προϊόντα δεν κερδίζονται ούτε στην πλατεία Αριστοτέλους, ούτε στην πλατεία Συντάγματος αλλά στις αγορές και τις εκθέσεις του εξωτερικού.  

«Εκεί  έχουμε τα προϊόντα του ξαδέρφου του Ζάεφ με το αϊβαρ (πιπεριά), που βάζει μονίμως την σφραγίδα επάνω “made in macedonia”, εκεί έχουμε τα μακεδονικά κρασιά τα οποία λένε ότι είναι τα καλύτερα και προχθές δώρισε ο Ζάεφ στον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ένα που λέει μακεδονικό κρασί. Εκεί έχουμε αντιπάλους “μακεδονικά” τσίπουρα που βρίσκονται και θα παραμένουν στα ράφια και μάλιστα σε χαμηλότερες τιμές. Όπλα μας είναι η παράδοσης των προϊόντων μας, η ιστορία μας και η ποιότητα μας», δήλωσε.

Ο ίδιος μάλιστα κάλεσε εμφατικά όλους όσοι παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα να βάλουν το σήμα επάνω και να είναι υπερήφανοι για αυτό. «Να λένε ότι αυτό το σηματάκι σημαίνει παράδοση, ποιότητα, σημαίνει βαριά κληρονομιά, βαριά ιστορία, το ότι ξέρουμε από που ερχόμαστε, που είμαστε και πού πηγαίνουμε», τόνισε.

Δημητριάδης: Τα επόμενα ένα - δύο χρόνια θα καθορίσουν τη νέα πραγματικότητα

Τον λόγο πήρε και ο Γρηγόρης Δημητριάδης, Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων & Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών ο οποίος επισήμανε ότι έχουμε τα εργαλεία για  να πετύχουμε κάποια πράγματα αρκεί να το κάνουμε συγκροτημένα και με καθαρό μυαλό. Ο ίδιος αναφέρθηκε σε ένα ανανεωμένο σχέδιο εξωστρέφειας που θα εφαρμόσει η κυβέρνηση για να το «τεστάρει» ενώ έκρουσε το καμπανάκι αναφορικά με την ταχύτητα με την οποία τα πράγματα πρέπει να κινηθούν λέγοντας ότι «τα επόμενα ένα – δύο χρόνια θα καθορίσουν τη νέα πραγματικότητα». «Πρέπει να δράσουμε πολύ γρήγορα, είναι σημαντικό να προχωρήσει η διαδικασία που ξεκίνησε στο Αλικάντε, να αγκαλιάσουν το σήμα οι ελληνικές εταιρείες και να έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα. Να είμαστε αισιόδοξοι και να μην σκεφτόμαστε εσωτερικά. Το σήμα είναι μια χαρά».

Η μελέτη του Κέντρου Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Δικαίου

Στα χέρια της Ελλάδας για το μακεδονικό σήμα υπάρχει πλέον ένα ακόμα εργαλείο, το οποίο είναι η μελέτη που εκπόνησε το Κέντρο Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Δικαίου μετά από ανάθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μέσ του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.

Τη μελέτη παρουσίασε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου, Στάθης Κουτσοχήνας, ο οποίος μεταξύ άλλων επισήμανε ότι οι διατάξεις της Συμφωνίας των Πρεσπών προβλέπουν τη χρήση του ονόματος Βόρεια Μακεδονία μόνο για τις κρατικές οντότητες και τις οντότητες που χρηματοδοτούνται από το κράτος. «Αντίστοιχη υποχρέωση δεν προβλέπεται για τις επιχειρήσεις». Ωστόσο από τη μελέτη φαίνεται πως η γείτονα χώρα αρχίζει να υιοθετεί το όνομα Βόρεια Μακεδονία και στα σήματά της. «Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών περίπου το ήμισυ των σημάτων (που έχουν κατατεθεί στο εθνικό μητρώο) έχουν και τον προσδιορισμό Βόρεια μαζί με το Μακεδονία.

Ο κ. Κουτσοχήνας παρουσίασε και ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας το οποίο είναι πως παρότι δεν είναι υποχρεωτικό στο πλαίσιο της Συμφωνίας, η μη αναγραφή του προσδιορισμού «Βόρεια» σε προϊόντα και επιχειρήσεις ή έστω η αναγραφή με μικρότερη γραμματοσειρά του νέου ονόματος μπορεί να θεωρηθεί παραπλάνηση του καταναλωτή καθώς συγχέεται με την ελληνική περιοχή «Μακεδονία».

Αποτυχημένες προσπάθειες συλλογικών σημάτων

Από πλευράς του, Σέρκο Χαρουτουνιάν, Πρόεδρος ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ επέστησε την προσοχή αναφέροντας ότι υπήρξαν και αποτυχημένες προσπάθειες συλλογικών σημάτων, όπως το «ελληνικό σήμα» και το σήμα Κρήτης, στα οποία επενδύθηκαν μεγάλα ποσά και τα οποία εγκρίθηκαν, ωστόσο δεν χρησιμοποιήθηκαν και δεν διαφημίστηκαν. «Στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της ΕΕ δίνει 135.000 trademarks τον χρόνο. Το δικό μας δεν θέλουμε να είναι το 135.001. Θέλουμε να είναι διαφορετικό», σημείωσε ακόμα λέγοντας πως η Ελλάδα μπορεί να κάνει τα σήματά της να ξεχωρίζουν χρησιμοποιώντας την παράδοση και μεγάλα brands που έχει, όπως είναι η Μακεδονία.

Ασημακοπούλου: Ύψιστη προτεραιότητα η προστασία των μακεδονικών προϊόντων

Στο βήμα τέλος σηκώθηκε η Ευρωβουλευτής Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου η οποία υπογράμμισε πως η προστασία και η θωράκιση των μακεδονικών προϊόντων θα είναι η ύψιστη προτεραιότητά της. Μάλιστα, εξέφρασε τον στόχο της με την έγκριση του σήματος να γίνει μια επίσημη παρουσίασή του σε συνεργασία με την αρμόδια επιτροπή στις Βρυξέλλες ώστε η οικονομική διπλωματία να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα.