Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Ένα 360° βίντεο για να μην παρκάρεις σαν... γάιδαρος!

«Πάρ'το Αλλιώς»: Η πρώτη διαδραστική εκστρατεία συνειδητοποίησης της Drastic για το πώς είναι να κυκλοφορεί ένα εμποδιζόμενο άτομο στη Θεσσαλονίκη.

«Είναι πάρα πολύ ωραία πόλη για περίπατο», «έχει κοντινές αποστάσεις», «δεν είναι μια δύσκολη πόλη»: Έτσι περιέγραφαν τη Θεσσαλονίκη τρεις κάτοικοι της λίγο πριν συμμετάσχουν εν αγνοία τους σε ένα πρωτότυπο αστικό πείραμα. Μαζί με άλλους περίπου 40 κάτοικους πήραν μέρος σε μία ξενάγηση με θέμα την ιστορία του αυτοκινήτου στην πόλη. Σε καθένα από τα τρία γκρουπ που σχηματίστηκαν συμμετείχαν και άτομα σε αναπηρικά αμαξίδια. Η ευχάριστη βόλτα που φαντάζονταν οι συμμετέχοντες γρήγορα μετατράπηκε σε κόλαση όταν στη διαδρομή βρέθηκαν αντιμέτωποι με τις δεκάδες δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεράσουν οι συνοδοιπόροι τους με αμαξίδια στην προσπάθειά τους να μετακινηθούν στους δρόμους, τα στενά και τους πεζοδρόμους του κέντρου. Στο τέλος της ξενάγησης, μετά από μόλις δύο ώρες κάτι είχε αλλάξει, το είχαν πάρει αλλιώς. Στις αρχικές ερωτήσεις που τους είχαν γίνει, οι απαντήσεις ήταν πλέον πολύ διαφορετικές. Μια βόλτα έφτανε ώστε να δηλώνουν πως «λείπουν πολλά πράγματα στην πόλη» και ότι «κάποιοι άνθρωποι βρίσκουν δυσκολίες στην καθημερινότητά τους». Οι ξεναγήσεις και οι δηλώσεις κινηματογραφήθηκαν και μετατράπηκαν σε ένα ντοκιμαντέρ που αποτέλεσε μέρος της πρωτότυπης εκστρατείας για την οδηγική συμπεριφορά που πραγματοποίησε η ομάδα Drastic με τίτλο «Πάρ'το Αλλιώς».

«Πρόκειται για μια διαδραστική εκστρατεία συνειδητοποίησης», σημειώνει ο Γιώργος Βάραγκας, υπεύθυνος επικοινωνίας της Drastic. Ο κ. Βάραγκας εξηγεί πως το city tour μετατράπηκε πραγματικά σε κόλαση εξαιτίας όλων των ασυνείδητων οδηγών που πάρκαραν μπροστά από μπάρες, έκλειναν τον δρόμο σταθμεύοντας με αλάρμ ή καβαλώντας πεζοδρόμους και πεζοδρόμια κάνοντας εξαιρετικά δύσκολη την κίνηση του γκρουπ που περιελάμβανε άτομα σε αμαξίδια. Η εμπειρία αυτή οδήγησε και στην θεαματική αλλαγή αντίληψης των συμμετεχόντων οι οποίοι είχαν βιώσει πλέον στο πετσί τους ότι ο δημόσιος χώρος χρησιμοποιείται και από εμποδιζόμενα άτομα, δηλαδή άτομα σε αμαξίδια, μητέρες με παιδιά σε καροτσάκι, άνθρωποι που κουβαλούν βάρη και πολύ άλλοι. 

Η δια-δραστική ξενάγηση μέσω βίντεο 360°

Η συμμετοχή στο «πείραμα» αυτό και το γύρισμα του αντίστοιχου ντοκιμαντέρ ήταν μόνο ένας από τους τρόπους που η Drastic χρησιμοποίησε για να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες στα θέματα της οδηγικής συμπεριφοράς. Το δυνατό και καινοτόμο χαρτί της είναι το βίντεο 360° εικονικής πραγματικότητας που δημιούργησε στο οποίο ο πολίτης είτε βλέποντας το από το κινητό είτε φορώντας τα ειδικά γυαλιά παρακολουθεί όλη την ξενάγηση από τη θέση ενός εμποδιζόμενου ατόμου και συγκεκριμένα ενός ατόμου σε αναπηρικό αμαξίδιο. Σύμφωνα με τον κ. Βάραγκα, είναι η πρώτη φορά που το 360° video χρησιμοποιείται στην Ελλάδα για σκοπούς κοινωνικής ευαισθητοποίησης.

«Είναι μια εμπειρία ενσυναίσθησης που θέλει να σε βάλει στη θέση ενός ανθρώπου που αντιμετωπίζει όλα αυτά τα εμπόδια και τις δυσκολίες και η οποία πέρα από το να τα παραθέτει ή να τα αποτυπώνει, σε εμπλέκει και σε βάζει μέσω εικονικής πραγματικότητάς στα παπούτσια τους», δηλώνει ο ίδιος σημειώνοντας ότι ακριβώς αυτός είναι ο στόχος της εκστρατείας αλλά  και ο τρόπος που λειτουργεί η Drastic.

«Η Drastic χρησιμοποιεί σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα για να ευαισθητοποιήσει ανθρώπους σε διάφορα κοινωνικά ζητήματα», τόνισε, διευκρινίζοντας πως η ομάδα θέλησε να πάει την έννοια του ντοκιμαντέρ ένα βήμα παρακάτω και να μην χρησιμοποιήσει το μέσο αυτό ως απλά μια καταγραφή των προβλημάτων. Η Μυρτώ Παπαδογεώργου, σκηνοθέτης και παραγωγός, είναι η ψυχή της Drastic και αυτή που οραματίστηκε να  εμπλέξει όλους αυτούς που παρακολουθούν ένα ντοκιμαντέρ ή παρατηρούν ένα πρόβλημα με έναν διαδραστικό τρόπο. Το στοίχημα αυτό φαίνεται ήδη να κερδίζεται καθώς το teaser video του ντοκιμαντέρ έχει ήδη πάνω από 20.000 θεάσεις και πάνω από 300 κοινοποιήσεις. 

Από το «είμαι γάιδαρος» στη «διαδραστική εκστρατεία»

Για κάποιο διάστημα, ο θυμός των πολιτών κατά των οδηγών που στάθμευαν πάνω σε μπάρες εκφραζόταν με το πολύ γνωστό πια αυτοκόλλητο των Streetpanthers που κολλούσαν στο παρμπρίζ των ΙΧ και το οποίο έγραφε «Είμαι γάιδαρος! Παρκάρω όπου γουστάρω».

Η Drastic προσπαθεί να προσεγγίσει το πρόβλημα με έναν πιο διασκεδαστικό τρόπο, όπως αναφέρει. «Εμείς θέλουμε να εμπλέξουμε και να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο με έναν διασκεδαστικό τρόπο. Δεν ερχόμαστε να “κράξουμε” ή να ανεβάζουμε φωτό ή να ξεφτιλίζουμε», τονίζει ο κ. Βάραγκας. Αντιθέτως, επισημαίνει, ότι με τον διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο που λειτουργεί η εκστρατεία, καλεί πρώτα τους πολίτες να νιώσουν ότι υπάρχει πρόβλημα και έπειτα να δράσουν για αυτό είτε αλλάζοντας συμπεριφορά είτε επηρεάζοντας τους άλλους να αλλάξουν συμπεριφορά.

Εξάλλου η ιδρύτρια της Drastic, Μυρτώ Παπαδογεώργου, με την πρότερη εμπειρία της σε πρότζεκτ κοινωνικής ευαισθητοποίησης είχε εντοπίσει το πρόβλημα του ότι «στην Ελλάδα οι κοινωνικοί οραματιστές παρά τη δημιουργικότητα και την πεισματική αφοσίωσή τους στο «εμείς», πολλές φορές αδυνατούν να επικοινωνήσουν τις δράσεις τους» με αποτέλεσμα «το έργο τους παραμένει σχεδόν αόρατο στο ευρύ κοινό που βομβαρδίζεται ασταμάτητα από εικόνες και μηνύματα». Η ανάγκη να ξεπεραστεί αυτή η αδυναμία οδήγησε στη δημιουργία της Drastic.

Η εκστρατεία «Πάρ’ το Αλλιώς» εγκαινιάζει την παρουσία της Drastic στη Θεσσαλονίκη. Η δράση υποστηρίζεται από το πρόγραμμα  START- Create Cultural Change και είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας τριών Κοινωνικών Συνεταιρισμών και ενός Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου, τονίζοντας έτσι τη συνεργατική δύναμη της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας.