Skip to main content

Πατουλίδου για Γλυπτά Παρθενώνα: Προσβλητικός, ανάλγητος και ασεβής ο Τζόνσον

«Αυτό που ονομάζει "νόμιμη κατοχή" περιγράφει μία ανήλεη πράξη του παρελθόντος, που σήμερα μόνο ως αρπαγή και κλοπή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί»

Τις δηλώσεις του πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου, Μπόρις Τζόνσον, για τα γλυπτά του Παρθενώνα σχολιάζει η αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και ολυμπιονίκης Βούλα Πατουλίδου.

Η κ. Πατουλίδου αναφέρεται αρχικά στη φωτογραφία του βρετανού πρωθυπουργού με την προτομή του Περικλή, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η στάση του σώματος αποκαλυπτική, όσο η στάση του ιδίου απέναντι στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Προσβλητική, ανάλγητη και ασεβής!».

Η αντιπεριφερειάρχης σχολιάζει επίσης πως «η κίβδηλη αγάπη και ο θαυμασμός του Πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου για τον ελληνικό πολιτισμό, αποκαλύπτεται από τον τρόπο που στηρίζεται στην προτομή του αρχαίου πολιτικού ρήτορα και στρατηγού Περικλή».

«Αυτή η εικόνα δεν με προσβάλει απλά. Μ’ εξοργίζει και είναι χαρακτηριστική της απαξίωσης, στο μεγαλείο του ελληνικού πολιτισμού. Γραμμένο τον έχει!», συμπληρώνει ενώ προσθέτει πως τα ανάγλυφα του Παρθενώνα «είναι μία ανοιχτή πληγή που δεν θα κλείσει αν δεν επιστρέψουν».

Η Βούλα Πατουλίδου συνεχίζει λέγοντας πως «το αφήγημά τους για ελλιπή φύλαξη και κακή συντήρηση  των μνημείων μας, έχει καταρρεύσει προ πολλού κάτω από την απαράμιλλη ομορφιά του επιβλητικού μουσείου της Ακροπόλεως. Πού; Δίπλα στην Ακρόπολη, στο σπίτι τους».

«Η "υπεροχή και υπεροψία " συγκεκριμένων κύκλων των βρετανικού βασιλείου  ξεθωριάζει  και επιστρέφει εναντίον τους, στην θέα της απομονωμένης Καρυάτιδας. Αν ήταν με νόμιμο τρόπο αποκτημένη, γιατί την έχουν "κρυμμένη" και αποκομμένη;» διερωτάται η κ. Πατουλίδου.

Η αντιπεριφερειάρχης προσθέτει πως «μόνο σπαραχτική θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η θέση της στο Βρετανικό Μουσείο. Δεν τολμούν να την εκθέσουν σε περίοπτη θέση μόνη  και μοναχή, αφού οι τέσσερις αδερφές της είναι αλλού. Εκεί που ανήκουν. Εκεί που θα έπρεπε να 'ναι κι αυτή». καταγγέλει παράλληλα.

Η κ. Πατουλίδου διερωτάται, επίσης, «ποιος υπερασπιστής του πνεύματος και του πολιτισμού θέλει ένα έργο τέχνης διαμελισμένο; Πως να αντιληφθεί ο Τζόνσον αυτό που ο Νίκος Καζαντζάκης περιγράφει: "Ο Παρθενώνας μου φαίνουνταν σάλευε ανάλαφρα, σαν ακίνητος χορός κι ανάπνεε…τι συνεργασία νου και καρδιάς! Τι ανώτατος καρπός του ανθρώπινου αγώνα! Νικήθηκε ο χώρος, μικρό και μεγάλο αφανίστηκαν στο στενό μαγικό παραλληλόγραμμο που 'χε χαράξει ο άνθρωπος…Νικήθηκε κι ο καιρός. Η τρισεύγενη στιγμή έγινε αιωνιότητα".

Σημειώνει, δε, πως «αυτό που ο Μπόρις Τζόνσον ονομάζει "νόμιμη κατοχή" περιγράφει μία ανήλεη πράξη του παρελθόντος, που σήμερα μόνο ως αρπαγή και κλοπή θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί».

Καταλήγει χρησιμοποιώντας τη ρήση του Περικλή «ανδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκεία σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ’ ἑκάστω τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται» ενώ προσθέτει πως «εμείς οι Έλληνες αφήνουμε πίσω μας, όχι ό,τι είναι χαραγμένο στα μνημεία, αλλά την επιρροή μας στους άλλους ανθρώπους.

» …και η επιρροή του Ελληνικού Πολιτισμού κοιτάζει αφ' υψηλού την Βρετανική υπεροψία του Μπόρις Τζόνσον».