Skip to main content

Περίοδος ΣΥΡΙΖΑ-Παππά στον ΟΑΣΘ: Η κατάρρευση σε αριθμούς

Κατάρρευση εσόδων, περαιτέρω συρρίκνωση του στόλου και σχεδόν εκμηδενισμός προστίμων - Δείτε τον αποκαλυπτικό πίνακα που δημοσιεύει η Voria.gr

Παρέλαβαν τον ΟΑΣΘ ένα βήμα πριν τον γκρεμό το καλοκαίρι του 2017 και το μόνο που κατάφεραν δύο χρόνια αργότερα ήταν να τον φτάσουν στο χείλος. Αυτό προκύπτει από τον αποκαλυπτικό πίνακα τον οποίο δημοσιεύει σήμερα η Voria.gr, στον οποίο αποτυπώνονται οι επιδόσεις της διορισμένης από τον ΣΥΡΙΖΑ διοίκησης του Στέλιου Παππά, σε όλους τους κρίσιμους τομείς λειτουργίας του Οργανισμού. Όπως πολύ γλαφυρά αποτυπώνεται στον εν λόγω πίνακα, στη διάρκεια αυτής της διετίας υπήρξε κατάρρευση των εσόδων, περαιτέρω συρρίκνωση του διαθέσιμου στόλου των λεωφορείων και σχεδόν εκμηδενισμός των προστίμων που αφορούν στη μη καταβολή κομίστρου. Η διοίκηση του κ. Παππά ανέλαβε τον ΟΑΣΘ στις 10 Αυγούστου 2017. Από τα πρώτα πράγματα τα οποία υποστήριξε τότε, ήταν ότι παρέλαβε ένα διαλυμένο Οργανισμό, χωρίς λεφτά στα ταμεία και με στόλο υπό κατάρρευση. Από τα επίσημα στοιχεία της τελευταίας τριετίας, 2017, 2018 και 2019 η πραγματική εικόνα έχει ως εξής:

Ο στόλος των λεωφορείων

Κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2017, όταν τη διοίκηση του ΟΑΣΘ ασκούσαν οι μέτοχοι, είχαν κυκλοφορήσει συνολικά 12.788 λεωφορεία κατά μέσο όρο το μήνα, δηλαδή 422 λεωφορεία κατά μέσο όρο την ημέρα. Ειδικότερα, τον Ιούλιο, τον τελευταίο δηλαδή μήνα πριν από την κρατικοποίηση είχαν κυκλοφορήσει 363 λεωφορεία κατά μέσο όρο ανά ημέρα, σε αντίθεση με τους τότε ισχυρισμούς του κ. Παππά ότι παρέλαβε περίπου 250 διαθέσιμα λεωφορεία. Στο υπόλοιπο πεντάμηνο του 2017, επί διοίκησης του κ. Παππά κυκλοφόρησαν συνολικά 10.596 λεωφορεία κατά μέσο όρο το μήνα, δηλαδή 346 κατά μέσο όρο ανά ημέρα, δηλαδή 56 λιγότερα σε σχέση με το πρώτο επτάμηνο του έτους.

Το 2018, στη διάρκεια του οποίου τα ηνία του ΟΑΣΘ κρατούσε αποκλειστικά η διοίκηση του κ. Παππά κυκλοφόρησαν συνολικά 132.638 λεωφορεία, περίπου 10.000 λιγότερα σε σχέση με το 2017 (ήταν 142.490) και 363 κατά μέσο όρο την ημέρα.

Περαιτέρω συρρίκνωση του στόλου επήλθε την επόμενη χρονιά. Συγκεκριμένα, τους πρώτους οκτώ μήνες του 2019 στους οποίους παρέμενε ακόμη η διοίκηση του κ. Παππά κυκλοφόρησαν συνολικά 74.001 λεωφορεία, δηλαδή 304 κατά μέσο όρο την ημέρα. Μάλιστα τους τελευταίους μήνες, ιδιαιτέρως μετά τις ευρωεκλογές του Μαΐου, δημιουργήθηκε εικόνα πλήρους κατάρρευσης με τα διαθέσιμα λεωφορεία τον Ιούλιο και τον Αύγουστο να φτάνουν στα 261 και 213 αντίστοιχα ημερησίως.

Εν ολίγοις η διοίκηση Παππά παρέλαβε τον ΟΑΣΘ με κυκλοφορία 422 λεωφορείων κατά μέσο όρο την ημέρα και τον παρέδωσε με κυκλοφορία 304 λεωφορείων ημερησίως, δηλαδή κατά 118 λιγότερα ή άλλως μείωση κατά 28%!

Έλεγχοι κομίστρου

Στη διάρκεια της διετίας του κ. Παππά υπήρξε ραγδαία πτώση στους ελέγχους οι οποίοι γίνονταν για την καταβολή κομίστρου. Μία από τις πρώτες κινήσεις τις οποίες είχε κάνει η νέα κρατική διοίκηση ήταν να μην ανανεώσει τη σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία η οποία έκανε ελέγχους, ταυτόχρονα με τους ελεγκτές τους οποίους διέθετε ο ΟΑΣΘ. Επιπλέον, με αλλεπάλληλες δηλώσεις του ο κ. Παππάς έκλεινε ουσιαστικά το μάτι στους τζαμπατζήδες καθώς έλεγε πως οι ελεγκτές ήταν κατ’ ουσία σύμβουλοι των επιβατών και πως περιορίζονταν κυρίως σε συστάσεις για την καταβολή του κομίστρου.

Τα στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των προστίμων που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της διετίας είναι εξόχως αποκαλυπτικά. Συγκεκριμένα, κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2017, επί διοίκησης μετόχων είχαν επιβληθεί συνολικά 37.162 πρόστιμα, δηλαδή 5.308 κατά μέσο όρο ανά μήνα. Στους υπόλοιπους πέντε μήνες του έτους, επί διοίκησης του κ. Παππά επιβλήθηκαν 1.504 πρόστιμα, δηλαδή 300 κατά μέσο όρο ανά μήνα.

Την επόμενη χρονιά, το 2018, ο αριθμός των προστίμων ανήλθε συνολικά στα 1.438, δηλαδή 120 κατά μέσο όρο το μήνα και κατά 35.724 λιγότερα σε σχέση με το 2017, αλλά και 66 λιγότερα ακόμη και από το τελευταίο πεντάμηνο του 2017 επί διοίκησης και πάλι του κ. Παππά.

Απόλυτη εγκατάλειψη των ελέγχων υπήρξε το πρώτο οκτάμηνο του 2019 έως την αντικατάσταση της διοίκησης του κ. Παππά, στη διάρκεια του οποίου επιβλήθηκαν συνολικά 135 πρόστιμα, δηλαδή περίπου 17 κατά μέσο όρο το μήνα. Μάλιστα, υπήρξαν μήνες, όπως ο Απρίλιος και ο Μάιος που ο αριθμός των προστίμων ήταν μονοψήφιος, 7 και 8 αντιστοίχως, δηλαδή περίπου ένα πρόστιμο ανά τέσσερις ημέρες! Είναι ενδεικτικό ότι το δίμηνο της νέας διοίκησης του Γιώργου Σκόδρα, δηλαδή τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, επιβλήθηκαν συνολικά 857 πρόστιμα.

Τα έσοδα

Η συρρίκνωση του προσφερόμενου συγκοινωνιακού έργου σε συνδυασμό με την τεράστια εισιτηριοδιαφυγή οδήγησαν, όπως ήταν αναμενόμενο, σε κατάρρευση των εσόδων. Είναι ενδεικτικό ότι οι εισπράξεις κατά τον τελευταίο μήνα με διοίκηση μετόχων, δηλαδή τον Ιούλιο του 2017 ήταν 3.575.223,63 και αυτές του Αυγούστου του 2019 που ήταν ο τελευταίος μήνας διοίκησης του κ. Παππά ανήλθαν σε 1.725.547,02, δηλαδή κάτω και από το 50% σε σχέση με αυτό το οποίο είχαν παραλάβει.

Ειδικότερα, κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2017, πριν από την κρατικοποίηση οι εισπράξεις ανέρχονταν σε περίπου 28 εκατ. ευρώ, δηλαδή 4 εκατ. κατά μέσο όρο το μήνα. Το τελευταίο πεντάμηνο του 2017, πρώτο διάστημα της υπό τον κ. Παππά διοίκησης υποχώρησαν στα 3,6 εκατ., αθροίζοντας συνολικά περίπου 18 εκατ. ευρώ.

Τον επόμενο χρόνο, το 2018, τα έσοδα υποχώρησαν ακόμη περισσότερο, ανερχόμενα σε 35,8 εκατ., δηλαδή περίπου 10,5 εκατ. λιγότερα σε σχέση με το 2017, με τις μέσες μηνιαίες εισπράξεις να πέφτουν για πρώτη φορά κάτω και από τα 3 εκατ. (2,987).

Δραματικότερη ήταν η εξέλιξη των εσόδων το πρώτο οκτάμηνο του 2019, όσο διήρκεσε η θητεία της διοίκησης του κ. Παππά. Συγκεκριμένα, στο διάστημα αυτό οι εισπράξεις ανήλθαν κοντά στα 19,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή στα 2,4 εκατ. μηνιαίως, επίδοση που ήταν η χαμηλότερη στην ιστορία του Οργανισμού.

Εν ολίγοις η διοίκηση του κ. Παππά παρέλαβε τον ΟΑΣΘ με εισπράξεις περί τα 4 εκατ. μηνιαίως και τον παρέδωσε στα 2,4 εκατ.