Skip to main content

Πετύχετε τους στόχους σας για το 2018... παίζοντας!

Το gamification, η μεταφορά της λογικής των παιχνιδιών στην πραγματική ζωή, είναι τάση που εφαρμόζεται στον τομέα εκμάθησης και αλλαγής συμπεριφορών.

Αν έχετε θέσει νέους στόχους στη ζωή σας για το νέο έτος που έρχεται, ίσως ήρθε η ώρα να ξεκινήσετε... το παιχνίδι!

Παρότι μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, πλέον μια από τις τελευταίες τάσεις στους τομείς της εκμάθησης και της αλλαγής συμπεριφορών είναι το gamification.

«Παιχνίδια που λύνουν προβλήματα στον πραγματικό κόσμο»: αυτή είναι η σύντομη ερμηνεία που δίνει για το gamification ο Βασίλης Γκογκίδης, Θεσσαλονικιός που εργάζεται στον τομέα αυτό περισσότερο από ενάμιση χρόνο.

Το gamification ή αλλιώς game based learning αποτελεί πρακτική που χρησιμοποιείται τα τελευταία δέκα χρόνια και έχει ως πυρήνα της τη μεταφορά της λογικής των παιχνιδιών στην καθημερινή ζωή. Δημιουργεί δηλαδή ένα σύστημα με κανόνες όπου προσφέρει εργαλεία στον παίκτη - χρήστη και τον καλεί να πετύχει μια αποστολή ή να ολοκληρώσει μια πίστα, προσαρμόζοντας όμως τους στόχους αυτούς στους στόχους του παίκτη στην πραγματική του ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα σχολεία στην Αμερική όπου σε κάποια εξ αυτών αντί για την κλασική βαθμολογία χρησιμοποιείται το σύστημα των πόντων που υπάρχει στα παιχνίδια ή και η έννοια της αποπεράτωσης μιας αποστολής, με την αποστολή να είναι αντικείμενο σχετικό με το σχολείο.

Παράλληλα, έχει δημιουργηθεί ένα πλήθος εφαρμογών στο διαδίκτυο που εφαρμόζουν τη θεωρία αυτή κυρίως σε τομείς υγείας (κόψιμο τσιγάρου, άθληση κλπ) αλλά και σωστής οργάνωσης του χρόνου. Είναι αρκετά διαδεδομένα πλέον τα apps που σου δίνουν ένα πόντο την ημέρα όταν κάνεις τις δουλειές του σπιτιού ή συγκρίνουν τα μέτρα που περπάτησες σε 24 ώρες με τα μέτρα που περπάτησαν οι υπόλοιποι χρήστες της εφαρμογής. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το chore wars αλλά και το todoist ενώ ένα από τα πρώτα apps ήταν αυτό της Nike.

«Δυστυχώς όσο μεγαλώνουμε σταματούμε να παίζουμε. Το παιχνίδι όμως ενέχει την αίσθηση της πρόκλησης και της ανακάλυψης, η οποία μπορεί να φέρει πολύ θετικά αποτελέσματα στην καθημερινότητα ή την εργασία μας» αναφέρει ο Βασίλης, συμπληρώνοντας ότι το gamification αποτελεί απόδειξη ότι μπορούμε να είμαστε αποτελεσματικοί και δημιουργικοί ενώ διασκεδάζουμε.

Ο ίδιος ήρθε πρώτη φορά σε επαφή με το αντικείμενο αυτό στο πρόγραμμα των μεταπτυχιακών του σπουδών σε πανεπιστήμιο του Brighton στην Αγλλία και από τον Ιούνιο του 2016 ξεκίνησε να εργάζεται σε εταιρεία του εξωτερικού κυρίως διοργανώνοντας σεμινάρια όπου εξηγεί στις εταιρείες τι εστί gamification και πώς μπορούν να το αξιοποιήσουν στην καθημερινότητα τους και το αντικείμενο εργασίας τους ή ακόμα εφαρμόζοντας το ο ίδιος για να ενισχύσει την ομαδικότητα μεταξύ των εργαζομένων σε επιχειρήσεις. Ο Βασίλης, στα 28 του χρόνια, είναι από τους ελάχιστους που ασχολούνται full time με το gamification και ίσως και ο μοναδικός στη Βόρεια Ελλάδα.

Μια μέθοδο που χρησιμοποιεί συχνά ο Βασίλης είναι η χρήση των lego. Όπως εξηγεί, «όταν οπτικοποιούμε κάτι μας είναι πιο εύκολο να το πετύχουμε». «Έχει αποδειχθεί ότι χρησιμοποιώντας τα χέρια μας για να κατασκευάσουμε κάτι, επηρεάζονται και το συνειδητό αλλά και το υποσυνείδητό μας ώστε μας είναι πιο εύκολο μετά να προσεγγίσουμε στον στόχο μας», προσθέτει.

Με κίνητρο την αγάπη του για το gamification οι Βασίλης δημιούργησε πριν από έναν χρόνο ακριβώς μια κοινότητα ανθρώπων στη Θεσσαλονίκη, Thessaloniki Gamification Meetup (δείτε εδώ) οι οποίοι ενδιαφέρονται για την μέθοδο αυτή και διοργανώνει σεμινάρια και ομιλίες. Παράλληλα κατάφερε να συνδυάσει την προσφορά σε ευάλωτες ομάδες με το gamification διοργανώνοντας δράσεις, όπως κυνήγι θησαυρού στην Άνω Πόλη με τη συμμετοχή ντόπιων και μεταναστών, bingo και jenga με πωλητές της Σχεδίας αλλά και τη δωρεά παιχνιδιών στα παιδιά του Παιδικού Χωριού SOS στο Φίλυρο.

Όπως αναφέρει ο ίδιος, το gamification αποτελεί πεδίον δόξης λαμπρό για νέους στη χώρα που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν, καθώς ο τομέας αυτός δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί πολύ στην Ελλάδα. «Κάτι που δεν υπάρχει ακόμα στην Ελλάδα είναι παραδείγματος χάρη η προσαρμογή apps gamification στη δική μας κουλτούρα. Σε κάθε κουλτούρα η έννοια του ανταγωνισμού ή ακόμα και η επιβράβευση σε κάθε παιχνίδια διαφέρει ανάλογα με τον πολιτισμό κάθε χώρας».