Skip to main content

Άσπρη μέρα στη Black Friday περιμένουν οι έμποροι της Θεσσαλονίκης

Η ημέρα ξέφρενων αγορών που μετατράπηκε σε εβδομάδα - Στο παιχνίδι των προσφορών μπαίνει δυναμικά σχεδόν το σύνολο των καταστημάτων

Ατελείωτες ουρές κόσμου, από νωρίς τα ξημερώματα, εν δυνάμει αγοραστές που θεωρούν ευκαιρία να ικανοποιήσουν τις καταναλωτικές τους ανάγκες και πανικός, που καταλήγει συχνά και σε ποδοπάτημα γιατί «όποιος πρόλαβε πρόλαβε» να βρει αυτό που θέλει στο εκάστοτε πολυκατάστημα. Οι εικόνες αυτές ανήκουν στην αμερικανική εκδοχή της «Black Friday», γιατί στα ελληνικά δεδομένα, το αμερικάνικο καταναλωτικό έθιμο που έχει κυριεύσει και τη χώρα μας, δεν αφορά μόνο μία ημέρα, αλλά για πολλά καταστημάτα μια… εβδομάδα.

Ήταν να μην έρθει στη χώρα μας η «Μαύρη Παρασκευή» από τη στιγμή που ήρθε, οι έμποροι μοιάζουν χρόνο με το χρόνο να την… ξεχυλώνουν όσο μπορούν, διαφημίζοντας μάλιστα κάποιοι στις προθήκες των καταστημάτων τους την «Black Friday Week».

Η συγκεκριμένη ημέρα, φέτος είναι στις 29 Νοεμβρίου, ή εβδομάδα υπόσχεται μεγάλες εκπτώσεις από 50% και άνω. Ωστόσο αυτό που επισημαίνουν πολλοί επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης που ευελπιστούν να δουν «άσπρη μέρα» στα ταμεία τους λόγω της Black Friday, είναι πως στην Αμερική οι εκπτώσεις φτάνουν το 90% και είναι πραγματικές εν αντιθέσει με ότι συμβαίνει σε πολλά ελληνικά καταστήματα που βγάζουν σε έκπτωση όσα δεν μπορούν να πουλήσουν με τη μείωση της τιμής να μην ξεπερνά το 60 ή το 70%.

Ευφάνταστοι τρόποι προσέλκυσης πελατών

Οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που συμμετέχουν στη Black Friday, εδώ και αρκετές μέρες έχουν ειδικά banner στα online καταστήματά τους, όπου οι καταναλωτές μπορούν να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους ώστε να ενημερωθούν νωρίτερα με newsletter για τις προσφορές στα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν. Οι επιχειρήσεις μέσα από τις ηλεκτρονικές σελίδες τους μάλιστα, προτρέπουν τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς αρκετές μέρες πριν, να φτιάξουν λίστα με τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν και να καθορίσουν συγκεκριμένο budget.

Το τελευταίο δεκαήμερο έχουν κάνει την εμφάνισή τους στις ιστοσελίδες και χρονόμετρα που μετρούν αντίστροφά μέχρι τη μεγάλη μέρα των εκπτώσεων, ενώ ήδη προβάλλονται τα πρώτα διαφημιστικά σποτ των εταιρειών.  

Την ίδια ώρα μεγάλες αλυσίδες ενδυμάτων κατεβάζουν τις τιμές τους σε συγκεκριμένα είδη ενόψει της Black Friday που πλησιάζει, ενώ πολυκαταστήματα δίνουν την ευκαιρία σε πελάτες τους, ενωμερώνοντας τους με sms ή με το viber, να αποκτήσουν τα είδη που επιθυμούν σε ιδιαίτετα χαμηλές τιμές την Παρασκευή, κάνοντας όμως κράτηση νωρίτερα και καταβάλλοντας μία μικρή προκαταβολή. Φέτος η φρενίτιδα της Μαύρης Παρασκευής φαίνεται να μπαίνει σε μεγαλύτερη γκάμα επιχειρήσεων καθώς ακόμη και κομμωτήρια και γυμναστήρια προσφέρουν έκπτωση τιμών.

Αξίζει να σημειωθεόι πως σύμφωνα με την περσινή έρευνα του Black Friday Global, στην Ελλάδα οι πέντε πιο αγορασμένες κατηγορίες προϊόντων κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής περιλαμβάνουν είδη ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρονικά είδη, οικιακές συσκευές, καλλυντικά και αρώματα.



Black Friday: νούμερα και δεδομένα

Στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, η Μαύρη Παρασκευή θα ξεκινήσει στις 29 Νοεμβρίου του 2019.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα Black Friday Global:

Η αιχμή της αγοραστικής δραστηριότητας καταγράφεται, ηλεκτρονικά, τα μεσάνυχτα και στις 2-3 μ.μ.
Κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής, κατά μέσο όρο κάθε Έλληνας αγοράζει 4 προϊόντα.
Οι Έλληνες σχεδιάζουν να ξοδέψουν περίπου 242 ευρώ ανά άτομο σε διαδικτυακά και φυσικά καταστήματα.

Σε άλλες χώρες, οι αγοραστές έχουν μικρότερο προϋπολογισμό, όπως οι Γερμανοί 211 ευρώ, ενώ οι Ισπανοί 210 ευρώ. Οι αγοραστές που προβλέπουν να ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα προέρχονται από τις ΗΠΑ (429 ευρώ), τον Καναδά ( 381 ευρώ), το Ηνωμένο Βασίλειο (351 ευρώ), την Ιρλανδία (300 ευρώ)  και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (257 ευρώ).



Πώς ξεκίνησε η Black Friday

H Black Friday, που εξελίχθηκε σε θεσμό ξεκίνησε στην Αμερική στις αρχές της δεκαετίας του '60 επίσημα, αν και υπήρχε ήδη από το 1932, την εποχή του μεγάλου Κραχ, όπου οι καταστηματάρχες δεν είχαν άλλη λύση πέρα από το κάνουν ελκυστικές προσφορές, για να μπορέσουν να βγάλουν ένα μεροκάματο.

Υπάρχουν αρκετές εκδοχές γιατί η ‘χαρά’ του καταναλωτή, κατέληξε να λέγεται μαύρη.

Η επικρατέστερη είναι πως τη δεκαετία του ‘60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα, οπότε τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

Μια άλλη εκδοχή θέλει την ονομασία αυτή να τη δίνουν οι τροχονόμοι στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, επειδή όταν πρωτοκαθιερώθηκε ο θεσμός δημιουργήθηκε μεγάλος συνωστισμός στους δρόμους, κάνοντας την ημέρα τους... κόλαση.

Μάλιστα, αν και δεν αποτελεί επίσημη αργία η συγκεκριμένη μέρα, σε ορισμένες πολιτείες, όπως στην Καλιφόρνια, δίνονται άδειες στους εργαζομένους για να πάνε να ψωνίσουν. Σε χώρες του εξωτερικού συνήθως τα μαγαζιά ανοίγουν στις έξι το πρωί, με τις ουρές του κόσμου να περιμένει ήδη, και μένουν ανοιχτά ως αργά τη νύχτα.

Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία.