Skip to main content

Πώς ο τουρισμός αλλάζει το τοπίο στην αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης

Το συνέδριο για την ακίνητη περιουσία Prodexpo North πιστοποίησε τις δυνατότητες και τις προοπτικές της αγοράς ακινήτων της Θεσσαλονίκης.

Το συνέδριο για την ακίνητη περιουσία Prodexpo North, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, υπήρξε πετυχημένο για τρεις λόγους:

Πρώτον, διότι φιλοξένησε έγκυρες απόψεις θεσμικών παραγόντων, αλλά και ανθρώπων της αγοράς ακινήτων.  

Δεύτερον, διότι παρουσιάστηκαν συγκεκριμένα στοιχεία τόσο για την αγορά ακινήτων σε πολλές από τις εκφάνσεις της, όσο και για τους πελάτες της, ενώ ταυτόχρονα βγήκαν ειδήσεις.

Τρίτον, διότι το συνέδριο έγινε τη σωστή στιγμή, αφού στη δεδομένη συγκυρία η αγορά ακινήτων βρίσκεται σε φάση νέας εκκίνησης, μετά από πολλά χρόνια ύφεσης, σχεδόν μηδενικής ζήτησης και διαρκούς υποχώρησης των τιμών. Επειδή ως γνωστόν η οικονομία είναι εν πολλοίς «κλίμα» η διάθεση των ανθρώπων που συμμετέχουν σε μια διαδικασία αποτελεί καθοριστικός παράγοντας για την έκβαση της.

Εάν επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας στη Θεσσαλονίκη –άλλωστε πολλοί από τους εισηγητές είτε δραστηριοποιούνται, είτε κατάγονται από την πόλη και τη γνωρίζουν καλά- μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, καθώς το ενδιαφέρον για ακίνητα το τελευταίο διάστημα διαρκώς αυξάνεται. Πρώτα πρώτα ενδιαφέρονται οι επιχειρηματίες της φιλοξενίας –οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και όσοι επιθυμούν να εισέλθουν στον συγκεκριμένο κλάδο. Η είδηση για την απόφαση του ξενοδοχειακού ομίλου Marriott να εντάξει στην αλυσίδα του ένα ή δύο ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη, αλλά και η επίσημη ανακοίνωση για τη λειτουργία από τις αρχές του προσεχούς Ιουνίου ενός νέου boutique hotel, δυναμικότητας 42 δωματίων, στην οδό Αντιγονιδών στη Θεσσαλονίκη, από την HotelBrain, σε παλιό κτήριο το οποίο έχει πλήρως ανακαινιστεί, συμπληρώνουν τις πολλές πληροφορίες που υπάρχουν για μετατροπή αρκετών παλαιών κτηρίων στο κέντρο της πόλης σε μικρά ξενοδοχεία - boutique. Είναι σαφές ότι η αύξηση της επισκεψιμότητας στη Θεσσαλονίκη και η βάσιμη εκτίμηση για ακόμη μεγαλύτερο τουριστικό ρεύμα στην πόλη τα επόμενα χρόνια κινητοποιούν τους επιχειρηματίες του κλάδου. Στην ίδια κατεύθυνση και πολλοί ιδιώτες οι οποίοι αγοράζουν παλαιά διαμερίσματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να τα αξιοποιήσουν με τη μέθοδο της μίσθωσης περιορισμένου χρόνου (Airbnb), που επίσης αναπτύσσεται ταχύτατα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο δήμος Θεσσαλονίκης, αφού από το βήμα του Prodexpo North ο κ. Γιάννης Μπουτάρης αφενός πρότεινε να λειτουργήσουν ως φοιτητικές εστίες και youth hostels το Παπάφειο και το κτήριο της ΥΦΑΝΕΤ, ώστε να τονωθεί ο νεανικός τουρισμός, και αφετέρου αποκάλυψε ότι ο δήμος εξετάζει τη δυνατότητα αξιοποίησης των παλαιών κτηρίων στον άξονα της οδού Εγνατίας μέσω ευρωπαϊκών πόρων.  

Το άλλο πολύ σημαντικό που πιστοποίησαν οι μεσίτες της Θεσσαλονίκης είναι ότι το 93% των αγοραπωλησιών ακινήτων το 2017 πραγματοποιήθηκαν τοις μετρητοίς. Δηλαδή με λεφτά τα οποία βγήκαν από στρώματα και σεντούκια –ένα μέρος τους προφανώς προέκυψε από γκρίζες πλευρές της οικονομικής δραστηριότητας- και πιθανόν μπήκαν σε άλλα στρώματα και άλλα σεντούκια. Διότι τα capital controls και οι επιδρομές του δημοσίου στους τραπεζικούς λογαριασμούς, σε συνδυασμό με το «πόθεν έσχες» που ισχύει για την αγορά ακινήτου έχουν οδηγήσει πολλούς Θεσσαλονικείς να διακινούν χρήματα εκτός τραπεζικού συστήματος. Μετρητά σε χάρτινους φακέλους και πλαστικές σακούλες, με ότι κινδύνους κρύβει μια τέτοια διαδικασία. Οι αρμόδιοι ας λάβουν υπόψιν τους την πραγματικότητα και ας φροντίσουν να δώσουν λύση σε αυτή τη βάση.   

Το αισιόδοξο μήνυμα για τη Θεσσαλονίκη οφείλεται σε αυτή καθαυτή τη φύση της αγοράς ακινήτων. Η λειτουργία ξενοδοχείων και η κινητικότητα στην αγορά αστικών ακινήτων παράγει κοινωνικά και οικονομικά αποτελέσματα. Όταν η αναγνωρισιμότητα, η εξωστρέφεια και η επισκεψιμότητα μιας πόλης αυξάνονται έχουμε δύο ασφαλείς συνέπειες: άνοδο του κοσμοπολιτισμού και τόνωση της οικονομίας. Βελτίωση δηλαδή σε δύο στοιχεία τα οποία αλληλοσυμπληρώνονται και αλληλοτροφοδοτούνται, ποιοτικά και ποσοτικά. Η Θεσσαλονίκη απέχει πολύ από το να είναι μεγαλούπολη, αυτό που λέμε μητροπολιτικό κέντρο, ένα ρόλο που παίζουν στην Ευρώπη –για παράδειγμα- η Κωνσταντινούπολη, η Ρώμη, το Παρίσι, το Λονδίνο. Δεν της αξίζει, όμως, και ο ρόλος του απόλυτου κομπάρσου, που παραμένει άγνωστος πέρα από τη γειτονιά του και συναλλάσσεται μόνο με τον… εαυτό του. Η ιστορία της, η γεωγραφία της, η φυσική της ομορφιά πλάι στη θάλασσα, η εξελιγμένη αγορά της και ο τρόπος ζωής που προσφέρει επιτρέπουν στους Θεσσαλονικείς να σκέφτονται κάτι καλύτερο, μεγαλύτερο και παραγωγικότερο για την περιοχή. Σε αυτή την κατεύθυνση η αγορά ακινήτων μπορεί να μην είναι ικανή από μόνη της να καθορίσει τις εξελίξεις –οι ξένοι που αγοράζουν ακίνητα υπάρχουν, αλλά ακόμη δεν είναι τόσο πολλοί-, σηματοδοτεί, όμως, τις δυνατότητες…