Skip to main content

Αυτά είναι τα ατού των F-35 που παίρνει η Ελλάδα - Ένας ιπτάμενος εξηγεί στη Voria.gr

Ένας Ιπτάμενος ξεδιπλώνει τα ατού των F-35 που παίρνει η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδος και τα οποία αποτελούν διακαή πόθο της Τουρκίας

Τι θα αλλάξει στην Πολεμική μας Αεροπορία εφόσον έρθουν τα F-35 από τις ΗΠΑ; Γιατί είναι περιζήτητο αυτό το αεροσκάφος; Τι δυνατότητες έχει; Ποια είναι τα ελληνικά «αβύθιστα αεροπλανοφόρα» στο Αιγαίο; Γιατί «βλέπει» όπως ο αλεξιπτωτιστής; Πώς «κουμπώνει» με τα Rafale; Γιατί… ανησυχεί η Άγκυρα;

Οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις έχουν μεγάλο ενδιαφέρον. Άλλωστε, μόνο… χαμηλές πτήσεις δεν ακολούθησαν οι συζητήσεις μετά το ταξίδι του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, όπου άναψε το πράσινο φως για την ενίσχυση της Πολεμικής μας Αεροπορίας με τα αεροσκάφη F-35.

Σήμερα μιλάει για το θέμα στη Voria.gr o Πάνος Γεωργιάδης, Σμήναρχος Ιπτάμενος ε.α., με χιλιάδες ώρες πτήσεων στο ενεργητικό του, Αξιωματικός Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, Διοίκησης και Εξοπλισμών του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας επί σειρά ετών, Διευθυντής του Κέντρου Συντονισμού Αεροπορικών Επιχειρήσεων των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά και Εκπαιδευτής του Κεντρικού Συστήματος Διοίκησης και Ελέγχου του ΝΑΤΟ. «Σκανάρει» τα αεροσκάφη F-35 και εκτιμά τις νέες ισορροπίες που διαμορφώνονται στην περιοχή με την ενίσχυση του στόλου της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

«Έχει την ικανότητα να “βλέπει” μακριά και πλήρως»

Και φυσικά, το κυρίαρχο ερώτημα που καλείται να απαντήσει ο κ. Γεωργιάδης με την πολύχρονη εμπειρία του είναι τι θα αλλάξει στην Πολεμική μας Αεροπορία με τα F-35. «Είναι ένα αεροσκάφος 5ης γενιάς, το οποίο περιλαμβάνει πάρα πολύ μεγάλες καινοτομίες, που αφορούν όχι τόσο στα πτητικά του χαρακτηριστικά, τα οποία εν πολλοίς είναι άγνωστα, αλλά κυρίως στην ικανότητά του να “βλέπει” μακριά και πλήρως. Ουσιαστικά δηλ. να ταυτίζει την εικόνα της τακτικής κατάστασης με την πραγματική και να την κάνει ηλεκτρονική – ηλεκτροπτική, ταξιδεύοντας σε όλο το ηλεκτρομαγνητικό οπτικό και υπέρυθρο φάσμα», λέει.

Είναι «ώριμη» η Αεροπορία μας για να αποφασίζει

Και πώς φτάνουμε στο να επιλέξουμε το F-35; Γιατί το συγκεκριμένο, ερωτάται ο κ. Γεωργιάδης. Ο ίδιος εκτιμά πως «πέραν της εξειδίκευσης του καθενός κι όσο κι αν παρακολουθεί την τεχνολογία, το σίγουρο είναι πως σε τακτικό επιχειρησιακό επίπεδο, η Πολεμική μας Αεροπορία είναι αρκετά ώριμη, όσο και τα Επιτελεία κι οι επιτροπές, για να κρίνει την ικανότητα του συγκεκριμένου αεροσκάφους. Και αυτό γιατί, τα τελευταία χρόνια, μετέχει με συμμαχικές χώρες σε κύριες ασκήσεις μέσης και μεγάλης κλίμακας διεθνώς, αλλά κυρίως σε αυτές του “Ηνιόχου” και του “Blue Flag” στο Ισραήλ. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια “παλεύουν” τα ελληνικά πληρώματα ως σύμμαχοι και αντίπαλοι στα σενάρια αυτών των ασκήσεων. Άρα σε μεγάλο βαθμό γνωρίζουν τις ικανότητες σε επιχειρησιακό και τακτικό επίπεδο του F-35».

Δεν τα ξέρουμε όλα…

«Έχει βέβαια και πολλές άγνωστες παραμέτρους. Θα μπορούσα να σας αναφέρω ενδεικτικά πως από την εμπειρία μου, όταν είχα μπει στο simulator του, ότι εντυπωσιάζουν ακόμη και τώρα -ενώ περάσαν χρόνια- τα χαρακτηριστικά του F-35 Lighting (αυτής της… αστραπής). Θα σας ανέφερα για παράδειγμα πως ο χειριστής έχει μια πανάκριβη κάσκα, όπου εκεί οδηγούνται πολλές πληροφορίες».

«Σαν να κρεμιέσαι από αλεξίπτωτο»

Τι είναι αυτό που το κάνει ξεχωριστό;

«Το σημαντικότερο και εντυπωσιακότερο είναι πως το αεροσκάφος F-35 έχει κάμερες σε όλη του την επιφάνεια και κυρίως κάτω από την “κοιλιά”, οι οποίες με την κατάλληλη διακοπτολογία, φέρνουν από το περιβάλλον εικόνα σαν να… κρεμάς έναν άνθρωπο από αλεξίπτωτο. Σαν να μην υπάρχει δηλ. κανένα εμπόδιο μεταξύ των ματιών του και του εδάφους. Κυριολεκτικά. Τι σημαίνει αυτό; Ο πιλότος σε αυτό το περιβάλλον θα πρέπει να πιστοποιήσει ως άνθρωπος, ότι αυτό που βλέπει -όσο μπορεί- είναι και το πραγματικό. Γιατί ο μελλοντικός πόλεμος, όσο ποτέ άλλοτε, θα είναι της παραπλάνησης. Αυτό σημαίνει πολλά για την αξία φυσικά του ανθρώπου, αλλά αναφέρομαι στο περιβάλλον, σε κλειστό χώρο, ως βομβαρδιστικό, για στόχους επιφανείας όσο και στην εναέρια μάχη».

Γιατί το F-35 γίνεται περιζήτητο και ποιος ο… συμμαχικός του ρόλος;

«Καταρχήν μιλάμε για ένα παλιό πρόγραμμα. Η παρθενική του επίσημη πτήση είναι το 2006. Αυτό δεν είναι εντυπωσιακό. Πάντα έτσι συνέβαινε  στις γενιές των αεροσκαφών. Όποιες παθογένειες και “εφηβικά” προβλήματα έχουν παρουσιάσει τα αεροσκάφη, άρα τα μοντέλα που θα φτάσουν σε μας, Block 4, τουλάχιστον έχουν θεραπευτεί, όπως επίσης έχουν γίνει και οι όποιες βελτιώσεις.
Ναι, είναι περιζήτητο. Η τελευταία χώρα που τα παρήγγειλε επίσημα είναι η Φινλανδία με 64 αεροσκάφη, η οποία προσδοκά να μπει τώρα στο ΝΑΤΟ. Το κυριότερο όμως είναι πως οι χώρες γύρω μας, όπως η Ιταλία και το Ισραήλ, έχουν το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Σημειώστε πως δεν έχει να κάνει μόνο στο τακτικό επίπεδο, αλλά και στο συμμαχικό και κυρίως στο μοντέλο “3+1”. Δηλ. όταν εμείς “παίζουμε” στο μοντέλο Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ και ΗΠΑ, που οι δύο τελευταίες το έχουν. Εάν το έχουμε κι εμείς, θα έχουμε έναν πολύ σημαντικό συνδετικό κρίκο, δηλ. “χρυσό”, που θα μπορούσε να ενώσει αυτήν τη συμμαχία στην πράξη, κυριολεκτικά».



Υπενθυμίζεται πως η Τουρκία εξαιρέθηκε από το πρόγραμμα συμπαραγωγής των F-35 από τις ΗΠΑ επί προεδρίας Τραμπ και από τότε είναι διακαής πόθος η απόκτησή τους, πόθος τον οποίον η Άγκυρα δεν κρύβει…

Τα Rafale και τα γαλλικά μαθήματα… Made in Greece

Ουσιαστικά και με χρονικό ορίζοντα το 2027 ή 2028 πηγαίνουμε σε μια υπεροπλία έναντι του γείτονά μας, ο οποίος συνεχίζει τις προκλήσεις;

«Με τα σημερινά δεδομένα, θα έχουμε υπεροπλία. Να σημειωθεί πως τα γαλλικά μαχητικά Rafale, έστω κι αυτά τα 6 που έχουμε,  έχουν αλλάξει κυρίως αυτήν την ισορροπία. Πρόσφατα διαβάζαμε από συνάδελφους πως εντάχθηκαν πάρα πολύ εύκολα στο ελληνικό οπλοστάσιο. Άλλωστε, είχαμε το Mirage 2000–5.  Τολμώ να πω ότι ακόμη κι οι Γάλλοι μαθαίνουν κι από εμάς…».

Μιλάμε τώρα για τα F-35 που βγαίνουν σε τρία βασικά μοντέλα…

«Ναι. Το Α είναι ένα συμβατικό αεροσκάφος, το Bravo, που είναι βραχείας και κάθετης απογείωσης, και το Charlie, που είναι κατασκευής για αεροπλανοφόρα.
Σχετικά εύκολα μπορεί κανείς να δει τα πλεονεκτήματα στις ανοιχτές σελίδες της κατασκευάστριας εταιρίας, της Lockheed Martin. Κι από εκεί αντιλαμβανόμαστε πως έχουμε να κάνουμε με ένα αεροσκάφος, που μπορεί να πετά πολύ μακριά. Αξίζει να σημειωθεί πως το F-35 όπως και το Rafale μπορεί να “κυκλώσει” κυριολεκτικά, χωρίς ανεφοδιασμό, την περιοχή από την Κρήτη, την Κύπρο και να έρθει σχεδόν από τον Εύξεινο Πόντο. Άρα μπορεί να επιλέξει όλα τα αδύναμα στοιχεία του δυνητικού αντιπάλου και τον τόπο, τον χρόνο, αλλά και τον τρόπο που θα περάσει αυτές τις γραμμές, για να πλήξει τους στόχους σε βάθος. Η κύρια φιλοσοφία του F-35 είναι “επιθετική”, αν και ο όρος επιθετικός – αμυντικός είναι παντελώς άχρηστος, ειδικά στην αεροπορία».

Το σκάκι, το νέο… άλογο και τα «αβύθιστα αεροπλανοφόρα»

Αναφέρατε τον όρο κάθετης απογείωσης. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς λόγω των νησιών μας;

«Να σας πω, κ. Θεοδωρακίδη πως ήταν όταν ήμουν ενεργός αξιωματικός στο Αρχηγείο και ειδικά στους Εξοπλισμούς, όλα αυτά ήταν πολύ καίρια ερωτήματα, στις ομάδες, στις επιτροπές και τις συζητήσεις μας -πολύ απόρρητα, βέβαια, αλλά κάποια πράγματα μπορούν να λεχθούν. Το μεγάλο “μυστικό”, θα μπορούσα να πω, είναι το εξής: να “παντρέψεις” το περιβάλλον με το μέσο. Ουσιαστικά, δηλ. την σκακιέρα με τα πούλια. Φανταστείτε πως στη σκακιέρα μας παίρνουμε ένα άλογο που κάνει πολλές περισσότερες κινήσεις από τις τρεις γνωστές, ίσως ακόμη και επτά. Την ίδια ώρα σκεφτόμαστε και το ταμπλό όπου θα παίξουμε, δηλ. το περιβάλλον. Ναι, όμως το “σκάκι” της αεροπορίας είναι τρισδιάστατο και αντιλαμβάνεστε το περιβάλλον πολυπλοκότητας».

Τι σημαίνει αυτό;

«Φανταστείτε δηλ. τρία ταμπλό. Το δυνητικό περιβάλλον του κλειστού Αιγαίου όσο και αυτό της ανοιχτής θάλασσας για τη Μέση Ανατολή είναι δύο διαφορετικές καταστάσεις. Ειδικά όμως στο Αιγαίο με τόσα “αβύθιστα αεροπλανοφόρα”, ένα αεροσκάφος όπως είναι τα μοντέλα Bravo και Charlie του F-35, ειδικά το πρώτο, θα μπορούσε να αποτελέσει έναν στρατηγικό εφιάλτη, ο οποίος δεν μπορεί να ξεπεραστεί, τόσο με την αμυντική δική μας φιλοσοφία, όσο και με την επιθετική.

Ποια είναι τα «αβύθιστα αεροπλανοφόρα»;

«Είναι τα νησιά μας. Φανταστείτε πόσα ελικοδρόμια -φυσικά ή τεχνητά- έχουμε στα ελληνικά νησιά. Ξεχάστε για λίγο τα συμβατικά αεροδρόμια. Σκεφτείτε ακόμη και γήπεδα μπάσκετ χωρίς τις μπασκέτες…».

Αυτό μάλλον δημιουργεί μεγαλύτερους πονοκεφάλους στην τουρκική πολεμική αεροπορία;

«Όχι μόνον αυτό. Θα αποτελέσει και παγκόσμιο μοντέλο της νέας φιλοσοφίας. Αυτά δεν περνούν απαρατήρητα από τους σχεδιασμούς των εταιριών. Ό,τι φτιάχνουν κατασκευάζεται και για το αντίστοιχο δυνητικό περιβάλλον όπου θα επιχειρήσει.
Φανταστείτε μια τετράδα αεροσκαφών που για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θα προσγειωθούν σε ένα νησί – βατήρα που δεν θα το ξέρει ουδείς. Και θα μπορεί να επιχειρήσει με το κατάλληλο κλιμάκιο και την αντίστοιχη προετοιμασία. Άρα, πού θα ψάξουν οι αντίπαλοι;

Σε πολλές συζητήσεις ακούμε πως το F-35 είναι «αόρατο». Τι σημαίνει αυτό;

«Ο όρος αυτός δεν είναι σωστός. Είναι δηλ. μικρής επιφάνειας εντοπισμού. Ελάχιστης. Η τεχνολογία απαντά σε αυτά με ειδικά ραντάρ και ειδικών κυμάτων -χιλιοστομετρικού κύματος ή οτιδήποτε άλλου. Πολλοί χρησιμοποιούν τον όρο “αόρατο”, αλλά αυτό θα μπορούσαν να το απαντήσουν τα πληρώματα που το αντιμετώπισαν. Γενικώς όμως ισχύει».

Κι ο ρόλος της ΕΑΒ σε αυτό το εγχείρημα;

«Είναι μια φανταστική ευκαιρία. Όλα αυτά τα γιγάντια προγράμματα είναι πολύ ακριβά, θα πρέπει να τα μειώσουμε και να αξιοποιήσουμε την τεράστια γεωπολιτική αξία της Ελλάδας. Να μας βοηθήσουν αυτοί που μας τα πουλάνε και να αξιοποιήσουμε την ανάλογη τεχνογνωσία που έχουμε με δικό μας κόσμο».