Skip to main content

Πιτσιλής: Αναγκαίο ένα σύστημα διάκρισης φορολογικών παραβάσεων

Ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων μιλάει στη Voria για τις προτάσεις και τους στόχους της ΑΑΔΕ για το 2019.

Τη διάκριση μεταξύ προμελετημένων φορολογικών παραβάσεων και εκείνων, οι οποίες προέρχονται από σφάλμα του ελεγχόμενου, προτείνει, μιλώντας στη έντυπη έκδοση της Voria.gr, ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής. Σύμφωνα με τον κύριο Πιτσιλή, είναι σημαντικός ο διαχωρισμός υποθέσεων, για τις οποίες επιβάλλονται πρόστιμα, ούτως ώστε να καταστεί δικαιότερη η φορολογική διαδικασία. 

Ο ίδιος επισημαίνει ότι σκοπός της ΑΑΔΕ είναι στη διάρκεια του 2019 να εφαρμοστεί πιλοτικά η ηλεκτρονική τιμολόγηση, με προοπτική να εφαρμοστεί σε ευρεία κλίμακα από το 2020 και ύστερα.

Επιπλέον, επισημαίνει ότι η διασύνδεση και των ταμειακών μηχανών με τα συστήματα της ΑΑΔΕ, αποτελεί μέρος του σχεδιασμού της Ανεξάρτητης Αρχής.

Η συνέντευξη του Γιώργου Πιτσιλή στη Voria.gr:

- Κύρια διοικητά, οι φορολογικοί έλεγχοι στις επιχειρήσεις αποφέρουν έσοδα; Σε τι ποσοστό ανέρχεται η παραβατική συμπεριφορά; Οι έλεγχοι στοχεύουν κυρίως σε μεγάλες επιχειρήσεις, σε μικρές ή στο σύνολό τους;

O ελεγκτικός προγραμματισμός αφορά τόσο τις μικρές, όσο και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις υφίσταται το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων, για τις μεσαίες και μικρότερες υπάρχουν οι ΦΑΕ και οι ΔΟΥ. Σε κάθε περίπτωση όμως, εφαρμόζονται ειδικά κριτήρια προτεραιοποίησης για τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με δεδομένες τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναφορικά με τον χρόνο παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων, ο χρόνος για τη διενέργεια ελέγχων έχει περιοριστεί σημαντικά. Όσο πιο πρόσφατες είναι οι ελεγχόμενες χρήσεις, τόσο χαμηλότερες είναι οι προσαυξήσεις που βεβαιώνονται. Ωστόσο, δεν περιμένουμε έσοδα μόνο από τους ελέγχους αυτούς καθεαυτούς, αλλά και από τη συμμόρφωση που τους ακολουθεί. Η παραβατικότητα που παραγράφεται στους εμφανείς ελέγχους της αγοράς από τις ομάδες ειδικών ερευνών ανέρχεται περίπου στο 60%, ενώ η παραβατικότητα στις ΔΟΥ υπερβαίνει το 20%.

Θα ήταν σκόπιμο να μειωθούν τα πρόστιμα; Ενδεικτικά αναφέρω ότι σε περιπτώσεις απώλειας βιβλίων οι χρηματικές ποινές φτάνουν έως και τις 2.500 ευρώ.

Τα πρόστιμα αποτελούν νομοθετικό ζήτημα. Εφόσον το αναφέρετε, όμως, θα μπορούσα να πω, ότι απαιτείται ένα σύστημα, το οποίο θα διαχωρίζει ακόμα περισσότερο τις παραβάσεις που γίνονται χωρίς σκοπιμότητα φοροδιαφυγής, από τις παραβάσεις που γίνονται με σκοπό την απόκρυψη φορολογητέας ύλης. Στο πλαίσιο αυτό, χρησιμοποιώντας το παράδειγμα που θέσατε, θα πρέπει να μπορούμε να διακρίνουμε αν η απώλεια βιβλίων είναι ακούσια ή μέρος μιας συμπεριφοράς που αποσκοπεί σε φοροδιαφυγή. Ενδεχομένως, θα πρέπει να επανεξετάσουμε ορισμένα ζητήματα στον συγκεκριμένο τομέα.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση, ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής. Τα έχετε εξαγγείλει. Πότε θα τα δούμε να υλοποιούνται;

Οι δικές μας υπηρεσίες δουλεύουν εντατικά στον τομέα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της ηλεκτρονικής τήρησης βιβλίων, έτσι ώστε να μπορέσουμε το 2019 να προχωρήσουμε στην πιλοτική τους εφαρμογή. Το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής θα ακολουθήσει, αφού τεθούν οι βάσεις της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Ο δεύτερος στόχος είναι η ευρύτερη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της ηλεκτρονικής τήρησης βιβλίων, το 2020, με στόχο την κάλυψη του γενικού πληθυσμού των επιχειρήσεων. Ο στόχος είναι φιλόδοξος και προσπαθούμε να τον τηρήσουμε δουλεύοντας εντατικά.

- Θα υπάρξει κόστος για τις επιχειρήσεις από αυτό το μέτρο;

Με βάση το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης προβλέπεται η παροχή των σχετικών υπηρεσιών από παρόχους.

Παρόλ΄αυτά, όσο διευρύνεται η πληθυσμιακή βάση, η οποία θα χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, και αναλόγως με τη διεισδυτικότητα των υπηρεσιών παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην αγορά, καθώς και τις τιμολογιακές πολιτικές που θα διαμορφωθούν, θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο παροχής κάποιων βασικών υπηρεσιών και από την ΑΑΔΕ. Ακόμα είναι πολύ νωρίς για να έχουμε μια καθαρή εικόνα για τις ανάγκες που θα διαμορφωθούν.

Ήδη έχουμε εισηγηθεί στο υπουργείο Οικονομικών ως προς την πιστοποίηση των παρόχων. Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε σε επικοινωνία με τους φορείς των εταιρειών πληροφορικής επισημαίνοντας την ανάγκη εφαρμογής μίας τιμολογιακής πολιτικής, που δεν θα είναι απαγορευτική για τη μέση επιχείρηση.

Είναι στις προβλέψεις σας, να συνδεθούν και οι ταμειακές μηχανές με το υπουργείο Οικονομικών;

Είναι κάτι που εντάσσεται στο σχεδιασμό μας, ούτως ώστε σταδιακά να περιλάβουμε στην ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων ό,τι στοιχείο προκύπτει από τα παραστατικά χονδρικής ή λιανικής πώλησης. Σημειώνεται ότι απαιτούνται σύγχρονες ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να συνδέονται με το διαδίκτυο και κατ’ επέκταση με τη βάση δεδομένων που θα δημιουργηθεί.

- Πώς διαμορφώνεται το τοπίο σε επίπεδο φορολογικής συμμόρφωσης κατά τη διάρκεια καθώς και στη μετά μνημονίων εποχή, την οποία διανύουμε; Σας υπενθυμίζω τα περιστατικά που έχουμε παρακολουθήσει κατά καιρούς με παρεμπόδιση φορολογικών ελέγχων και άσκηση βίας από πολίτες.

Η ευρύτερη εικόνα είναι ότι οι Έλληνες παρά τη μεγάλη πίεση, την οποία δέχτηκαν τα εισοδήματά τους στα χρόνια των μνημονίων, προσπαθούν να καταβάλλουν τους φόρους τους, αν και με δυσκολία σε σχέση με το παρελθόν. Θα ήταν άδικο να κρίνει κανείς τη συνολική εικόνα ως προς τη φορολογική συμμόρφωση, από τα ελάχιστα περιστατικά βίας ή απειλών που έχουν εκδηλωθεί παλαιότερα προς εκφοβισμό των ελεγκτών. Πέρυσι είχαν καταγραφεί τέσσερα περιστατικά, ενώ φέτος εκδηλώθηκε μόλις ένα περιστατικό.

Χρειάζεται να οικοδομηθεί μια στέρεα σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους – πολίτη. Οι πολίτες έχουν δικαίωμα σε ένα δίκαιο και διαφανές φορολογικό σύστημα. Θα πρέπει όμως να αποδεχθούν και οι ίδιοι ότι το κράτος χωρίς φορολογικά έσοδα, δεν μπορεί να προσφέρει ανταποδοτικά οφέλη στους πολίτες. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα για όλους μας. Να χτίσουμε αυτή τη σχέση εμπιστοσύνης, η οποία θα βοηθήσει τη χώρα μας στη νέα εποχή που εισέρχεται.