Skip to main content

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για την υιοθέτηση κυλιόμενου αυτοκινητόδρομου στα Τέμπη

Ο κυλιόμενος αυτοκινητόδρομος και η εφαρμογή του αφορά σε μία απόσταση 8 περίπου χιλιομέτρων, από τον παλιό σταθμό Τεμπών μέχρι τη Ραψάνη.
Στην υιοθέτηση κυλιόμενου αυτοκινητόδρομου για την Κοιλάδα των Τεμπών φαίνεται ότι οδηγείται η Κυβέρνηση μετά και τις σχετικές ανακοινώσεις του Υπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Δημ. Ρέππα προ ημερών στην Βουλή, καθώς, όσο περνάει ο καιρός, γίνεται σαφέστερο ότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος, για να αποκατασταθεί η οδική κυκλοφορία στην κοιλάδα των Τεμπών.

Ο κυλιόμενος αυτοκινητόδρομος και η εφαρμογή του αφορά σε μία απόσταση 8 περίπου χιλιομέτρων, από τον παλιό σταθμό Τεμπών μέχρι τη Ραψάνη, που θα διανύεται σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από το τρένο, το οποίο θα μεταφέρει τουλάχιστον 30 νταλίκες σε κάθε διαδρομή. Ωστόσο, για να συμβεί αυτό, υπάρχουν διάφορες τεχνικές δυσκολίες οι οποίες και θα πρέπει να ξεπεραστούν.

Ήδη, στελέχη του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΕΔΙΣΥ), θυγατρικής του ΟΣΕ, μελετούν την περιοχή, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις, για να διευκολύνονται τα φορτηγά να ανεβοκατεβαίνουν γρήγορα στο τρένο. Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει είναι προς την πλευρά του σιδηροδρομικού σταθμού Ραψάνης, όπου η παλιά γραμμή δεν φτάνει μέχρι το σταθμό.

Απαιτείται, ως εκ τούτου, μικρό συμπληρωματικό έργο, ίσως γεφύρωση, σε μήκος πενήντα περίπου μέτρων, παράλληλα της κοίτης του Πηνειού, που θα επιτρέψει στη γραμμή να επεκταθεί μέχρι το σημείο, όπου υπάρχει άφθονος χώρος για ελιγμούς φορτηγών. Στελέχη της ΕΔΙΣΥ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ διερευνούν στο εξωτερικό τη δυνατότητα ενοικίασης ενός τρένου μεταφοράς οχημάτων.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, επειδή η παλιά σιδηροδρομική γραμμή δεν ενώνεται στις δύο άκρες της με τη διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων, το ειδικό τρένο θα τοποθετηθεί πάνω στην παλιά γραμμή με γερανούς, σε διάστημα λίγων ωρών. Το τρένο, θα διαθέτει μηχανές και από τις δύο άκρες του και η φόρτωση θα γίνεται ως εξής: Από τους χώρους ελιγμών στο Σ. Σ. Τεμπών και Σ. Σ. Ραψάνης, όπου θα φθάνουν τα μεγάλα οχήματα, αυτά θα μπαίνουν κατευθείαν με ράμπα στα ειδικά βαγόνια, που είναι συνεχόμενα και δεν έχουν ενδιάμεσα κενά.

Έτσι τα αυτοκίνητα, γρήγορα, το ένα πίσω από το άλλο θα καταλαμβάνουν όλο το μήκος του τρένου και η φόρτωση θα ολοκληρώνεται σε 10- 15 λεπτά. Οι οδηγοί θα μένουν στις θέσεις τους και η αποβίβαση θα γίνεται άμεσα, κατά τον ίδιο τρόπο, από την άλλη πλευρά του τρένου, με το εμπρός μέρος των αυτοκινήτων. Στην άλλη άκρη θα αναμένουν τα οχήματα που κινούνται αντίθετα και αυτό θα γίνεται μάλλον σε 24ωρη βάση.

Τα βαγόνια διαθέτουν στα πλάγια ειδικό στηθαίο, που καθοδηγεί και συγκρατεί τις ρόδες, ώστε αυτές να κινούνται ευθεία. Η εκτίμηση είναι ότι καθημερινά μπορούν να μεταφέρονται πάνω από 500 μεγάλα οχήματα προς κάθε κατεύθυνση, αριθμός που μπορεί να συμπεριλάβει το μεγαλύτερο μέρος της 24ωρης κίνησης των νταλικών, που πάνε από άλλες οδούς.