Skip to main content

Ποδηλατόδρομοι Κ. Καραμανλή: Μετά τους ποδηλάτες τούς εγκατέλειψε και ο δήμος

Από την αυτοψία την οποία έκανε η Voria.gr προκύπτει ότι στο μεγαλύτερο μέρος τους οι ποδηλατόδρομοι έχουν ουσιαστικά καταργηθεί στην πράξη.

Εικόνα απόλυτης καταπάτησης και πλήρους εγκατάλειψης εμφανίζουν οι δύο ποδηλατόδρομοι επί της οδού Κ. Καραμανλή τους οποίους έθεσε σε πιλοτική λειτουργία ο δήμος Θεσσαλονίκης τον περασμένο Ιούλιο.

Παρά τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν έως και χθες στην πόλη, οι ποδηλάτες οι οποίοι τους χρησιμοποιούν είναι ελάχιστοι, μετρημένοι στα δάκτυλα, αλλά κι αυτοί, χρειάζεται να παρακάμψουν δεκάδες εμπόδια εξ αιτίας των αναρίθμητων παράνομων σταθμεύσεων επί της ειδικής λωρίδας αποκλειστικής διέλευσης για ποδήλατα. Την ίδια ώρα, σχεδόν τα μισά από τα πλαστικά πασαλάκια τα οποία είχαν τοποθετηθεί για να διαχωρίζουν τους ποδηλατόδρομους από το υπόλοιπο οδόστρωμα, έχουν καταστραφεί, χωρίς να έχουν αντικατασταθεί από τον δήμο.

Από την αυτοψία την οποία έκανε η Voria.gr στις αρχές της εβδομάδας προκύπτει ότι στο μεγαλύτερο μέρος τους οι ποδηλατόδρομοι έχουν ουσιαστικά καταργηθεί στην πράξη. Κάθε τόσο, παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν τον ποδηλατόδρομο αναγκάζοντας τους ελάχιστους χρήστες του να κάνουν ελιγμούς, περνώντας στο ρεύμα κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Οι παράνομες σταθμεύσεις αφορούν τόσο οχήματα τροφοδοσίας καταστημάτων όσο και ιδιωτικά ΙΧ. Το φαινόμενο είναι συχνότερο σε σημεία στα οποία υπάρχουν εμπορικές δράσεις (σούπερ μάρκετ, καφέ, εμπορικά καταστήματα, μάντρες αυτοκινήτων κ.ο.κ.).

Ως παρεπόμενη συνέπεια των παράνομων σταθμεύσεων είναι η καταστροφή των διαχωριστικών πλαστικών πασσάλων, κυρίως στα σημεία όπου υπάρχουν καταστήματα. Το πρώτο διάστημα ο δήμος φρόντιζε να τα αντικαθιστά, πλέον όμως και αυτά έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους. Αποτέλεσμα είναι περίπου τα μισά από τα διαχωριστικά πασαλάκια να είναι κατεστραμμένα στο οδόστρωμα, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στο ρεύμα προς το κέντρο της πόλης όπου υπάρχουν και περισσότερες εμπορικές δράσεις.

Όπως δήλωσαν στη Voria.gr καταστηματάρχες αλλά και κάτοικοι της περιοχής, το εγχείρημα του ποδηλατόδρομου φαίνεται να έχει αποτύχει. «Η λειτουργία τους δημιούργησε πολλά προβλήματα, τόσο σε εμάς τους επαγγελματίες, αλλά και στους κατοίκους και ταυτόχρονα δεν φαίνεται να αξιοποιείται ούτε από τους ποδηλάτες. Στην αρχή περνούσαν καμιά εκατοστή τη μέρα, τώρα είναι μετρημένοι στα δάκτυλα», αναφέρει ιδιοκτήτης καταστήματος ανταλλακτικών.

Ποδηλάτης ο οποίος πήγαινε από τη Βούλγαρη προς το κέντρο εξήγησε ότι «έτσι όπως έχει γίνει ο ποδηλατόδρομος, περισσότερο έχει κατασυκοφαντηθεί, παρά ενθαρρύνει τη χρήση του. Γι' αυτό και έχουμε λιγοστέψει όσοι τον χρησιμοποιούμε».

Αρνητικές κρίσεις από το Ινστιτούτο Μεταφορών

Αλλά και τα συμπεράσματα της πρώτης αξιολόγησης την οποία είχε κάνει το φθινόπωρο το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και τα οποία είχε παρουσιάσει η Voria.gr, είναι εξ ίσου απογοητευτικά. Τα βασικότερα από τα συμπεράσματα του ΙΜΕΤ ήταν τα ακόλουθα:

1. Οι μετρήσεις χρήσης του ποδηλατόδρομου κατέδειξαν μόλις 71 ποδήλατα την ώρα σε διάστημα αιχμής. Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΜΕΤ η ροή αυτή είναι χαμηλή.

2. Ένας ποδηλάτης για να διασχίσει ολόκληρο τον ποδηλατόδρομο, χρειάζεται να εκτραπεί περίπου 50 φορές από την επιθυμητή πορεία του (έως και να βγει εκτός ποδηλατόδρομου). «Είναι σαφές ότι ο ποδηλατόδρομος καταπατάται από σταθμευμένα οχήματα. Αυτό γίνεται πλήρως κατανοητό και από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι πλαστικοί κώνοι, καθώς περίπου στο μισό μήκος είναι κατεστραμμένοι», διαπιστώνει το ΙΜΕΤ.

3. Δεν υπήρξε αρνητική επίπτωση στη ροή των οχημάτων, καθώς για το ρεύμα προς τα ανατολικά καταγράφεται μείωση 4,7% στους χρόνους διαδρομής ενώ για το ρεύμα προς το κέντρο υπήρξε μείωση 12,1%.

4. Προκλήθηκαν σημαντικά προβλήματα ως προς τη στάθμευση. Είναι ενδεικτικό ότι σε διάστημα τρεισήμισι ωρών και σε ένα μόνον τμήμα του ποδηλατόδρομου διαπιστώθηκαν περίπου 400 παράνομες σταθμεύσεις.