Skip to main content

Πόλεμος χαρακωμάτων για τα σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται η αγορά της Θεσσαλονίκης – Ποια είναι τα σχέδια των σούπερ μάρκετ – Επενδύσεις μαμούθ.

Μπορεί το 2018 να χαρακτηρίστηκε ως έτος ξεκαθαρίσματος για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, ωστόσο το 2019 αναμένεται να αναδειχθεί σε χρονιά επενδύσεων, προσπάθειας μεγαλύτερης ενίσχυσης μεριδίων και παρουσίας σε μία άκρως ανταγωνιστική αγορά.

Κυρίαρχη θέση στα σχέδια των περισσότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που κάνουν τις δικές τους επιλογές και κινήσεις στη σκακιέρα του λιανεμπορίου κατέχει η Θεσσαλονίκη.

Αναπτυξιακά επιμένει η Μασούτης, ο κυρίαρχος του παιχνιδιού στη βόρεια Ελλάδα, αλλά και η Lidl, που προχωρά στη δημιουργία νέων καταστημάτων και ανακαινίσεων καθώς και η ΑΒ Βασιλόπουλος, που βλέπει περιθώρια επέκτασης τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στη Βόρεια Ελλάδα. Η αλυσίδα Σκλαβενίτης, που άλλαξε τα δεδομένα, με την εξαγορά της άλλοτε κραταιάς αλυσίδας Μαρινόπουλος στοχεύει στη διεκδίκηση μεγαλύτερων μεριδίων στη αγορά της Βόρειας Ελλάδας.

Επέκταση σχεδιάζουν και αλυσίδες όπως η Κρητικός, My Market που είναι οι πλέον νεόκοπες στην αγορά της πόλης έναντι άλλων μεγάλων αλυσίδων.  

Πάντως όπως λένε παράγοντες της αγοράς η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται, δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε νέες ανακατατάξεις στον κλάδο με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε εκ νέου σε εξαγορές, καθώς οι μικροί θα συμπιεστούν για μία ακόμη φορά, ενώ ορατές είναι και συνενώσεις μεταξύ παικτών του κλάδου.

Είναι κοινό μυστικό πως όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σκανάρουν διαρκώς την αγορά για τυχόν ‘ευκαιρίες’. Την ίδια ώρα η μάχη για την επικράτηση είναι μεγάλη και οι αλυσίδες επιστρατεύουν όλα τα όπλα τους με στόχο να κερδίσουν την προτίμηση του καταναλωτή. Δημοφιλής τακτική ο ανελέητος πόλεμος… προσφορών και οι προωθητικές ενέργειες μέχρι τελικής… πτώσεως.

Τι ετοιμάζουν οι αλυσίδες του λιανεμπορίου

Η κάθοδος της Μασούτης στην Αθήνα μέσω της εξαγοράς του δικτύου της Προμηθευτικής ήταν η επιχειρηματική κίνηση του 2018. Η βορειοελλαδική αλυσίδα κατάφερε να αποκτήσει ισχυρή παρουσία και στην Αθήνα, κάτι το οποίο αποτελούσε στρατηγικό της στόχο τα τελευταία χρόνια. Για το 2019 προγραμματίζει επενδύσεις περίπου 25 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 15 καταστημάτων, εκ των οποίων 10 στην Αθήνα.

Το 2018 ολοκληρώθηκε πάντως για τη  μεγάλη λιανεμπορική αλυσίδα με το άνοιγμα ενός flagship καταστήματος στο εμπορικό κέντρο ‘Πλατεία’, κατάστημα που έχει κερδίσει τους Θεσσαλονικείς, που κινούνται στην καρδιά της πόλης.

Με ταχύτατους ρυθμούς αναπτύσσεται η Lidl Hellas, η διοίκηση της οποίας επενδύει σημαντικά ποσά στην επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της, προκειμένου να βρεθεί ένα βήμα πιο μπροστά από τον ανταγωνισμό. Για την τρέχουσα χρονιά, μάλιστα, θα προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 120 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία, που το 2019 αναμένεται να προσθέσει άλλους έξι κρίκους στη μακριά αλυσίδα των σημείων πώλησης της, βρίσκεται στην αναζήτηση κατάλληλων χώρων στο κέντρο της Θεσσαλονικης για την ανάπτυξη μικρότερων καταστημάτων. Παράλληλα εντός του 2019  προχωρά σε πλήρη ανακαίνιση κι επέκταση επτά υπαρχόντων σημείων πώλησης. Σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται ολική κατεδάφιση και χτίσιμο εκ νέου (Έδεσσα, Ελευσίνα, Ηράκλειο Κρήτης, Πανόραμα Θεσσαλονίκης, Καλλιθέα, Κω και Κομοτηνή). Σημειώνεται πως στις αρχές Μαρτίου λειτούργησε ένα ακόμη κατάστημα στην Πολίχνη.

Στην ενίσχυση της παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη στοχεύει η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ, μετά την εξαγορά της θεσσαλονικιώτικης ΜΑΚΟ, που διαθέτει δίκτυο 11 καταστημάτων. Η Κρητικός, που τα τελευταία χρόνια έχει προβεί σε αντίστοιχές δυναμικές κινήσεις, μεγενθύνοντας σημαντικά την παρουσία της, διέθετε, ήδη, πριν την εξαγορά των ΜΑΚΟ,  δύο καταστήματα στη Θεσσαλονίκη, σε Ωραιόκαστρο και Συκιές. «Η ολοκλήρωση της ανακαίνισης των καταστημάτων ΜΑΚΟ αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλη Μαρτίου» τονίζει ο διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας, Διαμαντής Γραμματικόπουλος επισημαίνοντας πως «στόχος της αλυσίδας είναι η ενίσχυση της παρουσίας της τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στη Βόρεια Ελλάδα».

Το στοίχημα φαίνεται να κερδίζει τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στη Βόρεια Ελλάδα ο όμιλος Σκλαβενίτη, ο οποίος το 2018 βρέθηκε στην κορυφή του κλάδου του λιανεμπορίου, με τις πωλήσεις του να διαμορφώνονται στα 2,4 δισ. ευρώ. «Κλειδί», σύμφωνα με γνώστες του χώρου, είναι οι ανακαινίσεις των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος καθώς μετά την ολοκλήρωσή τους διπλασιάζονται οι πωλήσεις των καταστημάτων. Το συνολικό κόστος για τις ανακαινίσεις θα υπερβεί τα 75 εκατ. ευρώ.

Δυναμικό πλάνο επενδύσεων δρομολογεί η ΑΒ Βασιλόπουλος για τη φετινή χρονιά. Σύμφωνα με τον Βασίλη Σταύρου, Brand President της αλυσίδας οι επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 60 εκατ. ευρώ αφορούν, μεταξύ άλλων, στη δημιουργία 46 έως 50 νέων καταστημάτων (οργανικών και franchise) καθώς επίσης και την ανακαίνιση 50 υφιστάμενων σημείων του δικτύου. Τα νέα σημεία θα λειτουργήσουν σε περιοχές που η εταιρεία έχει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης όπως η Αττική, η Βόρεια Ελλάδα και τα νησιά.

Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για τη φετινή χρονιά, περιλαμβάνεται η ενίσχυση του τομέα των φρέσκων προϊόντων που διακινεί η αλυσίδα, η ενίσχυση της των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το λανσάρισμα νέας σειράς έτοιμων γευμάτων καθώς και η ενδυνάμωση της παρουσίας της εταιρείας στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Με ηλεκτρονικό κατάστημα, ανακαινίσεις, δημιουργία νέων καταστημάτων, αλλά και επαναλανσάρισμα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας «απαντά» η Μy market στον ολοένα και εντεινόμενο ανταγωνισμό στον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Αναζητώντας, εξάλλου, μοντέλο καταστήματος ευκολίας ή γειτονιάς (convenience store), η εταιρεία λειτουργεί εδώ και λίγο καιρό πιλοτικά ένα τέτοιο κατάστημα στην περιοχή των Ιλισίων στην Αθήνα, ενώ ετοιμάζει ένα ακόμη στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για καταστήματα έως 300 τ.μ., τα οποία είναι αυτόματης εξυπηρέτησης (self service) πλην των προϊόντων μαναβικής.