Skip to main content

Πόλη Ανάποδα: Οι περισσότεροι υποψήφιοι δεν έχουν μπει ποτέ στον ΟΑΣΘ

Η πρόταση του συνδυασμού για τον δήμο Θεσσαλονίκης για τη βελτίωση της αστικής συγκοινωνίας της πόλης - Αιχμές κατά των υποψηφίων δημάρχων

Για να γείρει η πλάστιγγα υπέρ της δημόσιας μετακίνησης πρέπει να παλέψουμε για αυτό που δειλιάζουν μέχρι τώρα όλες οι δημοτικές αρχές: αποκλειστικές, προστατευμένες λωρίδες για την κίνηση λεωφορείων, τονίζει σε ανακοίνωσή του ο συνδυασμός για τον δήμο Θεσσαλονίκης «Η Πόλη Ανάποδα», εκτιμώντας πως μόνο έτσι η μετακίνηση με λεωφορείο θα γίνει πιο γρήγορη κι ελκυστική από τη μετακίνηση με ΙΧ.

«Μια τέτοια απόφαση θα άλλαζε το τοπίο στην πόλη και θα αποτελούσε μια σημαντική συνεισφορά στη μεγάλη μάχη ενάντια στην κλιματική αλλαγή», αναφέρει η «Πόλη Ανάποδα», που επιτίθεται στα «κατεστημένα συμφέροντα» και τους υποψήφιους δημάρχους των κυρίαρχων παρατάξεων, που έχουν «εδώ και δεκαετίες την ευθύνη για το χάλι του ΟΑΣΘ» και οι περισσότεροι από αυτούς «μάλλον δεν έχουν μπει ποτέ σε λεωφορείο».

Γνωστοποιεί, δε, ότι συμμετέχει και καλεί στην κινητοποίηση που οργανώνει η «Πρωτοβουλία Εργαζομένων-Φοιτητών-Συνταξιούχων για τις Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης», την Παρασκευή, 5 Απριλίου στις 19.00 στο Άγαλμα Βενιζέλου.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Η οικτρή κατάσταση που επικρατεί εδώ και δεκαετίες στους δρόμους της Θεσσαλονίκης αποτελεί έναν από τους χειρότερους βραχνάδες της καθημερινότητάς μας. Όλοι το θυμούνται αυτό, ιδιαίτερα πριν από τις Δημοτικές Εκλογές. Λίγοι όμως παραδέχονται ότι τα προβλήματα αυτά πλήττουν πολύ περισσότερο τους εργαζόμενους, τους άνεργους, τους φοιτητές, τους συνταξιούχους, όλους αυτούς και αυτές δηλαδή που, είτε από ανάγκη, είτε από επιλογή, κυκλοφορούν με τα λιγοστά και απαράδεκτα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που διαθέτει η πόλη.

Ακόμα λιγότεροι αναγνωρίζουν επίσης ότι τα προβλήματα αυτά δεν έπεσαν από τον ουρανό: είναι το αποτέλεσμα της επί δεκαετίες συνειδητής προσπάθειας να απαξιωθούν τα ΜΜΜ και να ενισχυθεί η ιδιωτική μετακίνηση - και μαζί της η αυτοκινητοβιομηχανία και το κύκλωμα του πετρελαίου. Είναι η συνειδητή επιλογή όλων των διοικήσεων του Δήμου μέχρι σήμερα να στερήσουν ζωτικό χώρο από το λεωφορείο και το ποδήλατο, για να το χαρίσουν στο ΙΧ και στα ταξί. Είναι το αποτέλεσμα μιας αντίληψης που αντιμετωπίζει τη μετακίνηση ως πεδίο κερδοφορίας για το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Για όλους αυτούς τους λόγους, παστωνόμαστε κάθε μέρα σαν σαρδέλες στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Για αυτούς τους λόγους οι υποψήφιοι δήμαρχοι των κυρίαρχων παρατάξεων δεν λένε καμία ουσιαστική κουβέντα για το τι δημόσιες μετακινήσεις χρειαζόμαστε: γιατί είναι οι ίδιες παρατάξεις που έχουν εδώ και δεκαετίες την ευθύνη για το χάλι του ΟΑΣΘ. Άλλωστε, οι περισσότεροι από αυτούς μάλλον δεν έχουν μπει ποτέ σε λεωφορείο.

Στον αντίποδα αυτών των κατεστημένων συμφερόντων, η «Πόλη Ανάποδα» υποστηρίζει ότι η μετακίνηση στις πόλεις είναι ένα καθολικό κοινωνικό δικαίωμα. Θα παλέψουμε για το δικαίωμα στη δημόσια μετακίνηση, με μέσα μετακίνησης ποιοτικά, φτηνά, γρήγορα και προσβάσιμα για όλους - και για τα ΑμεΑ που σήμερα στην πράξη αποκλείονται. Σε αντίθεση με την Κυβέρνηση που "κρατικοποίησε" τον ΟΑΣΘ και παράλληλα τον ενέταξε μαζί με τις υπόλοιπες συγκοινωνίες στο υπερταμείο, δρομολογώντας την παράδοσή τους στο μεγάλο κεφάλαιο, εμείς θα υπερασπιστούμε τον δημόσιο χαρακτήρα του ΟΑΣΘ, με κρατική ιδιοκτησία. Υποστηρίζουμε τη δημοκρατική και διαφανή λειτουργία του κάτω από τον έλεγχο των εργαζομένων, επιστημονικών και περιβαλλοντικών φορέων και των τοπικών κοινωνιών.

Θα αγωνιστούμε για τη διεύρυνση του μέτρου των δωρεάν μετακινήσεων -το οποίο κατέκτησαν με τον αγώνα τους οι άνεργοι της πόλης μας- στους φοιτητές, τους συνταξιούχους, τους χαμηλόμισθους εργαζόμενους που πάνε στη δουλειά τους. Δεν είναι ουτοπικό: ακόμα κι εδώ παλιότερα, τα λεωφορεία ήταν δωρεάν τις ώρες που οι εργαζόμενοι πήγαιναν ή γύριζαν από τις δουλειές τους.

Όλες οι γραμμές χρειάζονται ενίσχυση με περισσότερα δρομολόγια και επέκταση ωραρίου, μέχρι και τη νύχτα. Όλες οι γειτονιές πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα, ενώ οι λαϊκές γειτονιές -πολλές από τις οποίες υποτιμούνται σήμερα από τον ΟΑΣΘ - έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από λεωφορεία. Τα δρομολόγια προς τις περιαστικές περιοχές πρέπει να συνεχιστούν, ακόμα και αν δεν θεωρούνται οικονομικά βιώσιμα.

Για να γίνουν βέβαια όλα αυτά, χρειαζόμαστε επειγόντως πολλά νέα λεωφορεία - τα οποία θα μπορούσε να είχε κατασκευάσει η ΕΛΒΟ για να είναι και φτηνά και καλά, αν δεν την είχαν διαλύσει για να την πουλήσουν σήμερα κοψοχρονιά.

Αυτό, όμως, από μόνο του δεν αρκεί. Για να γείρει η πλάστιγγα υπέρ της δημόσιας μετακίνησης πρέπει να  παλέψουμε για αυτό που δειλιάζουν μέχρι τώρα όλες οι δημοτικές αρχές: αποκλειστικές, προστατευμένες λωρίδες για την κίνηση λεωφορείων. Μόνο έτσι η μετακίνηση με λεωφορείο θα γίνει πιο γρήγορη κι ελκυστική από τη μετακίνηση με ΙΧ. Μια τέτοια απόφαση θα άλλαζε το τοπίο στην πόλη - και θα αποτελούσε μια σημαντική συνεισφορά στη μεγάλη μάχη ενάντια στην κλιματική αλλαγή.

Αφού γίνουν όλα αυτά τα στοιχειώδη, θα μπορούμε να συζητήσουμε και για άλλα ζητήματα. Ζητήματα που είναι αυτονόητα σε άλλες πόλεις, αλλά στη Θεσσαλονίκη του ΟΑΣΘ ακούγονται εξωτικά, όπως ο σοβαρός σχεδιασμός ποδηλατοδρόμων, η δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτων με τα λεωφορεία (τεχνικά είναι απόλυτα εφικτό, με ειδικές βάσεις πίσω ή πλάι από το όχημα). Θα μπορέσουμε να συζητήσουμε την ανανέωση του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα, την οργανική ένταξη εναλλακτικών ΜΜΜ όπως οι θαλάσσιες μεταφορές, την προοπτική ανάπτυξης του τραμ, αλλά και τη συνολική αναδιάταξη που χρειάζονται τα ΜΜΜ μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.

Για όλα αυτά, η «Πόλη Ανάποδα» συμμετέχει και καλεί στην κινητοποίηση που οργανώνει η «Πρωτοβουλία Εργαζομένων-Φοιτητών-Συνταξιούχων για τις Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης», την Παρασκευή, 5 Απριλίου στις 19.00 στο Άγαλμα Βενιζέλου. Στηρίζουμε τα τοπικά κινήματα γιατί μόνο με την κινητοποίηση και την οργάνωση των ίδιων των κατοίκων, όπως προτείνει και η ίδια η «Πρωτοβουλία», μπορούμε να αλλάξουμε την πόλη».