Skip to main content

Πώς επιβιώνουν τα φεστιβάλ στην πανδημία

Μεγάλα και μικρά φεστιβάλ στην Ευρώπη αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο πλήττονται εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

Η Κέιτι Πέρι αιωρείται στο καλάθι ενός αερόστατου. Η πορτοκαλί περούκα της ανεμίζει στον αέρα και χαιρετά το πλήθος, το οποίο την κοιτά με θαυμασμό. Δυο τεράστιοι καταρράκτες την πλαισιώνουν και πέφτουν πάνω σε έναν παραμυθένιο πύργο που θυμίζει αρχιτεκτονικά πύργο της Ντίσνεϊ ή τον περίφημο γερμανικό πύργο Νοϊσβανστάιν. Κραυγές, πανηγυρισμοί, χαρά μόλις η Κέιτι λέει το πρώτο της τράγουδι, το Smile, ψηφιακά στο πρώτο ψηφιακό φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής Tomorrowland.

Τίποτα από όλα αυτά όμως δεν είναι αληθινό. Η βιντεοσκόπηση έγινε σε ένα στούντιο, όπου κατασκευάστηκε ειδικά ένα νησί με τη μορφή πεταλούδας. Το πραγματικό φεστιβάλ Tomorrowland αναβλήθηκε εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.

Σχεδόν 200 άνθρωποι εργάστηκαν επί δυο μήνες για να φτιάξουν αυτό το φανταστικό ψηφιακό σκηνικό με ακρογιαλιές, ηλιοβασιλέματα, 32.000 δέντρα και 280.000 ψηφιακούς ανθρώπους, οι οποίοι σφυρίζουν, χειροκροτούν και φωνάζουν.

Το Tomorrowland είναι ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής και προσελκύει πάνω από 400.000 επισκέπτες. Τώρα ψηφιακά έκαναν κλικ πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες.

Πλήττονται φεστιβάλ σε όλη την Ευρώπη…

Δεν ήταν όμως το μόνο φεστιβάλ που αναβλήθηκε. Το βρετανικό Glastonbury ήθελε φέτος να γιορτάσει τα 50 χρόνια του. Μέσα σε μια ώρα πούλησε 135.000 εισιτήρια. Αντ αυτού όμως παρουσιάστηκαν διαδικτυακά συναυλίες από περασμένες χρονιές.

Το φεστιβάλ Roskilde στη Δανία ζήτησε από τους οπαδούς να φτιάξουν μόνοι τους πανό και διάφορες εγκαταστάσεις δίνοντας τους διαδικτυακές οδηγίες. Όσο για την ‘πορτοκαλί σκηνή’, την μεγαλύτερη στον κόσμο, όπου έχουν εμφανιστεί οι Rolling Stones και Muse  και παρακολουθούσαν πάνω από 60.000 θαυμαστές, έχει μετατραπεί σε τόπο όπου γίνονται τεστ για τον κορωνοϊό.

Θύμα του κορωνοϊού δεν είναι μόνο τα φεστιβάλ στην Ευρώπη αλλά σε όλο τον κόσμο. To φεστιβάλ Mawazine κάθε χρόνο προσελκύει 2,75 εκατομμύρια θεατές στο Ραμπάτ του Μαρόκου και πρόκειται μάλλον για το μεγαλύτερο φεστιβάλ του κόσμου. Και αυτό αναβλήθηκε.

Τα φεστιβάλ στην έρημο Burning Man και Lollapalooza στο Σικάγο δεν θα γίνουν. Το τελευταίο θα παρουσιάσει διαδικτυακά αποσπάσματα από την περασμένη χρονιά.

Πλήττονται μικρά και μεγάλα φεστιβάλ

Δεν είναι όμως μόνο τα μεγάλα φεστιβάλ που πλήττονται αλλά και τα μικρά που πολλές φορές είναι πολύ σημαντικά για τις τοπικές κοινωνίες. Η διαδικτυακή πλατφόρμα για φεστιβάλ Home καταγράφει 685 τέτοια φεστιβάλ που υποδέχονται μέχρι και 10.000 επισκέπτες.

Τα φεστιβάλ δεν είναι όμως μόνο χρήματα. «Νομίζω πως τα φεστιβάλ έχουν και έναν άλλο σκοπό. Να ενώνουν δυνάμεις και ικανότητες και αυτό μπορούν να το κάνουν πολύ καλά οι δήμοι και οι κοινότητες» δηλώνει ο Στέφαν Ράιχμαν, συνδιοργανωτής του μικρού φεστιβάλ Haldern Pop, που στη συνέχεια έφτιαξε μια ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία και ένα μπαρ όπου όλο το χρόνο παίζεται μουσική. Μιμητή μάλιστα βρήκε και στην Ιταλία.

Αυτός ο δημιουργικός κόσμος κινδυνεύει τώρα και μπορεί να στηριχθεί μόνο από κρατικές επιδοτήσεις και τους θαυμαστές. Ένα τμήμα των χρημάτων από τα εισιτήρια που είχαν αγοραστεί πήγαν για να στηρίξουν το φεστιβάλ Haldern Pop, το οποίο μέχρι το 2021 θα καταφέρει να διατηρηθεί. Τι θα γίνει μετά δεν το ξέρει κανείς, όπως λέει ο Στέφαν Ράιχμαν.

Σε αντίθεση όμως με το Tomorrowland το Haldern Pop δεν μπορεί να στηριχθεί στους 200 συνεργάτες για να βρει μια λύση. Με τους λίγους συνεργάτες που διαθέτει στις 7 Αυγούστου θα οργανώσουν μια διαδικτυακή συναυλία στο Χάλντερν και στο Ντινγλ της Ιρλανδίας με μότο «Τώρα μιλάνε τα χωριά με την Ευρώπη».

Λάουρα Ντέινγκ

Επιμέλεια: Μαρία Ρηγούτσου

Πηγή άρθρου: Deutsche Welle