Skip to main content

Πώς θα έρθουν 6 εκατ. επιπλέον τουρίστες - Ο «ασημένιος τουρισμός»

Η ηλικιακή ομάδα των 55+ μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου – Οι προκλήσεις του «ασημένιου τουρισμού»

Μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια, και εφόσον υπάρξουν οργανωμένες και συντονισμένες δράσεις στο πεδίο του μάρκετινγκ, η Ελλάδα μπορεί να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο (Μάιος-Σεπτέμβριος) για τουλάχιστον δύο μήνες, κάτι που δύναται να φέρει μία αύξηση της τάξης ακόμη και του 20% τόσο σε επίπεδο αφίξεων (τουλάχιστον 6 εκατ. τουρίστες βάσει των σημερινών δεδομένων) όσο και σε επίπεδο εσόδων (πάνω από 3 δισ. ευρώ στη βάση των φετινών εσόδων).

Τα παραπάνω ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Tourism Generis, Γιώργος Δρακόπουλος, στο περιθώριο του συνεδρίου «Τουρισμός 55+» που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της 34ης Philoxenia. Πρόκειται για ένα τουριστικό γκρουπ με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης σε διεθνές επίπεδο, καθώς θα αποτελέσει σε 20 χρόνια από σήμερα τη μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον κ. Δρακόπουλο, ο άμεσος στόχος που μπορεί να τεθεί είναι, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια η τουριστική περίοδος να επιμηκυνθεί κατά μία εβδομάδα. Στο παραπάνω σχέδιο μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο οι τουρίστες της ηλικιακής ομάδας των 55+. «Πρόκειται για ένα τμήμα της αγοράς στο οποίο  θα πρέπει να στοχεύσουμε για να φέρουμε τουρισμό εκτός της λεγόμενης υψηλής περιόδου. Είναι ένα γκρουπ που έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο και μπορεί να ταξιδέψει καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Επιλέγουν διάφορες δραστηριότητες, με κυριότερη την περιήγηση (πολιτιστικό, θρησκευτικό, γαστρονομικό τουρισμό), καθώς και το lifestyle μίας πόλης, δηλαδή πώς ζουν οι κάτοικοί της, πώς έχει επηρεαστεί από το παρελθόν της κα», σημείωσε.


Ένα σημαντικό κομμάτι τουρισμού στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα είναι ο ιατρικός, που αφορά ανθρώπους που ταξιδεύουν με στόχο να πραγματοποιήσουν κάποια επέμβαση ή θεραπεία, αλλά και ο ιαματικός.

Όπως είπε ο κ. Δρακόπουλος, η Ελλάδα είναι ακόμη πίσω σε ό,τι αφορά τόσο τις υποδομές για άτομα με μειωμένη κινητικότητα όσο και στην παροχή ιατρικών υπηρεσιών. «Οι 55+ ενδιαφέρονται για την ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών που τους προσφέρονται. Για παράδειγμα ρωτούν εάν υπάρχει κάποιο καλό ιατρικό κέντρο στην περιοχή. Είναι ενδεικτικά, άλλωστε, τα στοιχεία που παίρνουμε από τις κρουαζιέρες, όπου αποτελεί συχνό φαινόμενο κάποιος να αντιμετωπίσει έκτακτο πρόβλημα υγείας», σημείωσε.

Γηριατρικός τουρισμός: Μία νέα μορφή τουρισμού

Η γεροντολόγος και σύμβουλος «Ασημένιου Τουρισμού» (σσ: ο τουρισμός για τους ανθρώπους άνω των 50 ετών), Στέλλα Τσαρτσαρά, έχει παρουσιάσει πριν ένα μήνα, μέσω άρθρου της στο International Journal of Tourism μία νέα μορφή τουρισμού, του «γηριατρικού». Όπως είπε στη Voria.gr, αφορά τον τουρισμό ανθρώπων της τρίτης ηλικίας με κάποια μορφή δυσκινησίας και αναπηρίας, που έχουν ανάγκη φροντίδας. Τα εν λόγω άτομα, όταν ταξιδεύουν, έχουν μεγάλη ανάγκη από ζωή και δαπανούν σε νέες εμπειρίες που τους προσφέρουν αναζωογόνηση. «Ο εν λόγω τουρίστας, παρότι αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας, όταν ταξιδεύει δεν θέλει να δει καν άσπρη μπλούζα. Θέλει να διασκεδάσει γιατί ξέρει πως πεθαίνει», τόνισε η ίδια.

Κατά την ομιλία της η κ. Τσαρτσαρά έστειλε το μήνυμα ότι δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη ποιος είναι ο πελάτης της ομάδας 55+. «Στις ηλικίες 55-65 οι τουρίστες έχουν άλλες ανάγκες, καθώς είναι ακόμη εργαζόμενοι και συνήθως υγιείς. Από τα 65 και πάνω είναι συνταξιούχοι και η υγεία τους έχει αρχίσει να κάμπτεται. Στα 70-85 δεν ασφαλίζονται καν από ταξιδιωτική ασφάλιση. Αυτόν τον διαχωρισμό πρέπειο να τον κατανοήσουν οι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών», τόνισε.

Σύμφωνα με την ίδια, η ομάδα των 55+ δεν ταξιδεύει ποτέ το καλοκαίρι, καθώς δεν αντέχει τις οξείες καταστάσεις και την έντονη ζέστη, αντιθέτως επιζητά ήπια κλίματα και ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών. Μπορεί να τονώσει τη χειμερινή τουριστική κίνηση, κατά την οποία, άλλωστε, παρέχονται οικονομικότερα τουριστικά πακέτα.

Ο γγ του υπουργείου Τουρισμού, Γιώργος Τζιάλλας, αναφέρθηκε εκ νέου στα θετικά επιτεύγματα του τουρισμού το 2018 (33 εκατ. τουρίστες και πάνω από 16 δισ ευρώ έσοδα), τονίζοντας πως με το νέο αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο έχει στο επίκεντρο την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου (σσ: μέσω της καμπάνιας «Ελλάδα 365 μέρες τον χρόνο»), θα υπάρξουν περαιτέρω οφέλη για την ελληνική οικονομία.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος, τόνισε ότι οι τουρίστες των 55+ ταξιδεύουν 2-4 φορές τον χρόνο και μπορούν να ενισχύσουν τα «άκρα» της τουριστικής σεζόν, εφόσον υπάρξει οργανωμένη δράση προσέλκυσής τους. Ενδεικτικά ανέφερε ότι θα μπορούσε να επικοινωνηθεί ο καλός καιρός που υπάρχει στην Ελλάδα ακόμη και στις αρχές Νοεμβρίου.