Skip to main content

Κούπκας για Λεωφορεία Λειψίας: Το «Mission Impossible» που έγινε πράξη

«Προσεγγίσαμε το ζήτημα ως doers – μία λύση για κάθε πρόβλημα, όχι το αντίστροφο» - Άρθρο του αντιδημάρχου Οικονομικών Μιχάλη Κούπκα

του Μιχάλη Κούπκα*

Περπατώντας στους δρόμους της πόλης, όσο αυτό επιτρέπεται λόγω περιοριστικών μέτρων, παρατήρησα πολλές φορές δίπλα μου να περνάνε τα αστικά λεωφορεία που αγόρασε ο δήμος Θεσσαλονίκης από τη Λειψία.

Δεν το κρύβω – ένιωσα μία ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος, προφανής, καθώς συμμετείχα στην ομάδα εργασίας και ολοκλήρωσης αυτού του project και μάλιστα από το αρχικό του στάδιο. Ο δεύτερος διότι είδα με τα μάτια μου αυτό που εμείς υπογράφαμε – μια απίστευτη χαρτούρα και διαδικασία – να έχει μετατραπεί σε μέσο με το οποίοι οι συμπολίτες μας πήγαιναν εκείνη την ώρα στη δουλειά τους, στα μαθήματά τους κοκ. Είδα δηλαδή με λίγα λόγια το νόημα της πολιτικής, της ενασχόλησης με τα κοινά, στην όψη ενός λεωφορείου. Είδα πως η πολιτική, οι αποφάσεις, οι προσπάθειες, μετατρέπονται σε βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.

Θα αναρωτηθεί κανείς «είναι τόσο σημαντική υπόθεση η αγορά οχημάτων από τον Δήμο» για να δικαιολογεί τέτοια χαρά και ικανοποίηση;

Για όποιον ζει σε αυτήν την πόλη και παρακολουθεί στοιχειωδώς τα πράγματα η απάντηση είναι αυτονόητη. Ναι, ήταν και είναι σημαντική αυτή η αγορά. Είναι σημαντική καθώς ενισχύει τον στόλο των οχημάτων του ΟΑΣΘ με 49 καλοσυντηρημένα οχήματα, τα οποία αποκτήθηκαν σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή 11.000€ το καθένα, δηλαδή λιγότερο απ’ όσο κοστίζει ένα μικρό Ι.Χ αυτοκίνητο. Οχήματα νέας τεχνολογίας euro 5+ σε μία απολύτως κρίσιμη στιγμή – εν μέσω πανδημίας. Τέλος, σε ό,τι αφορά στον αριθμό τους, τα 49 οχήματα είναι περίπου το 10% ενός ιδανικού στόλου οχημάτων που πρέπει να εξυπηρετεί καθημερινά τη Θεσσαλονίκη και να φέρνει εις πέρας το μεταφορικό – συγκοινωνιακό έργο.

Μερικές παράμετροι αυτής της επιτυχούς προσπάθειας έχουν αξία να καταγραφούν για να είμαστε σε θέση συλλογικά να φτάσουμε σε ορισμένα συμπεράσματα. Η ελληνική αποστολή, στην οποία ήμουν επικεφαλής, στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων στην Λειψία το καλοκαίρι του 2020, δεν τα βρήκε όλα ρόδινα. Προβλήματα νομοθετικά που απαιτούσαν άμεσες λύσεις, ζητήματα φορολογικά που αφορούσαν τα διαφορετικά φορολογικά καθεστώτα μεταξύ των δύο χώρων, αλλά και τεχνικής φύσεως θέματα που ευτυχώς ήταν λιγότερο ουσιώδη. Ούτε εύκολη ήταν η διαπραγμάτευση ούτε βέβαιο ότι θα ευοδωθεί σε βραχύ χρόνο.

Χρειάστηκε θάρρος! Σημαντικό είναι να μπορείς να ανταποκρίνεσαι στις επιταγές της κάθε στιγμής. Να είσαι σε θέση να συγκεράσεις τις απαιτήσεις με τις δυνατότητες προσαρμογής που διαθέτεις. Με αυτό το κριτήριο και με θετική διάθεση, με επιμονή και κατανόηση διμερώς, το mission impossible έγινε πραγματικότητα.

Ας μην ξεχνάμε ότι η αγορά των οχημάτων αυτών προς ενίσχυση του ΟΑΣΘ δεν ήταν κάποια υποχρέωση του Δήμου – ήταν μία ξεκάθαρη στρατηγική πολιτική επιλογή του δημάρχου και της διοίκησης. Επιλογή που αποδείχθηκε έναυσμα θετικών αλλαγών στον ίδιο τον Οργανισμό, επιλογή που τάραξε να λιμνάζοντα ύδατα και απέδειξε πως υπάρχουν λύσεις. Αν προσεγγίζαμε και εμείς το ζήτημα με τρόπο ουδέτερο, εάν και εμείς κρυβόμασταν πίσω από την αναρμοδιότητα, από τις δυσκολίες, από μελλοντικούς διαγωνισμούς απόκτησης οχημάτων που ποτέ δεν έγιναν παρά μόνο αναφέρονται ως πιθανό ενδεχόμενο, τότε στην πόλη σήμερα θα κυκλοφορούσαν λιγότερα και πιο παλιά οχήματα.

Προσεγγίσαμε το ζήτημα ως doers – «μία λύση για κάθε πρόβλημα, όχι το αντίστροφο». Αυτή είναι η δική μας φιλοσοφία.

Φυσικά η αντιπολίτευση εξαρχής δεν είχε κανένα ενδοιασμό να διαστρεβλώνει τα γεγονότα. Ούτε λόγος για καλή κουβέντα. Μίλησε αρχικά για «σαπάκια», στη συνέχεια για κακή διαχείριση των ανταποδοτικών τελών και βλέποντας ότι όλα αυτά δεν βρίσκουν καμία απολύτως απήχηση έφτασε στο πλέον τραγικό σημείο να διερωτάται μέσα στα δημοτικά συμβούλια και να καταγγέλλει ότι… «τα λεωφορεία δεν διασχίζουν αμιγώς περιοχές εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης». Ας είναι όμως.

Για εμάς που έχουμε την ευθύνη για την υλοποίηση των αποφάσεων, η συμμαχία Θεσσαλονίκης-Λειψίας έφερε την πόλη στο προσκήνιο. Έστρεψε τα βλέμματα και των υπόλοιπων ελληνικών και βαλκανικών πόλεων που θέλουν να μάθουν τον τρόπο που ολοκληρώσαμε το συγκεκριμένο project .

Κυρίως όμως μας έδειξε ότι με δουλειά και προσήλωση πετυχαίνουμε. Έτσι συνεχίζουμε.

*Ο Μιχάλης Κούπκας είναι αντιδήμαρχος Οικονομικών του δήμου Θεσσαλονίκης