Skip to main content

Προσφεύγει στη Διαιτησία ο ΟΑΣΘ διεκδικώντας 100 εκατ. ευρώ

Η διοίκηση του οργανισμού απέστειλε στα αρμόδια υπουργεία επιστολή στην οποία παρουσιάζει αναλυτικά τις οικονομικές του διεκδικήσεις από το δημόσιο.

του Δημήτρη Παπανίκου

Έτοιμος να προσφύγει στη Διαιτησία είναι ο ΟΑΣΘ ο οποίος διεκδικεί από το ελληνικό δημόσιο περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ για τη διετία 2015-2016, πέρα από την καταβληθείσα τακτική οικονομική επιχορήγηση. Στο ποσό αυτό προστίθενται και άλλα 14,5 εκατ. ευρώ τα οποία αφορούν οφειλές για το 2014, για τις οποίες έχει γίνει προσφυγή στη Διαιτησία, στην οποία συζητήθηκε η υπόθεση τον Μάιο του 2016, αλλά ακόμη δεν εκδόθηκε απόφαση.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr πριν από περίπου δύο εβδομάδες η διοίκηση του ΟΑΣΘ απέστειλε στα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών επιστολή στην οποία παρουσιάζει αναλυτικά και αιτιολογεί τις οικονομικές διεκδικήσεις του Οργανισμού από το ελληνικό δημόσιο. Αυτές ανέρχονται σε 47 εκατ. ευρώ για το 2015 και άλλα περίπου 53 εκατ. ευρώ για το 2016. Σε αυτά, μάλιστα, τα ποσά δεν περιλαμβάνονται οι οικονομικές απαιτήσεις του ΟΑΣΘ για τη δωρεάν μεταφορά των ανέργων.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εάν τα αρμόδια υπουργεία δεν απαντήσουν στην επιστολή του ΟΑΣΘ μέσα στις προσεχείς ημέρες, η διοίκηση του Οργανισμού σκοπεύει να προσφύγει και γι’ αυτές τις απαιτήσεις της, στη Διαιτησία.

Ομαλή η ροή το πρώτο τρίμηνο

Στο μεταξύ, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε το δεύτερο εξάμηνο του 2016, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017 ο ΟΑΣΘ δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας. Αυτό οφείλεται κυρίως στις μηνιαίες καταβολές παλαιών οφειλομένων του ελληνικού δημοσίου τα οποία προσφέρουν πολύτιμη οικονομική ανάσα στα ταμεία του Οργανισμού. Συγκεκριμένα, πέρα από τα περίπου 3,9 εκατ. της μηνιαίας τακτικής επιχορήγησης, στον ΟΑΣΘ καταβάλλονται τους τρεις πρώτους μήνες του 2017, άλλα περίπου 7,5 εκατ. ευρώ για την εξόφληση αναγνωρισμένων προηγούμενων οφειλών. Ειδικότερα, πρόκειται για ένα υπόλοιπο 6 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 15,7 που είχε αναγνωρίσει το κράτος ως οφειλή από τη διαφορά του ΦΠΑ.

Εξ αυτών τα 9,7 εκατ. ευρώ είχαν δοθεί στο τέλος του 2016 και για τα υπόλοιπα 6 εκατ. είχε συμφωνηθεί να καταβληθούν σε τρεις μηνιαίες δόσεις στις αρχές του 2017. Σε αυτές προστίθενται άλλες τρεις μηνιαίες δόσεις ενός συνολικού ποσού 17,3 εκατ. ευρώ τα οποία αφορούν οφειλόμενα του ελληνικού δημοσίου για τα έτη ως το 2014 και η καταβολή τους είχε συμφωνηθεί από την προηγούμενη ακόμα κυβέρνηση.

Η αύξηση του εισιτηρίου

Παράλληλα, εκκρεμεί ακόμη η συζήτηση για την τιμή του εισιτηρίου η οποία έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στο τέλος του 2016, ενόψει του 2017. Παρότι μέσα στο 2016 άλλαξε ο συντελεστής ΦΠΑ και οι μεταφορές πήγαν από το 13% στο 23% αρχικά και εν συνεχεία στο 24%, η τιμή του βασικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης παρέμεινε σταθερή στο 1 ευρώ. Σε αντίθεση με την Αθήνα όπου η αύξηση του ΦΠΑ ενσωματώθηκε στην τιμή του εισιτηρίου το οποίο αυξήθηκε από το 1,2 στο 1,4 ευρώ.

Προς το παρόν, πάντως, το υπουργείο Μεταφορών δεν δείχνει καμία διάθεση να ασχοληθεί με το θέμα αυτό, αλλά και με τα υπόλοιπα θέματα τα οποία αφορούν τις οδικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Απόδειξη ότι, μετά δυόμισι μήνες από την παρουσίαση των προτάσεων του υπουργού Μεταφορών προς τους δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης για το νέο ΟΑΣΘ ο Χρήστος Σπίρτζης ακόμη δεν έχει στείλει τις τελικές προτάσεις του όπως είχε τότε υποσχεθεί.