Skip to main content

Πρόστιμο-φωτιά για όσους δεν πληρώνουν διόδια

Πρωτοφανές πρόστιμο ύψους 200 ευρώ θεσπίζει η κυβέρνηση - «Θα συνεχίσουμε, ας μας πάνε στα δικαστήρια» απαντούν εκπρόσωποι του κινήματος «Δεν πληρώνω».

Στα άκρα τραβάει την κόντρα της με το κίνημα «Δεν πληρώνω» η κυβέρνηση, επιβάλλοντας πρόστιμο ύψους 200 ευρώ σε περίπτωση άρνησης πληρωμής διοδίων, με προσθήκη που κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών στο νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες.

Παράλληλα, στην προσθήκη προβλέπεται δυνητική επιβολή αφαίρεσης άδειας ικανότητας οδηγού, άδειας κυκλοφορίας και κρατικών πινακίδων οχήματος για 20 ημέρες.

Σύμφωνα με την προσθήκη, η άρνηση πληρωμής διοδίου καθίσταται παράβαση του Κ.Ο.Κ., ενώ, όπως έχει γίνει γνωστό από χθες, η μη καταβολή κομίστρου στις δημόσιες συγκοινωνίες μετατρέπεται σε πλημμέλημα.

Αποφασισμένοι να συνεχίσουν να μην καταβάλλουν το αντίτιμο των διοδίων είναι από την πλευρά τους μέλη του κινήματος «Δεν πληρώνω» τονίζοντας ότι η κυβέρνηση επιδεικνύει κοινωνική αναισθησία.

«Ας μας πάνε στα δικαστήρια», δήλωσε χαρακτηριστικά στη Voria.gr ο κ. Γιώργος Θεοδωρόπουλος, μέλος των επιτροπών «ΑΚΡΙΒΕΙΑ-STOP» προσθέτοντας ότι έτσι «ποινικοποιείται η φτώχεια και η ανέχεια στην οποία μας έχουν οδηγήσει».

Όπως τονίζει ο κ. Θεοδωρόπουλος η κυβέρνηση «ας ψάξει την ανομία στις συμβάσεις που έχει υπογράψει με τις εταιρείες». Τα μέλη των επιτροπών «Δεν πληρώνω» δηλώνουν αποφασισμένα να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους και σχεδιάζουν εκ νέου άνοιγμα των διοδίων το προσεχές διάστημα.

Στο μεταξύ, η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος (ΙΝΚΑ) γνωστοποίησε ότι κατέθεσε από κοινού με άλλες Ενώσεις Καταναλωτών, συλλογική αγωγή για το καθεστώς των διοδίων.

«Η νομική αυτή παρέμβαση του ΙΝΚΑ εντάσσεται στον αγώνα των πολιτών εναντίον του μέτρου μέχρι την οριστική κατάργησή του, όπως παλαιότερα έγινε με τις παρασιτικές παρκοεταιρείες. Την ώρα που όλος ο λαός μαστίζεται από την άγρια κρίση, το κλείσιμο της παραγωγικής επιχείρησης, την ανεργία, το βούλιαγμα της αγροτικής παραγωγής, τη φτώχεια και την υπερχρέωση, κάποιοι εργολάβοι, φαίνεται έχουν τον τρόπο, να διατηρούν την ασυλία για τα υπερκέρδη τους, σε βάρος όλου του Ελληνικού Λαού. Απειλούν μάλιστα να αλλάξουν και τον ΚΟΚ για να μετατρέψουν την Αστυνομία σε εισπρακτική εταιρεία των εργολάβων», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

Από την πλευρά τους, οι Οικολόγοι-Πράσινοι σχολίασαν ότι «η επιστράτευση ποινικών κυρώσεων για να εισπραχθεί ένα εισιτήριο του 1,40 ευρώ, αποτελεί ακραίο παραλογισμό. Αν η κυβέρνηση αδυνατεί να σκεφτεί άλλους τρόπους πέρα από την πρόβλεψη ποινικών κυρώσεων και την επιβολή υψηλότατων αυξήσεων σε όσους ήδη πληρώνουν, τότε αδυνατεί και να καταλάβει ότι έτσι δημιουργεί η ίδια έδαφος κοινωνικής αποδοχής για την άρνηση πληρωμής».

Αναλυτικά η τροπολογία-φωτιά του υπουργείου:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου για την «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις»

Αιτιολογική έκθεση

1. Η λαθρεπιβίβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς θέτει υπό σοβαρή διακινδύνευση την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα του συστήματος των δημοσίων συγκοινωνιών της χώρας. Η ηθική απαξία της συμπεριφοράς αυτής είναι ιδιαίτερα μεγάλη, δεδομένου ότι η εν λόγω παραβατικότητα επηρεάζει εν τέλει και έχει αρνητικό αντίκτυπο στο σύνολο των πολιτών και της κοινωνίας.

Για τους παραπάνω λόγους κρίνεται απαραίτητη η ποινική πρόληψη, και προτείνεται η θέσπιση ρυθμίσεων αντίστοιχων με εκείνες του άρθρου 391 του Ποινικού Κώδικα, το οποίο είχε καταργηθεί με το άρθρο 1 παρ. 12β΄ του ν. 2207/1994, όταν οι εν γένει συνθήκες ήταν διαφορετικές και είχε θεωρηθεί ότι επαρκούσαν οι διοικητικές κυρώσεις για να αποτρέψουν την παραβατική συμπεριφορά.

Η απαγόρευση καταλαμβάνει την χωρίς πληρωμή αντιτίμου χρησιμοποίηση δημόσιου μέσου συγκοινωνίας που προορίζεται για κοινή χρήση καθώς και την είσοδο με το σκοπό αυτό σε χώρο όπου ασκείται έλεγχος για την καταβολή του ανωτέρου αντιτίμου.

2. H με οποιοδήποτε τρόπο άρνηση ή αποφυγή πληρωμής διοδίων τελών σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες συνιστά αποκλίνουσα συμπεριφορά που προκαλεί κωλυσιεργία, επηρεάζει αρνητικά την κυκλοφορία αλλά και την ασφάλεια και λειτουργία της συγκοινωνιακής εγκατάστασης.

Προς τούτο συνιστάται η θέσπιση ρητής απαγόρευσης και εντεύθεν η απειλή των προβλεπόμενων κυρώσεων. Η προτεινόμενη διάταξη εντάσσεται συστηματικά στο άρθρο 29 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπου και ρυθμίζεται η εν γένει κίνηση οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και σήραγγες.

Η παράβαση μπορεί να διαπιστώνεται από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα με αυτοπρόσωπη παρουσία κατά τη διάπραξή της ή κατόπιν ελέγχου του οχήματος. Σε κάθε περίπτωση η παράβαση βεβαιώνεται από την αρμόδια αστυνομική υπηρεσία και συνεπάγεται για τον παραβάτη την επιβολή του διοικητικού προστίμου που προβλέπεται στο τέλος της παραγράφου 11 του άρθρου (200 ευρώ) και τη δυνητική επιβολή των διοικητικών μέτρων του άρθρου 103 παρ. 2 του Κώδικα (αφαίρεση άδειας ικανότητας οδηγού, άδεια κυκλοφορίας και κρατικών πινακίδων οχήματος για 20 ημέρες).

1. Προστίθεται άρθρο 391 στον Ποινικό Κώδικα ως ακολούθως:

Άρθρο 391

Αποφυγή πληρωμής εισιτηρίου

Όποιος, χωρίς την καταβολή αντιτίμου υπό τη μορφή εισιτηρίου ή οποιαδήποτε άλλη προβλεπόμενη μορφή, χρησιμοποιεί μέσο δημόσιας συγκοινωνίας που προορίζεται για κοινή χρήση ή εισέρχεται με τον σκοπό αυτό σε χώρο όπου ασκείται έλεγχος για την καταβολή του ανωτέρω αντιτίμου με φυλάκιση μέχρι τριών μηνών και με χρηματική ποινή. Η ποινική δίωξη ασκείται ύστερα από έγκληση.

2. Η παράγραφος 10 του άρθρου 29 του ν. 2696/1999 (ΦΕΚ Α΄ 57) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» αναριθμείται σε παράγραφο 11. Στο ίδιο άρθρο προστίθεται νέα παράγραφος 10 ως εξης:

«10. Απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες που διακρίνονται με ειδικές πινακίδες σήμανσης χωρίς την καταβολή διοδίου τέλους, όταν και όπου προβλέπεται η καταβολή αυτή. Για την καταβολή του διοδίου τέλους είναι υπόχρεοι εις ολόκληρον ο κύριος και ο οδηγός του οχήματος. Η βεβαίωση της παράβασης γίνεται από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα που τη διαπιστώνουν είτε αυτοπροσώπως».