Skip to main content

Το σχέδιο Μητσοτάκη, το ουίσκι Σκωτίας και τα έργα της Θεσσαλονίκης

Το ερχόμενο Σάββατο ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να στείλει ένα σήμα για το προς τα ποια κατεύθυνση θέλει ο ίδιος να πάει την ελληνική οικονομία.

Με φόντο την κατάσταση στην οικονομία που έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορωνοϊού και βασικό ατού τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ, που μαζί με το επόμενο ΕΣΠΑ αναμένεται να ξεπεράσουν κατά τι τα 70 δισ. ευρώ για τη χώρα μας τα επόμενα 7 – 10 χρόνια, θα μιλήσει για την οικονομία το επόμενο Σάββατο από τη Θεσσαλονίκη ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Αν και ο πρωθυπουργός θέλει να αξιοποιήσει τη συγκυρία για να κάνει διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο της χώρας, μένει να δούμε μέχρι ποιο βάθος θα θελήσει να βάλει το μαχαίρι. Διότι είναι λογικό να υποθέσει κανείς πως σε ότι αποφασίσει θα βαρύνει αποφασιστικά η επιθυμία του να εξακολουθήσει να αισθάνεται πολιτικά ισχυρός, αφού χωρίς αυτή την προϋπόθεση δεν θα μπορέσει να προχωρήσει. 

Η αλήθεια είναι ότι και σήμερα -όπως ισχύει διαχρονικά- στη χώρα μας οι απόψεις για τη βασική πορεία ανάπτυξης της οικονομίας είναι περισσότερες από μία. Ήδη στις γενικές κατευθύνσεις της επιτροπής Πισσαρίδη, που συστήνει στήριξη της επιχειρηματικότητας και του ιδιωτικού τομέα, και προτείνει την ενίσχυση της παραγωγής προϊόντων ως αντίβαρο έναντι της κατανάλωσης και των υπηρεσιών, καταγράφονται αντιδράσεις που προέρχονται τόσο από κόμματα της αντιπολίτευσης, όσο και από εκπροσώπους παραγωγικών φορέων, με αιχμή τον τουριστικό κλάδο. Σήμερα η κατανάλωση, ο τουρισμός και το ίδιο το δημόσιο είναι οι βασικοί άξονες παραγωγής πλούτου στην Ελλάδα, ένα μείγμα που σε βάθος χρόνου αποδεικνύεται προβληματικό, επειδή συνεπάγεται αθρόες εισαγωγές. Παρά τις περιπέτειες της τελευταίας δεκαετίας, λόγω των ελλειμμάτων που «έπνιξαν» τη χώρα, υπάρχουν πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, οι οποίοι πιστεύουν ότι δεν φταίνε ούτε το σύστημα που ακολουθήσαμε, ούτε οι λανθασμένες προτεραιότητες.

Με αυτά τα δεδομένα, το ερχόμενο Σάββατο ο Κ. Μητσοτάκης αναμένεται να στείλει ένα σήμα για το προς τα ποια κατεύθυνση θέλει ο ίδιος να πάει την ελληνική οικονομία. Παρά τα άκρως πιεστικά ζητήματα της οικονομικής καθημερινότητας που ζητούν απαντήσεις -η κυβέρνηση ετοιμάζει νέο πακέτο για τη στήριξη των πληγέντων από την πανδημία- οι αναφορές στην μετά COVID-19 εποχή δεν μπορεί να απουσιάσουν, καθώς σε 40 ημέρες από σήμερα -μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου- η Ελλάδα οφείλει να έχει ετοιμάσει και υποβάλλει στην Κομισιόν ένα πρώτο πλάνο για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Πριν από λίγες ημέρες, στις συναντήσεις του με τους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μητσοτάκης άκουσε οικονομικό παράγοντα να τον προτρέπει για την παραγωγική αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης λέγοντας του «πρόεδρε, ας μην πιούμε αυτή τη φορά όλο το ουίσκι που παράγει η Σκωτία».

Η ομιλία του Κ. Μητσοτάκη για τα έργα της Θεσσαλονίκης που θα γίνει νωρίτερα -στις 12 το μεσημέρι- του προσεχούς Σαββάτου είναι ευκολότερα προβλέψιμη. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν σήμερα δύο μεγάλες κατηγορίες έργων. Αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη και είναι κατά βάσιν προβληματικά και σε χρονική καθυστέρηση για τα οποία θα καταγράψει τις εξελίξεις (μετρό, μετασχηματισμός του ΟΑΣΘ, μεταφορικές συνδέσεις του λιμανιού κ.λπ.). Και όσα σχεδιάζονται και προγραμματίζονται (fly over στον περιφερειακό, ανάπλαση ΔΕΘ, επέκταση του μετρό προς αεροδρόμιο και προς δυτικά, τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς Thess Intec, μουσεία στο στρατόπεδο Π. Μελά, ανάπλαση γηπέδου Τούμπας) για τα οποία θα επιχειρήσει να παρουσιάσει χρονοδιάγραμμα. Το μεγάλο πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη είναι ότι στο σχετικό κατάλογο εδώ και χρόνια προστίθενται projects και προσδοκίες. Χωρίς, ταυτόχρονα, το… καλάθι να ελαφραίνει, αφού τα έργα δεν ολοκληρώνονται και οι φάκελοι δεν κλείνουν. Με αυτή την έννοια η μεγάλη είδηση θα είναι όταν κάποιο Σεπτέμβριο στο μέλλον, σε κάποια εγκαίνια της ΔΕΘ, η πρωθυπουργική ομιλία δεν θα περιλαμβάνει στη θεματολογία της το μετρό της Θεσσαλονίκης.