Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021
x

ΔΥΟ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΠΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΕΡΔΙΣΑΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΑΣ... ΑΙΟΛΙΚΑ ΦΑΝΑΡΙΑ

Οι μαθητές Μάριος Τάτσικας και Σταύρος Οικονόμου εξασφάλισαν την πρώτη θέση στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικής, για την αξιοποίηση των ΑΠΕ.

Δύο μαθητές από τη Θεσσαλονίκη εξασφάλισαν την πρώτη θέση στον 2ο Πανελλήνιο διαγωνισμό Φυσικής «Η Καθαρή Ενέργεια στη Μάχη για την Κλιματική Αλλαγή» 2020-2021, έναν νέο διαγωνισμό που προωθεί την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και έχει ως στόχο την ευκολότερη πρόσβαση σε υπηρεσίες Καθαρής Ενέργειας για όλους. Ο Διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές της Β’ τάξης Γυμνασίου των «Εκπαιδευτηρίων Φρυγανιώτη», ο Μάριος Τάτσικας και ο Σταύρος Οικονόμου, κατέλαβαν την πρωτιά με το έργο τους «Free Traffic Lighting».

Το έργο αφορά τη λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών ρύθμισης κυκλοφορίας με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Οι μαθητές εξηγούν πως η κατασκευή αποτελείται από μια ανεμογεννήτρια, η οποία ουσιαστικά είναι ο κινητήρας που μετατρέπει την αιολική ενέργεια σε μηχανική και στη συνέχεια σε ηλεκτρική ενέργεια. «Ο άνεμος περιστρέφει τον έλικα της ανεμογεννήτριας και αυτός περιστρέφει, στο εσωτερικό της γεννήτριας, έναν μεγάλο μαγνήτη που περιβάλλεται από πηνίο και τελικά παράγεται ηλεκτρικό ρεύμα. Στη συνέχεια συνδέσαμε μια πλακέτα Arduino με Breadboard και την προγραμματίσαμε ώστε να λειτουργεί ο φωτεινός σηματοδότης μέσω του προγράμματος Arduino IDE», προσθέτουν οι ίδιοι.

Εκτός όμως από το «Free Traffic Lighting», τα παιδιά σκέφτηκαν να κατασκευάσουν, χρησιμοποιώντας αγώγιμη μπογιά, έναν επιδαπέδιο αισθητήρα πεζών, το «Έξυπνο Πάτημα», τον οποίον και τοποθέτησαν δίπλα στον φωτεινό σηματοδότη.

«Κάθε φορά που κάποιος πεζός περιμένει, ο φωτεινός σηματοδότης λαμβάνει εντολή ώστε να διακόπτει την κυκλοφορία των οχημάτων και να περάσει ο πεζός με ασφάλεια. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει κάποιος πεζός για να διασχίσει τη διάβαση, δεν θα σταματάει η ροή των αυτοκινήτων ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των οχημάτων», υπογραμμίζουν στη Voria.gr οι μαθητές.

Επιπλέον, με το «Έξυπνο Πάτημα» υπάρχει ανέπαφη ενημέρωση του φαναριού ότι υπάρχει πεζός που περιμένει να περάσει τη διάβαση, η οποία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού θεωρείται αναγκαία και επιβεβλημένη «αφού έτσι δεν θα χρειάζεται να ερχόμαστε σε επαφή με επιφάνειες και αντικείμενα. Να τονίσουμε ότι η σχεδίαση και η εκτύπωση τόσο του φωτεινού σηματοδότη όσο και της ανεμογεννήτριας, έγιναν μέσω τρισδιάστατου εκτυπωτή, μια επαναστατική εξέλιξη στην εποχή μας, που μειώνει το κόστος κατασκευής κατά πολύ», σημείωσαν ο Μάριος και ο Σταύρος.

Όπως είναι αναμενόμενο, τα παιδιά δηλώνουν ενθουσιασμένα που είδαν ένα εγχείρημα μηνών να αναγνωρίζεται και ενισχύουν και οι ίδιοι, με τον δικό τους τρόπο, την εφαρμογή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε εργασίες καθημερινής βάσης.

«Είμαι πολύ ενθουσιασμένος που καταφέραμε με τον Σταύρο να ολοκληρώσουμε το έργο μας και να κερδίσουμε μάλιστα την πρώτη θέση, συμβάλλοντας με τον τρόπο μας στη δημιουργία ενός τόσο αναγκαίου, όπως αποδείχτηκε, έργου», τονίζει στη Voria.gr ο Μάριος Τάτσικας. Μάλιστα, συμπληρώνει πως παρουσίασαν την καινοτομία τους και στον δήμο Νεάπολης-Συκεών όπου τους ζητήθηκε να κατοχυρώσουν την ιδέα και να παρουσιαστεί αργότερα και σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό. «Παλέψαμε και εν τέλει τα καταφέραμε και αυτό είναι τρομερά σημαντικό για εμάς», αναφέρει ο Μάριος.

Από την πλευρά του, ο Σταύρος Οικονόμου νιώθει ικανοποίηση και μεγάλη τιμή που κέρδισαν έναν τέτοιο διαγωνισμό αλλά και που παράλληλα είχαν την ευκαιρία να τον παρουσιάσουν μπροστά στους φορείς. «Ήταν μία αρκετά απαιτητική εργασία που όμως μας γέμισε χαρά και περηφάνια καθώς μαζί με τον Μάριο καταφέραμε κάτι πολύ όμορφο», δηλώνει στη Voria.gr ο Σταύρος ενώ προσθέτει πως ο ίδιος διαθέτει εργαστήριο με 3D εκτυπωτή στο σπίτι του και ήδη στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με αυτόν. «Χαίρομαι που καταφέραμε να υλοποιήσουμε μία τόσο όμορφη ιδέα», συμπληρώνει.  

Η καθηγήτρια Φυσικής του γυμνασίου, Ελπίδα Παπαδοπούλου, που ήταν και η επιβλέπουσα του έργου, δηλώνει στη Voria.gr περήφανη για τους μαθητές της, οι οποίοι για την υλοποίηση της ιδέας τους εργάστηκαν από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Απρίλιο σε απαιτητικούς, μάλιστα, ρυθμούς.

Το project ολοκληρώθηκε τις τελευταίες μέρες των διακοπών του Πάσχα και όπως αναφέρει η ίδια οι χρόνοι ήταν αρκετά πιεστικοί καθώς συνέπεσαν διαγωνίσματα και τεστ στην ίδια περίοδο, όμως τα παιδιά δεν το έβαλαν κάτω. «Χρειάστηκε ακόμα και να εργάζονται ολόκληρα 8ωρα τα Σαββατοκύριακα, ωστόσο ο κόπος τους ανταμείφθηκε», λέει.

«Ο διαγωνισμός είναι απαιτητικός και πραγματοποιείται σε δύο φάσεις. Στην Α΄ φάση, οι ομάδες δηλώνουν συμμετοχή αποστέλλοντας την περίληψη του θέματος που θα αναπτύξουν αναφέροντας συνοπτικά τα βασικά σημεία της πρότασης τους, ενώ στη Β΄ φάση ακολουθεί η κατάθεση ολοκληρωμένης πρότασης. Τα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετοχών είναι τα εξής: Δομή και παρουσίαση (10%), Αρτιότητα και περιεχόμενο (10%), Πρωτοτυπία (30%), Σπουδαιότητα/χρησιμότητα των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων λειτουργικότητα σε περίπτωση πειραματικών εφαρμογών) (25%) και τέλος, Προβολή έργου/εργασία και των αποτελεσμάτων του στην τοπική κοινότητα και τρόποι ευρύτερης προβολής (25%)», συμπληρώνει η ίδια.

Αναφέρει, επίσης, πως η πρωτοβουλία και ιδιαιτέρως η προσθήκη του «Έξυπνου Πατήματος» ήταν αποκλειστικά δικιά τους ιδέα. Μάλιστα, συμπληρώνει πως τα παιδιά κατάφεραν να ανταπεξέλθουν σε μία πολύπλευρη διαδικασία, καθώς ήρθαν σε επικοινωνία με εταιρείες προκειμένου να δουν τα κόστη παραγωγής αλλά και τον τρόπο λειτουργίας, γεγονός που τους βοήθησε να καταλάβουν πιο ολοκληρωμένα πώς λειτουργεί η εφαρμογή μιας ιδέας. «Επειδή ο διαγωνισμός απαιτεί να παραδώσουμε σε γραπτή μορφή το προσχέδιο και μετά αναλυτικά την εργασία, ανέλαβα το διαδικαστικό αυτό κομμάτι που συνοδεύει την επίβλεψη της εργασίας. Κατά τα άλλα, ήταν εξ΄ ολοκλήρου δουλειά και επιτυχία των παιδιών», δηλώνει η κ. Παπαδοπούλου.

Το πρώτο βραβείο συνοδεύτηκε με το έπαθλο των 1.000 ευρώ.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ