Skip to main content

Ψάχνοντας το μήνυμα των Χριστουγέννων...

Αποθαρρυντικά ως προς τη θεολογική κατανόηση της εορτής των Χριστουγέννων και ως προς τη γλωσσική διατύπωση του μηνύματός της, ήταν τα αποτελέσματα εμπειρικής έρευνας στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ.
Αποθαρρυντικά ως προς τη θεολογική κατανόηση της εορτής των Χριστουγέννων και ως προς τη γλωσσική διατύπωση του μηνύματός της ήταν τα αποτελέσματα εμπειρικής έρευνας στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο γραπτής άσκησης όπου ανάμεσα σε άλλα ζητήθηκε από τους 202 φοιτητές που προσήλθαν στην εξέταση να γράψουν σε μία παράγραφο ένα δικό τους χριστουγεννιάτικο μήνυμα, με θεματική πρόταση, βιβλική τεκμηρίωση και σύγχρονη προσέγγιση.

«Σε πολλές, περιπτώσεις, το ύφος είναι πηγαίο, οπότε, αυτομάτως εκδηλώνονται επιδράσεις από τα ΜΜΕ στο λεξιλόγιο, σε δάνειες εκφράσεις από το χώρο της πολιτικής, της διαφήμισης ή και της αγγλικής γλώσσας, που οπωσδήποτε δεν προέρχονται από εμβριθή γνώση της ξένης γλώσσας, εφόσον πρόκειται μόνο για συγκεκριμένες τυποποιημένες εκφράσεις που διακινούνται σε τηλεοπτικές εκπομπές», τονίζει η Καθηγήτρια του Τμήματος, Δήμητρας Α. Κούκουρα, που διεξήγαγε την έρευνα.

Οι απαντήσεις «προσφέρουν αρκετά ερεθίσματα προβληματισμού για την πρόσληψη του μηνύματος των Χριστουγέννων από μία ομάδα νέων, που έχει ανατραφεί σε περιβάλλον με παραδοσιακές χριστιανικές καταβολές και για την αναμετάδοσή του από τους ιδίους», συμπληρώνει.

Τα αίτια, κατά την κα Κούκουρα, ανάγονται «στην απουσία ουσιαστικής κατήχησης, στα ελλείμματα της εγκυκλίου παιδείας, στην κακοποίηση της ελληνικής γλώσσας από τηλεπαρουσιαστές χαμηλού μορφωτικού επιπέδου αλλά ευρείας θεαματικότητας, όπως επίσης και στον ισχύοντα νόμο, που επιτρέπει στους φοιτητές να μην παρακολουθούν τις παραδόσεις, να οφείλουν σωρεία προηγουμένων μαθημάτων και συγχρόνως να εγγράφονται ακωλύτως σε επόμενα έτη σπουδών»

Η δομή των παραγράφων στηρίζεται σε μία θεματική πρόταση και σε σχόλια, τα οποία, ωστόσο, μεταξύ τους σπάνια παρουσιάζουν αλληλουχία νοημάτων. Συνήθως απαριθμούνται κρίσεις και απόψεις χωρίς λογική και πολύ λιγότερη θεολογική τεκμηρίωση, διαπιστώνει η κ. Κούκουρα.

Η σωρεία των ορθογραφικών λαθών που επισημάνθηκαν, εξάλλου, όπως τονίζεται στην έρευνα, είναι ενδεικτική της πενιχρής γνώσης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και κατ΄ επέκταση της λόγιας εκκλησιαστικής γλώσσας, η οποία ενισχύεται από την έλλειψη εξοικείωσης με τα βιβλικά και υμνογραφικά κείμενα και την πλημμελή προετοιμασία για τη συμμετοχή στις εξετάσεις.

Το αποτέλεσμα, επισημαίνει η κ. Κούκουρα, είναι «η εικόνα της ημιμάθειας, η οποία οδηγεί στη μερική κατανόηση του περιεχομένου των παραθεμάτων, όπως μαρτυρείται και από τις περιπτώσεις ελεύθερης απόδοσης του νοήματός τους».

«Το θεολογικό μήνυμα της εορτής των Χριστουγέννων πάσχει ως προς την ακριβή διατύπωσή του ή τη σαφή περιγραφή, γεγονός το οποίο οδηγεί στο συμπέρασμα ότι εν πολλοίς παραμένει άγνωστο ή αναφομοίωτο», εξηγεί η καθηγήτρια.


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ