Skip to main content

Ψήφος αποδήμων: Το τελευταίο εμπόδιο και το λάθος του ΣΥΡΙΖΑ

Νέα Δημοκρατία, Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25 και Ελληνική Λύση μπορούν να συμπλεύσουν σε δύο από τις τρεις παραμέτρους του ζητήματος

Ο προχθεσινός κύκλος διαβούλευσης του πρωθυπουργού με τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων έδειξε, και εκ του αποτελέσματος, ποια πρέπει να είναι η διαδικασία πολιτικής συνεννόησης προκειμένου να επιτυγχάνονται ευρύτερες συναινέσεις, όταν μάλιστα πρόκειται για ζητήματα ευρύτερης εθνικής σημασίας όπως αυτό της ψήφου των ελλήνων του εξωτερικού.

Ο επισπεύδων, δηλαδή η κυβέρνηση, προσκαλεί σε διάλογο, στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, έχοντας προηγουμένως διαμορφώσει ένα πλαίσιο προτάσεων προκειμένου οι συζητήσεις να μην γίνονται στο κενό. Ταυτόχρονα όμως, θα πρέπει να προσέρχεται έτοιμη να κάνει τις αναγκαίες υποχωρήσεις, όπως φυσικά και οι συνομιλητές της, προκειμένου να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Εν προκειμένω, τρεις είναι οι κρίσιμες πτυχές του ζητήματος. Η πρώτη, αφορά το ποιοι από τους εκτός Ελλάδας Έλληνες θα έχουν δικαίωμα ψήφου. Η δεύτερη, τον τρόπο με τον οποίο θα ψηφίζουν οι Έλληνες του εξωτερικού και η τρίτη αφορά το εάν η ψήφος τους θα προσμετρείται στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα.

Δεδομένου ότι απαιτούνται διακόσιες κοινοβουλευτικές ψήφοι προκειμένου να περάσει ο σχετικός νόμος, η απαίτηση για συμφωνία τουλάχιστον πέντε εκ των έξι κοινοβουλευτικών κομμάτων καθίσταται εκ των ων ουκ άνευ. Κάτι τέτοιο φαίνεται πλέον αρκετά πιθανόν μετά τις συναντήσεις της Παρασκευής αρκεί να γίνουν οι αναγκαίες εκπτώσεις από όλους.

Για παράδειγμα, φαίνεται πως τα πέντε κόμματα, Νέα Δημοκρατία, Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25 και Ελληνική Λύση μπορούν να συμπλεύσουν σε δύο από τις τρεις παραμέτρους του ζητήματος: στο να προσμετρείται η ψήφος των ελλήνων του εξωτερικού στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα καθώς και στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος με αυτοπρόσωπη παρουσία και όχι δια επιστολικής ψήφου.

Σε αυτό το τελευταίο ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίστηκε διατεθειμένος να υποχωρήσει ως προς την αρχική του πρόταση περί επιστολικής ψήφου. Όμως, για να επέλθει πλήρης συμφωνία απαιτείται άλλη μια υποχώρηση εκ μέρους του κυβερνώντος κόμματος η οποία αφορά το εύρος των δυνητικά ψηφοφόρων του εξωτερικού.

Η ΝΔ, ως γνωστόν, προτείνει δικαίωμα ψήφου να έχουν όσοι διαθέτουν ελληνική ιθαγένεια. Με βάση το ελληνικό δίκαιο της ιθαγένειας, αυτή τη δικαιούνται όλοι όσοι διαθέτουν ελληνικές ρίζες, είτε από γονέα είτε από προηγούμενες γενιές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δικαίωμα ψήφου θα έχουν ως και απόδημοι τρίτης και τέταρτης γενιάς

Ωστόσο, τα υπόλοιπα κόμματα διατυπώνουν ενστάσεις και αντιπροτείνουν τη θέσπιση κάποιων περιορισμών, είτε χρονικών, για παράδειγμα η 30ετης απουσία από τη χώρα είτε άλλων που συνδέουν την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος με την ύπαρξη οικονομικών ή άλλων συμφερόντων του εκλογέα στην Ελλάδα.

Προσωπικώς θεωρώ υπερβολικές τις ανησυχίες αυτές των κομμάτων. Πιστεύω πως είναι λάθος η ελλαδοκεντρική προσέγγιση στο θέμα αυτό και για τον επιπλέον λόγο ότι η διεθνής πρακτική έχει αποδείξει πως από τους απανταχού απόδημους χωρών πολύ μεγαλύτερων από την Ελλάδα, μόλις το 10% με 15% ασκεί το εκλογικό του δικαίωμα.

Παρά ταύτα, η κυβέρνηση οφείλει να ακούσει με προσοχή τις ενστάσεις των υπολοίπων κομμάτων και εάν χρειαστεί να βάλει ακόμη λίγο νερό στο κρασί της προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση.

Τέλος, τη δική του στάση θα πρέπει νομίζω να επανεξετάσει και ο ΣΥΡΙΖΑ. Η πρότασή του η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού να μην προσμετρείται στο εκλογικό αποτέλεσμα, παρά μόνον να υπολογίζεται στην εκλογή των «αποδήμων βουλευτών» είναι εσφαλμένη, φοβική και πρωτίστως και αντισυνταγματική.

Οι υπόλοιπες ενστάσεις του περί της επιστολικής ψήφου καθώς και του εύρους του εκτός συνόρων εκλογικού σώματος φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη καθώς με παρόμοιες θέσεις προσήλθε στη συζήτηση και το ΚΚΕ. Συνεπώς, θα ήταν μέγα σφάλμα για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να επιμείνει στην άρνησή του. Ενδεχόμενη επιμονή του θα το βλάψει πολιτικά, αλλά πιθανότατα και εκλογικά.