Skip to main content

ΡΑΣ: Αυτεπάγγελτη έρευνα για τις ακινητοποιήσεις τρένων και την προστασία των επιβατών

Αυτεπάγγελτη έρευνα για τις ακινητοποιήσεις αμαξοστοιχιών χθες και την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων

Μετά τη μεγάλη ταλαιπωρία των επιβατών εξαιτίας της ακινητοποίησης δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Τrain A.E, ανάμεσα στις οποίες το «Βέλος», και τα προβλήματα που συνακόλουθα προκλήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων  ανακοίνωσε την άμεση έναρξη διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας, κατά την οποία  θα διερευνηθούν ενδελεχώς  όλες οι καταγγελίες των επιβατών για τα δύο συμβάντα.

Η  διεξαγωγή της αυτεπάγγελτης έρευνας θα κινηθεί σε δύο επίπεδα.

Πρώτον: Στη διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και του Διαχειριστή Υποδομής  σε ζητήματα ασφάλειας.

Δεύτερον:  Στα θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών.

Τα δικαιώματα των επιβατών

Η ΡΑΣ υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/07, οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν τα παρακάτω.

Άρθρο 8 Ταξιδιωτικές πληροφορίες: Η εταιρεία οφείλει να παράσχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή έκτακτο συμβάν το οποίο είναι δυνατόν να διακόψει ή να καθυστερήσει  την υπηρεσία μεταφοράς στην οποία είναι υπόχρεη έναντι του εκάστοτε επιβάτη.

Άρθρο 16 Επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση: Εφόσον η καθυστέρηση άφιξης στον τελικό προορισμό υπερβεί τα 60 λεπτά, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα :

*Επιστροφής του κομίστρου στο ακέραιο για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν.

*Συνέχισης του ταξιδιού ή επαναδρομολόγησης, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, προς τον τελικό προορισμό και με την πρώτη ευκαιρία ή σε ύστερη ημερομηνία κατά την προαίρεση του επιβάτη,

Άρθρο 17 Αποζημίωση κομίστρου: ο επιβάτης μπορεί να αιτηθεί αποζημίωσης για καθυστερήσεις .

Ειδικότερα:

25 % του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών∙

50 % του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω.

Άρθρο 18 Συνδρομή: Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες πρέπει να είναι ενήμεροι  σχετικά με την κατάσταση, όπως επίσης να γνωστοποιείται από τη Σιδηροδρομική επιχείρηση, τόσο η εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης όσο  και  η  εκτιμώμενη ώρα άφιξης.

Επίσης, στην περίπτωση  καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά, η εκάστοτε Εταιρεία οφείλει να προσφέρει δωρεάν:

*Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με το χρόνο αναμονής

*Ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα και μεταφορά μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του τόπου καταλύματος

*Εφόσον η αμαξοστοιχία είναι ακινητοποιημένη εκτός σταθμού, η σιδηροδρομική επιχείρηση, φροντίζει για την

 *έγκαιρη και ασφαλή  μεταφορά των επιβατών από την αμαξοστοιχία στο σιδηροδρομικό σταθμό

*Οφείλει να λάβει μέριμνα και να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα  όπως και τα πρόσωπα που τους συνοδεύουν.

Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε για το ζήτημα: «Οποιαδήποτε ενέργεια ή συμβάν που θίγει το δικαίωμα των επιβατών στην απρόσκοπτη μετακίνησή του, θα αντιμετωπιστεί έγκαιρα, αποτελεσματικά και χωρίς καμία ανοχή. Οι επιβάτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν σαφή και ξεκάθαρα δικαιώματα, η καταπάτηση των οποίων επισείει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης, μπορούν να ανέλθουν  στο 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγράφει στη σημερινή ανακοίνωση τις υποχρεώσεις της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης έναντι των επιβατών στις περιπτώσεις συμβάντων όπως το χθεσινό και θα προχωρήσει άμεσα στη διευρεύνηση τους, μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας, προκειμένου να διαπιστώσει αν όλες οι προαναφερθείσες  υποχρεώσεις, εφαρμόστηκαν ορθώς από τη σιδηροδρομική επιχείρηση, καθώς αποτελούν θεσμοθετημένα δικαιώματα των επιβατών Στην περίπτωση  αποδεδειγμένης μη συμμόρφωσης προς αυτά, η Αρχή οφείλει να προχωρήσει στις κυρώσεις που προαναφέρθηκαν».

Το χρονικό

Ακινητοποιημένα τρένα, ακυρώσεις δρομολογίων και ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών: όλα ξεκίνησαν λίγο μετά τις 5 το απόγευμα όταν η αμαξοστοιχία 60, το γνωστό Βέλος που θα εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ακινητοποιήθηκε έξω από την πρωτεύουσα κοντά στον σταθμό της Δεκελείας.

Σε μήνυμα της στο twitter η Hellenic Train ανέφερε ότι: «Η αμαξοστοιχία 60 ακινητοποιήθηκε πλησίον του ΣΣ Δεκελείας. Οι επιβάτες θα συνεχίζουν στον προορισμό τους με την αμαξοστοιχία 62».

Τα προβλήματα όμως δεν είχαν τέλος καθώς η αμαξοστοιχία 62 που αναχώρησε για να παραλάβει τους επιβάτες του Etr επίσης ακινητοποιήθηκε λόγω απώλειας ηλεκτροκίνησης μεταξύ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών και Αθήνας. Σύμφωνα με νέο tweet της εταιρείας, υπήρξε βλάβη στη γραμμή επαφής.

Οι επιβάτες της αμαξοστοιχίας 62 επέστρεψαν στον Σταθμό Λαρίσης με τη βοήθεια ντιζελομηχανής και το χάος συνεχίστηκε, καθώς δεν ήξεραν πώς θα αναχωρήσουν για τον προορισμό τους.

Ταυτόχρονα και λόγω της βλάβης στο σύστημα της ηλεκτροκίνησης και η αμαξοστοιχία 61 που ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα σταμάτησε λίγο πριν τη Δεκέλεια.

Η κατάρρευση της ηλεκτροκίνησης προκάλεσε ντόμινο καθυστερήσεων και ακυρώσεων με εκατοντάδες επιβάτες να ταλαιπωρούνται ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες οι 130 επιβάτες του ETR ακόμη δεν έχουν φτάσει στη Θεσσαλονίκη.

Εκτός λειτουργίας έμεινε όπως είναι φυσικό και ο Προαστιακός της Αθήνας λίγο μετά τις 8 το βράδυ της Πέμπτης, ενώ υπήρχαν και προβλήματα στην ηλεκτροκίνηση στη γραμμή του Αεροδρομίου, όπως και στα δρομολόγια προς Χαλκίδα.

Αργά χθες το βράδυ με ανακοίνωσή της η Hellenic Train ανέφερε πως το πρόβλημα δημιουργήθηκε λόγω διακοπής ρεύματος και χαρακτήρισε το γεγονός ως ατυχές.