Skip to main content

Σε κρίση οι κατασκευαστικές εταιρείες στη Θεσσαλονίκη - Το νέο τοπίο

Λίγες οι μεγάλες εταιρείες που έμειναν στις υψηλότερες τάξεις των εργοληπτών. Αυτές που αποτελούν πλέον ιστορία και όσες συνεχίζουν να δίνουν τη μάχη.

Τρίζουν τα θεμέλια του εργοληπτικού κλάδου σε Θεσσαλονίκη, με τα ρίχτερ που χτυπούν τις επιχειρήσεις των εργοληπτών και πανελλαδικά, ενώ ανησυχητικές πληροφορίες θέλουν μεγάλη κατασκευαστική της βόρειας Ελλάδας να αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

«Στον τελευταίο ενάμισι χρόνο, μετά το φορτσάρισμα για το κλείσιμο των έργων που είχαν ενταχθεί στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, δεν έχουν δημοπρατηθεί νέα δημόσια έργα. Αν εξαιρεθεί το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, στην περιοχή μας και, ορισμένα τελειώματα των μεγάλων οδικών αξόνων, άλλα δημόσια έργα δεν γίνονται. Τα οικονομικά ανοίγματα των εταιρειών είναι μεγάλα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα οφειλόμενα και μη καταβαλλόμενα σε υπεργολάβους, είναι της τάξης δεκάδων χιλιάδων ευρώ με αποτέλεσμα αυτοί να οδηγούνται σε αδιέξοδο», δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων ( ΠΕΣΕΔΕ) μηχανικός κ. Γιώργος Γάγαλης.

Οι εργολήπτες, για να μπορέσουν να παρουσιάσουν ανεκτέλεστο ώστε να κρατήσουν τα Πτυχία τους, ανά Τάξη Κατηγορίας Έργων, καταθέτουν προσφορές με τεράστιες εκπτώσεις, κινήσεις απελπισίας στην πραγματικότητα, που έχουν σαν αποτέλεσμα τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των συμβάσεων αλλά και το «κοκκίνισμα» των εταιρειών, κάποιες από τις οποίες αναγκάζονται να δηλώσουν αδυναμία ολοκλήρωσης έργων που έχουν αναλάβει.

Η κρίση έχει πλήξει τις μεγάλες κατασκευαστικές της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής εδώ και χρόνια με ισχυρές εταιρείες – κάποιες από αυτές και εισηγμένες στο Χρηματιστήριο- να έχουν περάσει στην ιστορία. Χαρακτηριστική περίπτωση ήταν η κατάρρευση της «Θεμελιοδομής», μίας εταιρείας που κλονίστηκε πριν ακόμη «εγκατασταθεί» για τα …καλά, η κρίση.

Σε αυτά τα χρόνια βούλιαξαν εταιρείες που έκαναν μεσαία αλλά και αρκετά μεγάλα δημόσια έργα, όπως και πολύ ποιοτικά ιδιωτικά έργα. Έτσι έκλεισε η «Μεσοχωρίτης», η «ΕΡΓΟ 3», η «Μεσάικος», ενώ η «Αθωνική Τεχνική» άφησε τα έργα που είχε αναλάβει.

Σήμερα, με στοιχεία της ΠΕΣΕΔΕ, στην 6η Τάξη ( στα έργα Οδοποιίας) στο νομό Θεσσαλονίκης, κρατιούνται η «ΕΤΕΘ Α.Ε.» ( ενταγμένη στον όμιλο της J&P), η «Ξανθάκης ΑΤΕ» και η «Δομοτεχνική ΑΕ».

Στην 5η Τάξη (στην Κατηγορία Υδραυλικά) είναι οι: «ΕΚΜΕ ΑΕ», «Μηχανική Περιβάλλοντος ΑΕ», «Βαφειάδης ΑΤΕ», «Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ», «ΑΚΜΗ ΑΤΕ», «HELLAS EDIL S.A.» και «ΤΕΚ Θεσσαλονίκης ΑΕ».

Στις δραστήριες χαμηλότερων τάξεων και συγκεκριμένα της 4ης Τάξης, περιλαμβάνονται η «Ψαρράς ΑΤΕ» όπως και η «AS Build».

«Η οικονομική κατάσταση των περισσότερων εργοληπτικών εταιρειών, αυτών δηλαδή που συνεχίζουν να λειτουργούν ως σήμερα, δεν είναι καλή. Συχνά βλέπουμε περιπτώσεις υπερδανεισμένων επιχειρήσεων, εταιρειών που τους χρωστάνε και που χρωστούν, εταιρειών που έχουν μπει στους μαύρους πίνακες των Τραπεζών» είπε ο κ. Γάγαλης προσθέτοντας:

«Ωστόσο, παρά την δύσκολη συγκυρία εμείς, ως ΠΕΣΕΔΕ, στη συνάντηση που έγινε στο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών με θέμα την διαμόρφωση των νέων Εργοληπτικών Μητρώων, προτείναμε να περιληφθούν στις απαιτήσεις και οι δείκτες βιωσιμότητας που ίσχυαν παλαιότερα και που το Υπουργείο είχε παραλείψει στην πρόταση που επεξεργαζόταν. Υπήρξε μεγάλη αντίδραση από τις μεγάλες κατασκευαστικές ακριβώς επειδή είναι υπερδανεισμένες. Επί υπουργίας Σουφλιά οι δείκτες βιωσιμότητας έπρεπε να είναι μεγαλύτεροι της μονάδας, ενώ συνέχιζαν να υπάρχουν αν και μειώθηκαν δύο φορές επί υφυπουργίας Καλογιάννη.

«Η ΠΕΣΕΔΕ πρότεινε δύο δείκτες βιωσιμότητας από θα προκύπτουν από τη σχέση Ιδίων Κεφαλαίων και Συνόλου Υποχρεώσεων και, τη σχέση Κυκλοφορούντος Ενεργητικού και Βραχυπροθέσμων Υποχρεώσεων, με τον πρώτο δείκτη να είναι στο 0,4 και τον δεύτερο στο 0,6».

Ο κλάδος των εργοληπτών αλλά και των μεγάλων κατασκευαστικών που είναι στραμμένες στα ιδιωτικά έργα, παλεύει για την επιβίωση του σε μία περίοδο παρατεταμένης ανομβρίας στις κατασκευές, που όλοι βλέπουν να συνεχίζεται σε αρκετό βάθος χρόνου.